برای آشنایی بیشتر با مرکبهای UV و فهم بازار، به سراغ محسن شاهواری از متخصصان و فعالان با سابقه و خوشنام صنعت چاپ که این روزها در گروه بازرگانی سپکا فعالیت می کند، رفتیم.
امروزه دیگر ثابت شده که اطاعت از تکنولوژی آزمون شده اجتنابناپذیر است. مجموعههایی که باهوش باشند به خوبی از این فرصت استفاده می کنند و همین خصایص مدیریتی است که در میان شرکت ها تفاوت ایجاد می کند.
مرکب های UV علی رغم اینکه چند سالی از ظهور و فراگیریشان می گذرد و کیفیت و کارایی آن ها ثابت شده، هنوز در کشور ما آن طور که باید رواج نیافته اند! برای آشنایی بیشتر با مرکب های UV و فهم بازار این بخش، به سراغ محسن شاهواری از متخصصان و فعالان با سابقه و خوشنام صنعت چاپ که این روزها در گروه بازرگانی سپکا فعالیت می کند، رفتیم. گروه بازرگانی سپکا یکی از معدود مجموعه های با سابقه و خوشنام است که به تازگی فعالیتش را در این حوزه آغاز کرده و جزو پیشتازان این عرصه است.
جناب شاهواری شکل گیری گروه بازرگانی سپکا چگونه بود؟ چه شد که به سمت فعالیت در عرصه مرکب های UV سوق پیدا کردید؟
این شرکت در سال ۱۳۹۴ تأسیس شد. گروه بازرگانی سپکا درواقع ادغام دو مجموعه با سابقه سجاد و زمرد بود که از سال ۱۳۷۵ در بازار فعالیت داشتند. چون ما همیشه به دنبال اطلاعات جدید و پیرو آن محصولات به روز دنیا بودیم و این ایدئولوژی با وضعیت اقتصادی بازار نمیخواند این مشارکت انجام شد تا به کمک آن بتوانیم مواد مصرفی بهتری را برای چاپخانههای داخلی تهیه کنیم.
سال ۹۵ و یک سال بعد از ادغام مجموعه های فوق الذکر، با توجه به توسعه فعالیت های اولیه شرکت در تهیه مرکب های افست، واردات و توزیع مرکب های یو وی را برای کمک رسانی به بخش تازه مدرن شده بستهبندی و لیبل آغاز کردیم.
به این ترتیب می توان گفت که انگیزه اصلی شما از عرضه مرکب های UV کمک به حوزه بستهبندی کشور است؟
بله، ضعف بخش بسته بندی در ایران مشهود بود و اکثر سفارشات در خارج از ایران و کشورهایی مثل ترکیه به انجام میرسید. در سال ۱۳۹۵ بسیاری از تولیدکنندگان کالای داخلی اقدام به واردات ماشین های پیشرفته و به روز چاپ در حوزه بسته بندی کردند.
این در حالی بود که ماشین ها نیاز به مواد مصرفی داشت و تهیه آنها در داخل کشور برای یک تولید کننده کاری بسیار مشکل بود؛ تهیه مواد مصرفی متناسب با این ماشین ها تبدیل به دغدغه اصلی استفاده کنندگان از این ماشینها شده بود. در شرایط کمبود مواد مصرفی و با وجود نیاز در بازار، ورود به عرصه مرکبهای UV اجتنابناپذیر بود لذا گروه بازرگانی سپکا با مطالعات کافی و ارتباطات مستمر با بسیاری از کارخانههای مطرح دنیا وارد این حوزه شد.
شما یکی از فعالین با سابقه در صنعت چاپ هستید، برای تهیه مرکب های UV به سراغ کدام شرکتها رفتید؟
گروه بازرگانی سپکا اکنون با چهار برند از مطرح ترین تولیدکنندگان دنیا در زمینه مرکب های UV همکاری می کنیم، آلمان، سوئد، چین و کره جنوبی از کشورهایی هستند که ما از آن ها واردات داریم. این صنعت به خوبی در ایران در حال گسترش است، طبق آمار می توان گفت که بیش از ۷۰ درصد از تولیداتی که تا چندی پیش در خارج از مرزهای کشور صورت می گرفت، امروز در کشور انجام می شود که این خود کمکی است به صنعت داخلی و اشتغالزایی.
