باما چاپ؛ برآمده از تخصص

گفت‌و‌گو با رامتین اصغرپور، مدیرعامل باما چاپ

0
93
باما چاپ

می‌توان با آموزش صنعت را فراگرفت و به عنوان حرفه در آن فعالیت کرد اما ادامه دادن راه و گسترش آن به چیزی فراتر از دانستن فن کار نیاز دارد که مجموعه باما چاپ آن را رعایت کرده است. شما برای موفقیت در دنیای صنعت باید علم مدیریت را بدانید و دائماً بازار را رصد کنید؛ زیادند افراد و شرکت‌هایی که با موفقیت راه خود را آغاز کرده‌اند اما در ادامه از رقابت بازمانده‌اند و نتوانسته‌اند همپای تغییرات پیش روند؛ از سویی کم نیستند افراد و شرکت‌های خوش‌فکری که با تخصص‌گرایی در هر وهله‌ای بنا به اقتضائات بازار عمل کرده و ضمن ایفای نقش مؤثر در رفع نیازهای صنعت خود، موفقیت را به یک عادت تبدیل کرده‌اند.

 

آغاز راه

مجموعه‌ی ما کار خود را از اواخر دهه‌ی ۷۰ آغاز کرد. لیتوگرافی رامین در سال ۱۳۷۸ توسط برادر بزرگ بنده رامین اصغرپور تأسیس شد. ما با هدف ارائه‌ی کیفیت مرغوب و در اصل فعالیت به شکل دیجیتالی و تغییر دیدگاه مشتری از شکل سنتی به مدرن، پا به میدان رقابت گذاشتیم. با این هدف‌گذاری بود که به جای دستگاه‌های معمول آن روز مانند قید کپی و دیگر ابزار سنتی، دستگاه ایمیج‌ستر تهیه کردیم تا لیتوگرافی رامین از همان ابتدا کار خود را به شکلی مدرن آغاز کرده باشد.

برادرم رامین به عنوان مدیر، تحت نظارت پدرم عبدالمحمد اصغرپور و با همکاری بنده کار لیتوگرافی را به شکل دیجیتال ادامه دادیم و به‌روزرسانی دائمی را در برنامه‌های خود گنجاندیم. کار ما به این صورت تا حدود ۱۰ سال بعد ادامه یافت تا اینکه در سال ۱۳۸۹ پیرو برنامه‌های توسعه‌پذیری مجموعه، چاپخانه رامتین تأسیس شد. همان‌طور که می‌دانید لیتوگرافی به عنوان بخش پیش از چاپ افست و در اصل بخش ابتدایی است که در عین اهمیت قسمت کوچکی از کل پروسه‌ی چاپ محسوب می‌شود، ما با این پیش‌فرض به فکر توسعه و تکمیل روند کار در حوزه چاپ و پس از آن، عملیات فینیشینگ و پس از چاپ افتادیم که در نهایت به متولد شدن چاپخانه‌ی رامتین انجامید.

کار در آن سال‌ها رونق خوبی داشت و بازار چاپ افست ورقی در سایر حوزه‌ها اعم از چاپ کتاب، پوستر، کاتالوگ، کارت ویزیت و امثال آن گرم بود که این روند به توسعه‌ی سریع چاپ رامتین انجامید و ما در اندک زمانی برنامه‌های توسعه‌ای خود را کامل کردیم. چاپخانه‌ی ما توانست به عنوان یک برند قابل‌اطمینان نام خود را در اذهان مشتریان این رسته حک کند و با بذل توجه آنان بود که چاپ رامتین رشد و ارتقا یافت. کاری که روزی با یک نفر نیروی انسانی آغاز شده بود رفته‌رفته تا سه سال بعد بانی اشتغال‌زایی مستقیم بیش از ۲۰ نفر شد.

باما چاپبازرگانی اصغرپور

حرفه‌ی ما یک کسب‌وکار خانوادگی بود و همواره تصمیمات با مشورت و نظرخواهی بنده، برادر بزرگ‌تر و پدرم صورت می‌گرفت اما چند سال بعد از تأسیس لیتوگرافی رامین به فکر به‌روزرسانی افتادیم و تصمیم گرفتیم یک دستگاه پلیت‌ستر را در مجموعه راه‌اندازی کنیم. سال ۱۳۸۲ بود که تصمیم به خرید این دستگاه گرفتیم اما نمونه‌ی موجود آن در ایران قیمت بسیار بالایی داشت که در آن زمان به هیچ‌وجه توجیه اقتصادی نداشت، از طرفی این دستگاه مدرن و جدید به‌حساب می‌آمد و نمونه‌ی استوک و دست دوم آن در ایران موجود نبود.

