اراده هایی خارج از مرزهای ما همواره در تلاش بوده اند تا ایران در سال های پس از انقلاب از لحاظ صنعتی عقب نگه داشته شود. تورم، بیکاری، رکود و امثال این مشکلات همواره بازار داخلی ما را تهدید کرده اند؛ اما در این میان مردان سخت کوشی چون مدیر شرکت بازرگانی هوورز هستند که با ایستادگی و تدبیر نگذاشته اند چرخ تولید و توسعه باز بایستد. واردات شاید امروز هنوز اجتناب ناپذیر باشد اما آنها مترصد فرصتاند؛ واردات برایشان در حکم اخذ صنعت است و آن را به عنوان مقدمه ای بر تولیدات می بینند.
لطفاً خود را معرفی کرده و در مورد فعالیتتان توضیح دهید.
محمد کربلایی هستم مالک شرکت بازرگانی هوورز در ایران. حدود ۲۵ سال سابقه کار در زمینه چاپ و کارتن و جعبهسازی داریم و ۱۳ سال است که در امر واردات ماشینهای مختلف چاپ و بستهبندی فعالیت میکنیم.
مجموعه ما در سالهای گذشته با نام تجاری KPC و هایتک مبادرت به فروش دستگاه میکرد و عمده فروشش هم به واسطهها بود؛ اکنون دو سال است که به صورت مستقیم با تولیدکنندگان جعبه و کارتن و فعالان عرصه چاپ ارتباطی مستقیم داریم، نمایندگی شرکتهای معتبری را به مجموعه اضافه کردیم، خدمات پس از فروش و تسهیلات زیادی را تمهید کردیم و سازمان یافتهتر کار را ادامه دادیم. Hoowers امروز به خوشکاری، خوشنام است.
شرکت بازرگانی هوورز با توجه به اینکه نماینده انحصاری چندین شرکت معتبر و خوشنام چینی است و در بازار منطقه فعالیت خوبی دارد توانسته نام هوورز را در سطح خاورمیانه مطرح کند و با تکیه بر این خوشنامی برند Hoowers را علاوه بر ایران در چین، دبی و آلمان نیز به ثبت جهانی برساند.
اسم شرکت بازرگانی هوورز از کجا میآید؟
هوورز به معنای خوش کار است. شرکت بازرگانی هوورز نماینده یک کارخانه بزرگ چینی به همین نام است؛ این کارخانه در زمینه تولید ماشین های چاپ و جعبه و کارتن سازی سهم عمده ای در بازار چین و سایر کشورهای صاحب صنعت چاپ دارد.
شرکت بازرگانی هوورز علاوه بر فروش تولیدات شرکت بازرگانی هوورز نماینده چندین شرکت معتبر و صاحب برند دیگر چینی از جمله شنگتیان و… است. شرکت بازرگانی هوورز علاوه بر ایران یک دفتر هم در گوانگژو دارد که در آن ۴ نفر کارمند مسلط به صنعت و ماشینآلات چاپ مشغول به کار هستند و مسئولیت پیگیری و کنترل نهایی سفارشات قبل از ارسال به ایران بر عهده آنها است.
چرا چین را انتخاب کردید؟
چین را بنده یا همکاران بنده انتخاب نکرده ایم بلکه شرایط اقتصادی و سیاسی ایران (تحریمها) و درخواست ها و بودجه مالی تولیدکنندگان ایرانی ما را به سمت واردات محصولات و ماشین آلات چینی سوق داده است.
من به عنوان یک ایرانی از تولیدکنندگان زحمتکش داخلی حمایت کامل میکنم.