هدف گذاری گروه بازرگانی سپکا
بهعنوان یکی از متخصصان این حوزه تفاوت مرکب های UV با سایر مرکب ها در چیست؟ چرا این مرکب ها اینقدر در بازار کمیاب هستند؟
سایر مرکب ها را اصطلاحاً هوا خشک می نامند، یعنی وقتی در مجاورت هوا قرار داده شوند خشک می شوند؛ اما مرکبهای UV برای خشک شدن حتماً باید زیر نور ماورای بنفش و لامپ های موسوم به لامپ UV قرار بگیرند. کیفیت رنگ و شفافیت مرکب های UV نسبت به سایر مرکب ها بسیار بیشتر است.
یکی از تفاوتهای دیگر این مرکب ها که باعث شده به کارگیری و تهیه آن ها با مشکلات عدیدهای روبرو شود بحث مدتزمان مصرف آن است. این رنگ حساسیت بالایی نسبت به نور داشته و برای به دست دادن بهترین کیفیت باید در مدتزمان خاصی مصرف شود؛ این مدتزمان عموماً ۶ ماه است.
محسن شاهواری، مدیر فروش گروه بازرگانی سپکا:
سایر مرکبها را اصطلاحاً هوا خشک مینامند، یعنی وقتی در مجاورت هوا قرار داده شوند خشک میشوند؛ اما مرکبهای UV برای خشک شدن حتماً باید زیر نور ماورای بنفش و لامپهای موسوم به لامپ UV قرار بگیرند. کیفیت رنگ و شفافیت مرکبهای UV نسبت به سایر مرکبها بسیار بیشتر است.
باید توجه داشت که اگر از این مدت بگذرد حساسیت آن رفتهرفته کم شده و دیگر ۱۰۰ درصد کیفیت را نخواهد داشت. شما باید با یک برنامهریزی خاص رنگها را سفارش دهید و زمان سفارش تا محل و تحویل و استفاده را بهدقت محاسبه کنید. این خواص شناخت و کار با این رنگها را بهصورت یک کار تخصصی درآورده است.
به خاطر این خواص خیلی از تجار داخلی ریسک این کار را نمی پذیرند و در این بخش سرمایه گذاری نمی کنند. یک مسئله دیگر که باعث کمبود این فرآورده در بازار شده همین محدودیت زمانی است که به آن اشاره شد.
به هر حال گروه بازرگانی سپکا با برنامهریزی و هدف گذاری درست این ریسک را پذیرفته و هماکنون هم بهخوبی در این حوزه فعال است. سفارشدهندگان از ما کمال رضایت را داشته و میدانند که هر زمان به این مرکب احتیاج پیدا کنند ما آن را داریم و آن ها می تواند این مرکب را در بهترین تاریخ مصرف و با طیب خاطر از گروه بازرگانی سپکا تهیه کنند.
برنامهریزی های ما باعث شده امروز گروه بازرگانی سپکا به عنوان یک عرضه کننده قدرتمند و قابل اتکا در مرکبهای UV شناخته شود تا حدی که الآن عمده شرکت های جدیدی که می خواهند به این عرصه وارد شوند با گروه بازرگانی سپکا جلسات و رایزنی می کنند.
با توجه به خصایص این مرکب ها شما برای واردات آن با مشکلی روبرو نیستید؟
مشکلات که همیشه هست، همان طور که گفتم، چون شرایط مرکب های UV با مرکب های چاپ افست یا هوا خشک متفاوت است ما با یکسری مشکلات در گمرک و ترخیص کالا روبر هستیم اما بههرحال ما داریم کارمان را انجام میدهیم و مرکب ها را بهموقع وارد کرده و عرضه می کنیم.
درحالیکه کشور ما سابقه چندانی در این عرصه نداشته پذیرفته شدن از سوی شرکت های خارجی برای شما سخت نبود؟
شرکت هایی که با ما کار می کنند بسیار از این حرکت آغاز شده استقبال کردند و برای همکاری با ما راغب بودند، چرا که قبل از آن فروش این محصولات در ایران بسیار مشکل بود.
با توجه به گسترش روزافزون باید توجه داشت که مصرفکنندگان این کالا هنوز زیاد نیستند و با توجه به محدودیت زمانی مرکبهای UV، اگر قرار باشد بهصورت موردی خرید کنند مقدار آن به حدی نیست که به صرفه کارخانه و حتی خود مصرف کننده باشد و حالا وقتی شرکتی چون گروه بازرگانی سپکا این سفارشات را جمعآوری و سامان می دهد این سفارشات به مقدار معتنابهی افزایش می یابد؛ مشخص است که هم تولیدکننده و هم مصرف کننده به خاطر سهولت پیش آمده در کار خرسند خواهند بود.
به طور مثال سفارش ۲۰۰ کیلو رنگ برای یک کارخانه خارجی به صرفه نیست اما گروه بازرگانی سپکا با برنامهریزی های انجام شده و تجمیع این سفارشات امروز میزان سفارشاتش را بهاندازه مرکب های عادی یعنی حدود ۱۰ الی ۲۰ تن رسانده است.