ما بنا به مقتضیات مجموعه خود تصمیم گرفتیم که دستگاه موردنظر را به شکل استوک از خارج کشور تهیه کنیم. با این تصمیم به آلمان رفتیم و یک دستگاه کرئو استوک را برای خود به کشور وارد کردیم. دستگاه کاملاً سالم و اورهال شده بود اما نماینده آن در کشور به علت استوک بودن آن به مجموعه‌ی ما سرویس نمی‌داد و از همین رو بنده برای یادگیری نصب و تعمیر و نگهداری آن به آلمان رفتم و دوره‌های آموزشی آن را دیدم که این اتفاق بانی و سرآغاز خط واردات ماشین‌آلات پیش از چاپ  در لیتوگرافی رامین و در اصل بازرگانی اصغرپور شد.

بنده فارغ‌التحصیل سخت‌افزار کامپیوتر بودم و علاقه‌مند به بخش الکترونیک و فنی، برادرم نیز حوزه واردات و فروش را به عهده گرفت و به نحوی مکمل هم تا ارتقای کار شدیم. اولین تبلیغات ما باعث موج عظیمی از واکنش همکاران شد، آن‌ها که تاکنون تنها راه اخذ این تکنولوژی را خرید دستگاه نو با هزینه‌ی بالا می‌دانستند، خرید دستگاه استوک با همان کیفیت و با قیمتی بسیار پایین‌تر را یک فرصت اوکازیون برای توسعه‌پذیری می‌دیدند.

ما بسیار ناخواسته به بازار واردات وارد شدیم اما چون دید تخصصی به کار داشتیم توانستیم به زودی توجه هم‌صنفیان را به خود جلب کنیم. خاطرم هست که در همان ماه‌های نخست تعداد معتنابه‌ای از دوستان برای سرویس و خدمات نصب دستگاه‌هایشان از ما کمک گرفتند و بسیاری نیز به دنبال خرید دستگاه استوک بودند و از ما برای واردات آن درخواست می‌کردند. اولین دستگاه پلیت‌ستری که ما به قصد فروش وارد کردیم نیز برای چاپخانه‌ی نامی‌نقش و جناب آقای کوچک‌زاده بود. بعد از آن دوستان زیادی برای خرید به ما مراجعه کردند و به این ترتیب بازرگانی اصغرپور شکل گرفت.

برندهای هایدلبرگ، کداک و کرئو نیز جزو دستگاه‌هایی بودند که تهیه، اورهال و نصب و راه‌اندازی، خدمات پس از فروش و تعمیر آن‌ها به شکلی تخصصی در مجموعه‌ی ما صورت می‌گرفت.

بالغ بر ۶۰۰ دستگاه ‏ ‏ایمیج ستر و پلیت‌ستر توسط مجموعه‌ی ما به بازار چاپ ایران وارد شد که من آن را یک رکورد می‌دانم و مهم‌تر از آن رضایت حاصل از خدمات ما بود که توانست یک نام شریف از کسب‌وکار ما را در صنف رواج دهد.

ما چون کار خود را از لیتوگرافی شروع کرده بودیم کاملاً با مشکلات هم‌صنفان آشنایی داشتیم، از همین رو مهم‌ترین بخش کار را سرویس و خدمات‌رسانی به‌موقع دانستیم. من به عنوان یک فرد دوره‌دیده و تکنیسین این دستگاه‌ها تمام تلاش خود را برای خدمات‌رسانی به‌موقع به خرج می‌دادم اما با افزایش میزان این دستگاه‌ها دیگر سرویس آن‌ها توسط یک نفر عملاً غیرممکن بود و از این رو به فکر راه‌اندازی بخش سرویس و خدمات پس از فروش افتادیم.