از همین جا اعلام می دارم اگر کسی در ایران توانایی تولید دستگاه ها ولو با کیفیتی پایینتر از نمونههای چینی (البته قابل رقابت) را دارا باشد، شرکت بازرگانی هوورز حاضر است کمال همکاری را با این افراد و شرکتها داشته باشد تا علاوه بر کارآفرینی و بها دادن به صنعتگران و دانش پژوهان داخلی از مشکلات و بروکراسی زائد گمرکی و نیز نوسانات نرخ ارز و هزینه های بسیار بالا که در صنعت واردات وجود دارد (ولی متاسفانه هیچگاه دیده نمیشود) رهایی یابیم؛ ضمن اینکه با قدرت نفوذی که در برخی شرکت های چینی و حتی آلمانی دارم می توانم از دانش و تکنسین های آنها جهت نیل به تولید با کیفیت داخلی بهرهمند شویم.
با این حال نباید از این نکته غافل شویم که چین کل بازار دنیا را تسخیر کرده و تمامی تولیدکنندگان کشورهای صنعتی همچون آمریکا، آلمان و… را تحت تأثیر قرار داده و امروزه بسیاری از همین شرکتهای معتبر محصولات خود را تحت نظارت واحدهای R&D خود در کشور چین تولید و با کیفیتی مثالزدنی به سایر کشورها صادر میکنند. شرکت بازرگانی هوورز با تکیه بر اصل مشتریمداری و بهرهبرداری از حداکثر منافع با حداقل منابع متعهد است فقط اقدام به واردات و فروش ماشینآلات با کیفیت عالی از شرکتهای درجه یک چینی کند.
چرا باید از شرکت بازرگانی هوورز بخریم؟
در صحبتهایم اشاره کردم، اولین و مهمترین اصل برای شرکت بازرگانی هوورز مشتری مداری است و این امر میسر نمی شود مگر با ارائه دستگاه ها و ماشین آلات با کیفیت (و صد البته در توان مالی خریدار) که خوشبختانه ما توانسته ایم به این مهم دست پیدا کنیم.
از طرفی پیشینه و سابقه حقیر در صنعت چاپ و بسته بندی این کمک را کرده که با شناخت کافی از ماشینآلات و کاربردی کردن سفارشات مشتریان و تلفیق آنها با تکنولوژی روز، تولیدکننده داخلی را قادر سازیم تا رقابت جهانی با تولیدکنندگان خارجی داشته باشد. تمام تلاش ما این بوده که مشتریان خود را با ارائه محصولات با کیفیت و تحویل در اسرع وقت راضی نگه داریم.
به نظر شما چرا اسم کالای چینی در کشور ما به عنوان مترادف جنس بی کیفیت و حالا در اینجا دستگاه بی کیفیت فرض گرفته می شود؟
ببینید، بحث رقابت قیمتی در بازار باعث شده برخی واردکنندگان به سراغ دستگاههای بیکیفیت و درجه چندم بروند که با توجه به وضع فعلی اقتصاد متاسفانه با استقبال هم روبهرو میشوند اما خریدار به عواقب کار نمی اندیشد؛ در کنار آن صادرکننده هم به فکر سود مقطعی است و نتیجه آن میشود که بازار به جنس چینی بدگمان می شود. این در حالی است که محصولات چینی در سراسر دنیا و حتی به کشورهای صاحب صنعت هم صادر می شود.
امروزه به دلیل قیمت تمام شده مناسب، بسیاری از شرکت های خارجی از دستگاه های چینی استفاده می کنند، منتها این دستگاه ها درجه های کیفی متفاوتی دارند که همان طور که گفته شد به خاطر پایین آوردن قیمت تمام شده، واردکننده ایرانی به سمت آنها می رود و کیفیت را فدای کمیت می کند.
مشکلات کاری یک واردکننده چیست؟
مشکلات ما به دو دسته تقسیم می شود، بخش اول مربوط به خود واردات که شامل مباحث گمرکات و نوسان نرخ ارز و شناور بودن بخشنامهها و مصوبات دستگاههای اجرایی است که برخی اوقات روزانه تغییر میکند و بخش دوم مربوط به همکاران غیرحرفهای میشود.
متاسفانه پنهان کاری و عدم عنوان حقایق و آنهم به صورت زیرکانه و حرفهای و با استفاده از تعریف و تمجید دستگاه های خود و تخریب شرکت های رقیب، اقدام به فروش دستگاه مینماید که متاسفانه خریدار نیز با توجه به عدم آگاهی در دام چنین فروشندگانی میافتد و نتیجه کار می شود عدم رضایت از دستگاه و بد در رفتن اسم محصولات چینی.
