برگزاری سومین نشست خبری نمایشگاه کتاب تهران با حضور قائم مقام این رویداد
سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران، در سومین نشست خبری نمایشگاه کتاب تهران از فروش ۲۲۰ هزار نسخه کتاب در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایبنا، علی رمضانی، قائممقام و سخنگوی سی و چهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران شنبه (۲۴ اردیبهشتماه)، در سومین نشست خبری نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به آمار فروش کتاب در بخش مجازی نمایشگاه کتاب گفت: از نخستین روز نمایشگاه کتاب تهران تا ساعت ۲۱ روز جمعه، در مجموع فروش ۲۲۰ هزار نسخه کتاب در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران به ثبت رسید.
وی افزود: در این مدت دستگاههای کارت خوان رسمی نمایشگاه مبلغ ۳۵ میلیارد تومان برای فروش حضوری ثبت کردند که با مبلغ برآوردی کارت به کارت و فروش نقدی یا کارتخوانهای غیررسمی حدود ۴۵ میلیارد تومان فروش را داشته است.
رمضانی با اشاره به میزان فروش کتاب در بخش مجازی در سومین نشست خبری نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: تا ساعت ۲۱ شب گذشته مجموعه ۲۵ میلیارد تومان کتاب فروش رفته که سهم ناشران ۱۸ میلیارد تومان و سهم کتابفروشان هفت میلیارد تومان است.
رمضانی از افزایش تعداد کتابفروشیها به ۲۱۰ مورد خبر داد و گفت: ۴۳ کتابفروشی از استان تهران و ۱۶۷ کتابفروشی از سایر استانها حضور دارند.
وی همچنین مجموع سفارشهای تحویل داده شده را ۱۰ هزار بسته در بخش مجازی اعلام کرد و درباره فعالیت کمیته رسیدگی به تخلفات توضیح داد: در کمیته تخلفات یکی از ناشران که آثار بدون مجوز ارایه میکرد با توجه به اسناد و مدارک، متخلف شناخته شد؛ پس از ابلاغ حکم، غرفه این ناشر از امروز به مدت ۳ روز تعطیل، همچنین از شرکت در نمایشگاه مجازی و استانی برای یک دوره محروم شده است.
رمضانی در ادامه سومین نشست خبری نمایشگاه کتاب تهران درباره اقدام برخی دارندگان بن در نقد کردن اعتبار خرید کتاب در بخش ناشران داخلی، گفت: طبق برنامهریزیهای انجام شده، فرآیند خرید مجازی، و دریافت به صورت حضوری است. به مسیری که طی شده نباید آسیب بزنیم؛ استفاده از یارانه بهشیوه حضوری پابرجا است اما کل فرآیند خرید باید مجازی انجام شود.
وی افزود: تصور نمیکنم هیچ ناشری حاضر باشد، بن کارت را در بخش مجازی نقد کند و بعد منتظر بماند که پول به حسابش واریز شود.
رمضانی در سومین نشست خبری نمایشگاه کتاب تهران همچنین درباره نمایش کتابهای ناشران کتابساز در جستجوی بخش مجازی نمایشگاه توضیح داد: در تنظیمات الگوریتم، جستجو به صورت عادی کتابها را به نمایش میگذارد، نمایشگاه مجازی در جستجو مداخلهای ندارد؛ بهطور طبیعی آثار یک ناشر کتابساز هم اگر مطابق قوانین، مجوز عرضه داشته باشد، در این جستجوها نمایشداده میشود.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در بخش دیگر صحبتهای خود در سومین نشست خبری نمایشگاه کتاب تهران درباره رسیدگی به تخلفات بخش مجازی نمایشگاه، گفت: در این زمینه بخش تخلفات کتاب فروشان به آییننامه نمایشگاه افزوده شده؛ البته گزارشی از تخلفات ارائه نشده است. اگر گزارشی وصول شود به این موضوع رسیدگی میشود، در حوزه مجازی یک ناشر داشتیم که سال گذشته آثار خود را دیر ارسال میکرد که موجب صدور رای محرومیت شد.
به گفته وی، این موضوع، بهطور مستمر در مرکز پاسخگویی نمایشگاه پیگیری میشود و اگر ناشر یا کتابفروشی در ثبت سفارش و ارسال کتاب با تاخیر عمل کرد، پنل او چند ساعت بسته میشود تا بتواند پاسخگوی درخواست مردم درآمادهسازی خریدها باشد. درحوزه کتابفروشان نیز این موضوع پیگیری میشود.
رمضانی یادآور شد: در این زمینه ۲ کتابفروش با توجه به تقاضای بالای کتاب درخواست بسته شدن پنل خود را دادند تا سفارشها زودتر برشد.
وی در ادامه سومین نشست خبری نمایشگاه کتاب تهران همچنین از امکان ارسال خرید کتاب برای خریداران خارج از نمایشگاه خبر داد و افزود: امکانی فراهم شده است تا شرکت پست به نیاز درخواستکنندگان کتاب خارج از ایران هم پاسخ بدهند.
سخنگوی سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران همچنین درباره جانمایی ناشران دیجیتال، گفت: ثبتنام ناشران دیجیتال هفته قبل از شروع نمایشگاه آغاز و جانمایی مناسبی هم برایشان در نظر گرفته شد، در ادامه با توجه به سکوها جانماییهای مختلفی به آنها پیشنهاد شد که مایل نبودند، در ادامه به واسطه جابجایی یکی از بخشهای شبستان اصلی فضای مناسبی برایشان تدارک دیده شد.
وی در ادامه سومین نشست خبری نمایشگاه کتاب تهران افزود: در این زمینه خواهش میکنم که از این استثناگرایی که برخی دوستان در این حوزه برای خود قائلاند و معتقدند باید در یک فضای آنچنانی حضور داشته باشند کنارهگیری کنیم و دسترسی مردم را به کتاب دیجیتال فراهم کنیم.
رمضانی همچنین درباره فروش کتاب با تخفیف بالا توسط برخی سایتها همزمان با نمایشگاه کتاب تهران، توضیح داد: نمایشگاه مبنای رقابت با مجموعههای فروش کتاب را ندارد، هر چند بسیاری از این مجموعهها طبق قوانین اجازه ارائه تخفیف ندارند و اقدام آنها با اعتراض ناشران همراه است، در هر صنفی ارائه تخفیف قانون و قاعده دارد و معتقدم که دستگاههای نظارتی باید به این موضوع ورود کنند.
بیشتر بخوانید: بررسی چالش های پخش و توزیع ناشران کودک و نوجوان
وی افزود: مجموعه نمایشگاه به واسطه اینکه باید دسترسی بهتری برای مردم فراهم کند، بخش مجازی را در نظر گرفته است و میزان ارائه تخفیف برای بخش مجازی مثل بخش حضوری ۱۰ درصد است، تخفیف بیش از این مبلغ اجحاف در حق تولیدکننده و مصرفکننده، همچنین تولید است.