ما سه تن از افراد کاربلد و کوشای این حوزه را به آلمان فرستادیم تا دوره ببینند و اکنون در خدمت همان عزیزان هستیم و بخش خدمات‌رسانی ما یکی از نقاط قوت کسب‌وکارمان محسوب می‌شود که توانسته طی این سال‌ها رضایت قلبی مشتریان متعددی را به دست بیاورد.

کار ما در این حوزه پس از مدت کمی توسعه ‌یافت و مشتریانی از کشورهای افغانستان، عراق، اقلیم کردستان، امارات، سوریه و دیگر کشورها هم دستگاه‌های خود را از بازرگانی ما تهیه کردند که من علت عمده آن را نیز بخش سرویس‌دهی و خدمات‌رسانی مجموعه می‌دانم چرا که آن‌ها مشکلی برای واردات نداشتند اما در بخش خدمات پس از فروش نیاز به یک پشتیبان مطمئن و در دسترس را احساس می‌کردند.

طی همان سال‌ها و با توسعه‌ی کار نیاز به تأسیس شرکتی در آلمان بیش از پیش احساس شد و ما نیز در پی رفع این احتیاج شرکتی را در آن کشور بنا نهادیم که کماکان نیز فعال بوده و پل ارتباطی ما با مهد تکنولوژی چاپ است.

شرکت ما در آلمان دستگاه‌های لازم را از سطح اروپا جمع‌آوری کرده و پس از اورهال برای ما ارسال می‌کرد، این روند هم آن‌چنان منظم و کارآمد بود که ما را به فکر توسعه‌ی بازار انداخت و خدمات برون‌مرزی بازرگانی اصغرپور را رواج داد. ما هم‌اکنون به جز کشورهای همسایه که از لحاظ صنعت چاپ ضعیف هستند، در کشورهایی چون آلمان، روسیه، ترکیه، ایتالیا، فرانسه، هلند، انگلیس، برزیل و بسیاری دیگر از کشورهای صاحب صنعت نیز فعالیت کرده و دستگاه نصب کرده‌ایم که این عملکرد مهر تأییدی بر تخصص ما در این حوزه محسوب می‌شود.

باما چاپبرخی کارها مانند تعمیر هدهای دستگاه‌های کداک نیز جزو تخصص‌های ویژه و خاص مجموعه‌ی ما است که در برهه‌ای بر اساس نیاز به انجام رسیده و اکنون برای آن از سراسر جهان سفارش‌پذیری داریم.

بزرگ‌ترین چاپخانه‌های ایران مانند مجتمع چاپ نقش الماس، اندیشه برتر و یا چاپخانه‌های دولتی مثل چاپخانه‌ی روزنامه کیهان یا روزنامه همشهری و بسیاری دیگر از این مشتریان نامدار در بحث سرویس و نگهداری بخش پیش از چاپ خود از ما خدمات دریافت می‌کنند و قرارداد سالانه دارند. ما اگرچه که در حوزه چاپ وارد شده‌ایم اما بخش سرویس و نگهداری ما همچنان فعال و با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد.

همین اواخر هد معیوب یک دستگاه لیتوگرافی کداک از برزیل به مجموعه‌ی ما فرستاده شد که پس از تعمیر برای آن‌ها پست کردیم. همچنین چندی پیش تماسی از ایران را روی شماره مختص شرکتمان در آلمان دریافت کردم که بعداً متوجه شدم از ترام چاپ اصفهان است. این مجتمع بزرگ چاپ برای تعمیر برد الکترونیکی دستگاه خود که در کشور کسی را برای درست کردن آن پیدا نکرده بود، از طریق اینترنت شرکت آلمانی ما را یافته بود و پس از اعلام نیاز خود از اینکه شرکت ما در ایران نیز فعال است و در اصل کارشان در کشور خودمان به انجام می‌رسد و سریع‌تر به مجموعه‌شان عودت داده می‌شود بسیار خرسند شدند.

این قطعه یک برد تخصصی مربوط به یک پلیت‌ستر مدرن بود که در صورت خارج شدن از خط تولید ضرری ۱۰ هزار یورویی به بار می‌آورد و ما خدا را شاکریم که توانستیم با هزینه‌ای کم این قطعه را تعمیر و آن دستگاه را به خط تولید بازگردانیم.