صحبت از خریدار کردید؛ در برخورد با خریدار چه مشکلاتی دارید؟
اتفاقاً یکی از مشکلات اساسی ما کنار آمدن با مشتری و توجیه آن است. به طور مثال ما یک دستگاه چاپ ساخت چین را که قیمت نمونه اروپایی آن میلیاردی است با قیمت یک پنجم آن در اختیار مشتری می گذاریم، اما مشتری باز روی همین قیمت هم چانهزنی میکند. وقتی قیمت پایین بیاید دیگر مجالی برای خدماترسانی و آموزش باقی نمیماند و بیشک کاربر ایرانی ناآشنا با تکنولوژی جدید در رویارویی و کار با دستگاه به مشکل برخواهد خورد. متاسفانه خریداران هم به نابلدیشان اعتراف نمیکنند و مشکل را به گردن دستگاه میاندازند.
خود من هنگام فروش به مشتریان و سفارشدهندگان این نکته را یادآور میشوم و از آنها خواهش میکنم که در خریدشان به این نکته توجه کنند و دست ما را در خدماترسانی و آموزش نیروهایشان باز بگذارند. یکی از مشتریان ما که فردی باسابقه و تحصیلکرده بود دستگاهی را از ما خریداری کرد.
به او گفتم مبلغی بیشتر جهت انجام امور مربوط به آموزش بپردازد تا بتوانیم تسهیلات خوبی برای او فراهم کنیم؛ قبول کرد و ما آموزش خوب و کاملی برای کارکنانش تهیه دیدیم و دوباره بعد از مدتی برای قلق کار با دستگاه و راحتی کاربرانش درخواست چند قطعه اضافه و آموزش بیشتر کرد که این قطعات در اسرع وقت ساخته و آماده شد و مهندسینی هم از چین آمدند و ضمن آموزش، قطعات را روی دستگاه نصب کردند.
یک سال از خرید آن دستگاه می گذرد و در تماسی که اخیراً برای سفارش دستگاه دیگری از آن کارخانه داشتیم رضایت کامل آنها را جویا شدیم. در همین مدت یک ساله آنها ۱۳ میلیون کار با دستگاه خود تولید کرده بودند و هیچ مشکلی هم با آن نداشتند. با یک حساب سرانگشتی می توان گفت دستگاه هزینه ها را جبران کرده و حالا به سوددهی رسیده است. در مقابل آن بودند کسانی که زیر بار این هزینهها نرفته اند و بعد مشکلات زیادی برای خودشان و ما درست کرده اند.
هرچند شرکت بازرگانی هوورز تا جایی که مقدور است برای حفظ خوشنامی برندش در بازار خدمات رسانی کاملی را انجام می دهد اما بحث آموزش و حرفهای گری در پیشبرد تولید بسیار مؤثر است و می توان گفت با عمل کردن به اصول آن می شود علاج واقعه را قبل از وقوع کرد.
به نظرتان این عدم استقبال از آموزش فقط به خاطر مباحث مالی است؟
یکی از اصلی ترین علت های آن مباحث مالی است اما دلیل مهم دیگر سابقه افراد در کار است که باعث شده آنها فکر کنند می توانند با دستگاهی با تکنولوژی بالاتر هم با کمی آزمون و خطا کار کنند. اکثر افراد با تکیه بر سابقه کارشان زیر بار هزینههای آموزش نمیروند؛ دستگاه را هم کار می اندازند و به ظاهر هم مشکلی ندارند اما آنها فکر می کنند بهره وری دارند، در حالی که از ظرفیت کامل دستگاه اطلاع ندارند و بهره وری کاملی از آن انجام نمی دهند.
