مخالف برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب هستم

    0
    76
    نمایشگاه مجازی کتاب

     بزرگترین معضل بازار کتاب، تولید مصادیق کتاب‌سازی حتی در فضای مجازی و فروشگاه‌ کالا‌‌های مصرفی معتبر و البته با تخفیف‌‌های نامتعارف است. برگزاری نمایشگاه مجازی  کتاب  دردی از مشکلات این حوزه کم نمی کند.

    به گزارش چاپ و نشر به نقل از ایبنا: علی جعفریه، مدیر انتشارات ثالث درباره برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب، اظهار داشت: اگر امسال نمایشگاه کتاب را نداشته باشیم چه اتفاقی می‌افتد؟ نمی‌دانم چرا اصرار داریم امسال حتما نمایشگاه کتاب، چه فیزیکی و یا مجازی، برگزار شود؟ فکر می‌کنم اگر بودجه نمایشگاه به سمت حمایت از کتاب‌فروشی‌ها هدایت شود نتیجه بهتری را شاهد خواهیم بود. البته من همواره با برگزاری هرنوع نمایشگاه چه مجازی و یا فیزیکی مخالف بوده‌ام.

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا به‌عنوان ناشر حاضر در ادورا مختلف نمایشگاه و موفق در فروش، ناشران کوچک آسیب‌دیده از کرونا که احتمالا به‌غیر از نمایشگاه فرصتی برای جذب نقدینگی ندارند چه باید بکنند؟ افزود: کتاب ناشران کوچک در شرایط فعلی هم در کتاب‌‌فروشی‌ها عرضه می‌‌شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند با نظر کارشناسی و مشارکت صنف، طرح‌های جایگزین نمایشگاه را پیگیری کند. به‌عنوان مثال؛ بودجه نمایشگاه مجازی کتاب به حمایت‌ از ناشران اختصاص پیدا کند. البته من تقسیم‌بندی ناشران به کوچک و بزرگ را قبول ندارم.

    جعفریه، شیوع کرونا را بهترین فرصت برای بازنگری در مدیریت صنعت نشر دانست و ادامه داد: تجمیع بودجه‌ها، خرید کتاب از ناشران و حمایت از کتاب‌فروشان در قالب طرح‌های حمایتی و تقویت کتابخانه‌های عمومی را می‌توانیم به‌عنوان راه‌های جایگزین دنبال کنیم.

    وی افزود: بیشتر ناشران از طریق سایت، جریان فروش را پیگیری می‌کنند. در این شرایط آنچه از اهمیت بیشتری برخوردار است، تمرکز بر راهکار‌های رسیدن به جریان تولید، توزیع و عرضه واقعی کتاب است؛ از‌جمله توجه به تقویت کتاب‌فروشی‌ها، تولید با کیفیت کتاب با بررسی کارشناسانه. تقویت کتاب‌هانه‌های عمومی نیز با توجه به افزایش قیمت کتاب و کاهش توان اقتصادی ضرورت دارد.

    مدیر نشر ثالث درباره اینکه آیا موضع‌گیری در قبال نمایشگاه مجازی کتاب، به‌معنای کم‌توجهی ناشران به فناوری‌‌های نوین است یا خیر؟ گفت: بزرگترین معضل بازار کتاب، تولید مصادیق کتاب‌سازی حتی در فضای مجازی و فروشگاه‌ کالا‌‌های مصرفی معتبر و البته با تخفیف‌‌های نامتعارف است. این شرایط، موجب شده تا مردم دچار سردرگمی شوند. حالا مساله اینجاست که در قالب نمایشگاه مجازی، کنترل ناشران کتاب‌ساز از غیر کتاب‌ساز دشوار است. مقاومت ناشران برای توسعه فعالیت در فضای مجازی به‌همین دلیل است؛ بنابراین نمی‌دانیم در نمایشگاه مجازی نظارت‌های موثر وجود دارد یا خیر.

    جعفریه، درباره اینکه مشکل عرضه مصادیق کتاب‌سازی در نمایشگاه واقعی نیز وجود دارد و نمی‌توان این معضل را خاص نمایشگاه مجازی کتاب دانست، بیان کرد: کنترل عرضه این دست کتاب‌ها از سوی گروه صیانت اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تا حدودی درحال کنترل است و در نمایشگاه نیز این تلاش‌ها وجود دارد و تقریبا نظارت و کنترل حتی با بستن غرفه ناشران متخلف انجام می‌شود. به‌نظر می‌رسد باید برای برخورد با مصادیق کتابسازی در نمایشگاه مجازی هم تدابیر لازم لحاظ شود.

     مدیر نشر ثالث در پاسخ به این پرسش که آیا با وجود این شرایط حاضر به حضور در نمایشگاه مجازی کتاب هستید یا خیر؟ گفت: اول باید آئین‌نامه این نمایشگاه، منتشر شود. پس از بررسی آئین‌نامه درباره حضور تصمیم‌گیری خواهیم کرد. هرچندناشران از طریق سایت‌های اختصاصی فروش مجازی را دارند.

    بیشتر بخوانید:

    کاغذ رایگان هم وضعیت اقتصاد ناشران را بهبود نمی بخشد

    مقاله قبلیمشهد؛ قطب دوم صنعت چاپ ایران
    مقاله بعدیواکسن ویروس کرونا چگونه عمل می کند

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.