باما چاپباما چاپ

سال ۱۳۹۲ بود که ما احساس کردیم باید در انقلاب رسانه‌های دیجیتال و فضای مجازی تن به تغییر دهیم. بازار طی این سال‌ها با پیشرفت‌های تکنولوژیک تغییر یافته و دیگر روند جذب مشتری و بازارسازی سنتی از دور خارج شده بود. این شد که ما نیز به عنوان یک مجموعه‌ پیشرو و همواره در خط توسعه، به سمت ایجاد درگاه‌های فضای مجازی رفتیم و سایت مجموعه را (به آدرس: www.bamachap.com) راه‌اندازی کردیم. از آن پس سفارش‌گذاری‌ها و دیگر روندهای همکاری و سفارش‌دهی به مجموعه به شکل آنلاین درآمد تا خصیصه‌ی استقبال از تکنولوژی در این زمینه هم لحاظ شود.

پس از چندی نیاز به تلفیق مجموعه‌ها پیش آمد که مسبب زایش برند باما چاپ شد. سایت و شبکه‌های اجتماعی ما از آن پس با نام باما چاپ به فعالیت پرداختند. باما در اصل نام تجاری ماست که تحت لیسانس لیتوگرافی رامین و چاپ رامتین فعالیت می‌کند و اشاره دارد که کارهای چاپی‌تان را با ما چاپ کنید؛ این برند توانست به‌زودی جایگاه خود را در بازار تثبیت کرده و به عنوان یک درگاه موفق سفارش‌پذیری آنلاین چاپ فعالیت ‌کند.

باما چاپ نیز توانست با جلب نظر بازار بر سرعت توسعه‌پذیری مجموعه بیفزاید و در کنار سایر اقتضائات بازار، مدیران خود را به فکر گسترش و به‌روزرسانی بیشتر سوق دهد. سال ۱۳۹۸ بود که ما نیاز به فضای بیشتر و همچنین گسترش خدمات را احساس کردیم و پیرو آن به خرید مکانی جدید و ماشین‌آلاتی نوین دست زدیم. مکان جدید ما (واقع در خیابان انقلاب، خیابان ۱۲ فروردین، پایین‌تر از چهارراه روانمهر، پلاک ۲۳۸) ساختمان قدیمی مختص به چاپخانه بود که ما آن را کاملاً بازسازی کردیم. هدف ما ورود با قدرت به رسته‌ی چاپ برای بسته‌بندی بود.

 چاپ صنعتی گسترده است اما شیوع فضای مجازی رسته‌های مختلفی از آن چون نشر و تبلیغات را تحت‌الشعاع قرار داده؛ اکنون بسیاری از کتاب‌ها به شکل دیجیتالی و نسخه الکترونیک ارائه شده و یا تبلیغات و بروشورها به صورت تصاویر گرافیکی دیجیتال در فضای مجازی منتشر می‌شوند که این رویکرد تأثیر مستقیمی در کاهش سفارش‌های این حوزه‌های چاپی داشته است. این برآیندها از بازار بود که باما چاپ را بیشتر به سمت‌وسوی چاپ برای بسته‌بندی کشاند.

باما چاپ

حوزه تخصصی

ما چون چاپخانه‌ای هستیم که در مرکز شهر فعالیت می‌کند از همان ابتدای کار در حوزه بسته‌بندی، به تخصص‌گرایی روی آوردیم و تصمیم گرفتیم در زمینه‌ی چاپ و تولید بسته‌بندی‌های لوکس که عمدتاً تیراژهای پایینی دارند و سفارش‌دهی آن‌ها به حومه‌ی استان و شهرک‌های صنعتی به‌صرفه نیست، فعالیت کنیم. ما با این دیدگاه دست به گسترش فضای کار و تهیه ماشین‌آلاتی مختص به این حوزه زدیم و به این ترتیب خط‌مشی باما چاپ برای آتیه ریل‌گذاری شد. هم‌اکنون نیز برند‌های معتبر از تولیدکنندگان مواد غذایی و آرایشی-بهداشتی بسته‌بندی‌های لوکس تولیدات خاصشان را تنها به باما چاپ می‌سپارند.