آیا مواد خام مشکلاتی را متوجه کارکرد دستگاهها میکند؟
بله، کیفیت کم کاغذهای تولید داخل است که در بحث کارتن سازی و چاپ، کارخانه را با مشکل روبهرو کرده و گناه آن به ناحق به گردن دستگاهها انداخته میشود. ما بارها به کارخانهها پیشنهاد دادهایم که یک آزمایشگاه کوچک برای کنترل کیفیت تولیداتشان برقرار کنند اما حتی کارخانه های بزرگی که کارگران زیادی دارند از این کار تخصصی طفره می روند، حال اینکه در مقابل سایر هزینهها و مشکلات به صرفه تر است. مثلاً رطوبت و مقاومت کاغذ را نمی سنجند و بعد مشکل به گردن دستگاه میافتد.
برای بهتر کار کردن خط تولید یک کارخانه چه پیشنهادی دارید؟
واضح است برای بهره برداری مطلوب و بالابردن کارآیی یک خط تولید می بایست به عوامل آن توجه نمود؛ از جمله نت (نگهداری و تعمیرات)، تخصص گرایی در مشاغل حساس و آموزش کارکنان که همگی دست به دست هم می دهد تا یک تولیدکننده بتواند حداکثر کارآیی و سودآوری را از کار خود بگیرد.ای کاش تولیدکننده های ما از ژاپنی ها تفکراتی چون کایزن (فلسفه ای مبنی بر حرکتی دائمی به سمت بهبود و توسعه) را الگوبرداری کرده و به کار ببندند.
آیا سازمان های دولتی مربوط به کار واردات با شما همکاری های لازم را دارند؟
فکر می کنم در جایی از صحبت هایم به مشکلات اینچنینی اشاره کردم. متاسفانه واردکنندگان ایرانی دچار یک کاغذبازی پیچیده شدهاند، این گونه مشکلات به کرات مطرح شده است من هم در اینجا نمی خواهم بیش از آنچه گفته شد به آن بپردازم ولی سیستم بانکی ما می تواند با اختصاص تسهیلات ارزان قیمت به تولیدکنندگان و چاپخانه داران و ارائه ضمانت نامه های بانکی امر ترخیص کالا را تسهیل کرده و از این راه کمک به سزایی به این صنعت بنماید؛ متاسفانه در این زمینه قدری کم لطفی و بیمهری صورت گرفته است.
خدمات پس از فروش شرکت بازرگانی هوورز
شرکت شما چه خدمات پس از فروشی در اختیار خریدار می گذارد؟
سال پیش ما ۱۵ پرواز از چین به ایران داشتیم که طی آنها مهندسین چینی برای نصب و راه اندازی و آموزش نیروها مرتباً از چین به ایران آمدند. در سال جاری شرکت ما دو تن از تکنسین هایش را برای آموزش به چین فرستاده تا بتواند با کمک آنها سرویس بهتر، ارزان تر و با کیفیت تری در اختیار مشتری بگذارد. این دوره های آموزشی هر ساله انجام می شود تا دانش و تخصص گروه خدمات شرکت بازرگانی هوورز به روزرسانی شود.
هوورز چه تسهیلاتی به مشتریانش می دهد؟
مشتریانی که اعتبارشان برای شرکت بازرگانی هوورز محرز باشد و دستگاه های خاصی را نخواهند (دستگاه های معمول سفارش دهند) شرکت ما با پرداخت اولیه کمی (مثلاً ۲۵ درصد) تا یکسال برای آنها قسط بندی می کند و در ضمن سودی هم از آنها دریافت نمی کند. در واقع مشتری ما می تواند دخل دستگاه را خرج خودش کند و پول آن را از کار خود دستگاه تأمین کند. این کمک کوچکی است که بازرگانی هوورز می تواند برای چرخیدن مداوم چرخ صنعت به دست اندرکاران این حوزه انجام دهد.
منتشر شده در شماره ۱۴۵نشریه چاپ و نشر- بهمن ۱۳۹۵
نویسنده: میلاد حاتمی لندی
سلام
شرکت شما دارای کد اقتصادی ثبت هم هست؟
سلام
این مطلب بخشی از رپورتاژآگهی شرکت بازرگانی هوورز است