بهعنوان فردی آشنا با این حوزه، به نظرتان علل اصلی عدم توسعه این تکنولوژی در داخل کشور چیست؟
متأسفانه این فناوری هم مثل هر چیز نوینی با کمی مقاومت از سوی بازار روبرو است. تولیدکننده به خاطر نداشتن اطلاعات و در اختیار نداشتن کارشناسان و مهندسین آگاه به تکنولوژی روز و کارآمد و همچنین نبود نیروی کار زبده، در مقابل تکنولوژی مقاومت میکند و هنوز میخواهد با همان روال آشنا و قدیمی خود به تولید ادامه بدهد. از طرفی هم وضعیت اقتصاد داخلی سرمایهگذاری را برای او به یک ریسک بدل کرده است اما با همه این تفاسیر باید دانست که تکنولوژی آزمون شده و کارآمد را نمیشود کنار گذاشت و در نهایت ما مجبور به پیروی از حرکت جهانی در بازار داخلی خواهیم بود.
مطمئن باشید این تغییر در شکل تولید بهزودی همهگیر خواهد شد؛ این راهی است که دیگران رفتهاند و موفق به بهبود کیفیت و کاراییشان شدهاند. بازار نیازهایی به وجود میآورد و ما هم بهزودی مجبور به دنبال کردن راه آنها خواهیم شد.
به نظرتان الزام استفاده از مرکب های UV در چیست؟
فناوری UV آمده تا نیازهای صنعت لیبل و بسته بندی را مرتفع سازد. بهطور مثال شما میتوانید با کمک آن روی سطوح نامسطح چاپ کنید، چاپ روی سنگ و شیشه و پلاستیک و اینگونه اقلام امروز با مرکبهای UV ممکن شده است. مثلاً در صنعت محصولات بهداشتی قبل از این یک لیبل چاپ میشد و روی سطح بسته چسبانده میشد اما امروز این چاپ بهطور مستقیم بر روی سطح این بسته بندی ها صورت میپذیرد.
امروز تأثیر بسته بندی در شکل دادن به انتخاب مصرفکننده اثبات شده است. در ایران قبل از این بستهبندی پاکتهای شیر و پنیر همه به خارج سفارش داده میشد که امروز تا حد زیادی در داخل به انجام میرسد که جای خوشحالی دارد.
شما بهغیراز عرضه مرکبهای UV در این بخش فعالیت دیگری ندارید؟
همانطور که گفته شد به خاطر عدم ریسک پذیری مجموعه های داخلی افراد زیادی در این حوزه فعالیت ندارند، از این رو ملزومات این کار به نسبت دیگر قسمت های صنعت چاپ کمیاب تر است، این دستگاه ها احتیاج به ملزوماتی دارد و ما به خاطر نیاز مشتری علاوه بر عرضه مرکب های UV سایر ملزومات مصرفی انجام این کار را هم تهیه و عرضه میکنیم، از جمله لاستیک های مخصوص سیلندر دستگاه های UV که استفاده زیادی در این ماشین ها دارد.
بیشتر بخوانید: مدیر گروه سپکا| کمبودها و افزایش قیمت مواد اولیه صنعت چاپ
بهعنوان سؤال پایانی وضعیت کشور در این بخش را چگونه ارزیابی می کنید؟
متأسفانه علیرغم کارهای صورت گرفته ما هنوز در بخش بسته بندی ضعیف هستیم. وقتی بحث چاپ پیش می آید معمولاً همه نگاهها به سمت چاپ کتاب و جراید و بنرهای تبلیغاتی و از این دست مسائل شناخته شده تر معطوف می شود در حالی که صنعت چاپ بیش از هر چیز با بخش بستهبندی عجین است.
شما اگر کتاب های چند دهه پیش را با اکنون مقایسه کنید تفاوت چندانی نمی بینید، بیشتر تغییرات در طرح و شکل جلدها رخ داده است اما بستهبندی اینطور نیست و با یک نگاه ظاهری میتوان تفاوتهای شگرفی را در این صنعت حتی نسبت به یک دهه قبل مشاهده کرد. با توجه به پیشرفت روزافزون جهانی مشخص است که کشور ما هنوز راه درازی در پیش دارد اما باید به یادداشت که طولانیترین راهها با اولین قدمها آغاز میشوند؛ حرکت آغاز شده است.
منتشر شده در شماره ۱۴۸- خرداد ماه ۱۳۹۶
نویسنده: میلاد حاتمی لندی