ماشین هایدلبرگ CD چهار رنگ همراه با برج لاک اولین خرید تخصصی ما برای پوشش بر نیازهای این بخش بود این ماشین کیفیت چاپ بی‌خللی دارد و تا گرماژ ۷۰۰ را به راحتی چاپ می‌کند.

محصولات غذایی، دارویی و یا آرایشی و بهداشتی گاه نیاز به روکشی دارند که ضمن دوستدار محیط‌زیست بودن بتواند استانداردهای مختص به این حوزه را نیز کسب کرده و نشان سیب سبز دریافت کنند که ماشین چاپ ما حائز شاخصه‌های لازم این حوزه هست. سایر دستگاه‌های ما در بخش فینیشینگ و عملیات نهایی چاپخانه نیز ازجمله لترپرس، پنجره‌چسبانی، سلفون و حتی تیغ‌زنی هم با توجه به ماشین چاپ و رسته‌ی تولید بسته‌بندی‌های لوکس تهیه و به کار گرفته شدند.

کاری که آغاز آن در سال ۱۳۹۸ بود در ابتدای سال ۱۴۰۰ تکامل یافت و به بهره‌برداری رسید و اکنون باما چاپ به عنوان یک مجتمع چاپ و بسته‌بندی تخصصی فعالیت می‌کند.

باما چاپ

به سوی صادرات

هدف ما از انتقال مجموعه به مکان جدید از طرفی توسعه‌ی کار و از سوی دیگر احصای یک رسته‌ی تخصصی در حوزه چاپ و بسته‌بندی بود. ما تجربه کار در فضای شهری را داشتیم و می‌دانستیم هزینه‌های فعالیت در این مکان و با این اقتضائات تا چه حد بالا و کمرشکن است و از همین رو برای روند توسعه‌ی خود به مطالعه‌ی همه‌جانبه‌ای دست زدیم و در نهایت هم حوزه تولید بسته‌بندی‌های لوکس را برای ادامه‌ی راه برگزیدیم.

برخی از جعبه‌های به اصطلاح لاکچری ادکلن‌های تولید داخل و محصولات آرایشی، بهداشتی و دارویی که کارهای خاصی ازجمله چاپ برجسته، طلاکوب، هات‌فویل و مانند این‌ها رویشان صورت می‌گیرد، برند باما چاپ را برای تولیدات خود انتخاب کرده‌اند. برنامه‌ی آتیه ما نیز توسعه‌ی همین بخش و رساندن آن به بازارهای رقابتی بین‌المللی است.

ما پیش از این هم برای واردات ماشین‌آلاتی که در خلال بحث به آن اشاره شد، ارتباطاتی در خارج از کشور داشتیم که فعال شدن آن‌ها را برای توسعه‌ی برون‌مرزی مجموعه برنامه‌ریزی کرده‌ایم، همچنین صحبت‌هایی با اتحادیه و ریاست آن جناب آقای احمد ابوالحسنی داشته‌ایم که با دوستان عضو اتحادیه که در حوزه صادرات فعال هستند، برای این مهم وارد مذاکره شویم.

ما معتقدیم که فعالیت در سطح بین‌الملل باعث می‌شود که کسب‌وکار همواره به‌روز بماند و از طرفی نیروهای کار مجموعه نیز به تولید باکیفیت و بی‌خلل عادت کنند. به نظر من صنعتگر رسته‌ی چاپ کشور ما می‌تواند به عنوان یک ارزآور فعالیت کند، هم‌اکنون بسیاری از کشورهای اطراف و همسایه ما در منطقه از لحاظ صنعت چاپ ضعیف محسوب می‌شوند و پتانسیل صادرات محصولات چاپی به این کشورها به صورت بالقوه موجود است.

البته باید توجه کرد که سفارش‌پذیری در حوزه چاپ کتاب و نشر برای صادرات بهره چندانی ندارد چرا که عمدتاً همان دستگاه‌های قدیمی موجود در این کشورها نیز از عهده آن برمی‌آیند، از همین رو باما چاپ کارهای خاص و لوکس را برای تولید و صادرات مدنظر قرار داده است.

باما چاپ

حوزه تخصصی

باما چاپ تقریباً از ابتدای سال ۱۴۰۰ فعالیت خود در حوزه بسته‌بندی را آغاز کرد؛ همه‌ی فعالان چاپ نیز به تجربه دریافته‌اند که عمدتاً رونق فصلی کار چاپ در شش‌ماهه‌ی دوم سال است اما با این حال ما طی همین ماه‌های معدود فعالیت با استقبال بسیار خوبی روبرو بوده‌ایم و می‌توانم بگویم هرکس که سفارش اولش را به ما سپرده به شکل مشتری ثابت درآمده و باما چاپ را به‌عنوان سفار‌ش‌پذیر کارهای خود در آتیه قرار داده است.

همان‌طور که اشاره شد کارهای پرتیراژ عمدتاً به خارج از شهر ارجاع داده می‌شوند اما کارهای کم‌تیراژ و لوکس به علت آنکه عمدتاً حساس هستند، ناظر چاپ دارند و برای این افراد حضور همیشگی در چاپخانه‌های خارج از شهر به علت بعد مسافت یک معضل محسوب می‌شود، ترجیح داده می‌شود که این‌چنین سفارش‌هایی به چاپخانه‌های داخل شهر واگذار شود.

به صورت واقع‌گرایانه باید گفت در بیشتر تولیدکنندگان حوزه‌های مربوط، کارهای لوکس کمتر از ۱۰ درصد تولید کل آن‌ها را به خود اختصاص می‌دهد اما ما برای کار باما چاپ همین حوزه تخصصی را انتخاب کردیم چرا که اصل در آن کیفیت است و این همان خصیصه‌ای است که ما به دنبال تثبیت و شیوع آن در سایر بخش‌های کاری خود هستیم.

ما سابقه‌ای بیش از دو دهه فعالیت در حوزه چاپ و لیتوگرافی داریم، اما روزی که خواستیم وارد رسته‌ای جدید از چاپ شویم با مطالعه دست به انتخاب زدیم و تغییراتی کلی را در کارگاه و ماشین‌آلات خود صورت دادیم، طبعاً کسی که می‌خواهد وارد حوزه چاپ‌های لوکس شود باید ماشین‌آلات خود را نیز در سطح آن کار لوکس و به‌روز کند. متأسفانه روزی رسته‌ی چاپ برای نشر بازار داغی داشت و همگان به این سمت کوچیدند و اکنون همین وضعیت در حال اتفاق افتادن در رسته‌ی چاپ برای بسته‌بندی است.

اینکه چاپ برای بسته‌بندی آینده این صنعت است یا خیر الان موضوع بحث نیست اما اگر این جمله را کاملاً هم درست فرض کنیم باز به نظر بنده اشتباه است که بخواهیم در این زمینه بی‌گدار به آب بزنیم و بدون مطالعه دقیق و مشخص کردن خط‌مشی، تغییر رسته دهیم.

اکنون بسیاری از همکاران با همان دستگاه قدیمی خود رسته‌ی کاریشان را تغییر داده‌اند و طبعاً هرگز نمی‌توانند کیفیت مطلوب بسته‌بندی را رعایت کنند و باعث دلسردی مشتری از توان صنعت چاپ کشور می‌شوند. در مقابل برخی نیز بدون بازارسنجی به تغییرات گسترده دست زده و ماشین‌آلات گران‌قیمتی را خریداری می‌کنند و بعد مجبورند برای میزان کردند دخل‌وخرج خود سفارش‌ها را با حداقل قیمت به انجام برسانند که این نیز منجر به بازار خرابی شده و در وهله‌ی اول بانی ضرر خود او و بعد دیگر همکاران این رسته می‌شود.

ما قبل از ورود به رسته‌ی چاپ برای بسته‌بندی تمام جوانب کار را سنجیدیم و بعد از انتخاب خط‌مشی به هدف‌گذاری پرداختیم و دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتمان را نیز بر اساس هدفمان گزینش کرده و به کار گرفتیم. ما حتی برای خرید ماشین لترپرس به آلمان رفتیم و تمیزترین و سالم‌ترین ماشین ممکن را انتخاب کردیم.

در بخش تخصصی خود یعنی لیتوگرافی نیز به همین ترتیب عمل کردیم، دستگاه لیتوگرافی ما اکنون جزو پیشرفته‌ترین مدل‌ها در نوع خود محسوب می‌شود، این دستگاه توان زینک‌گیری تا ترام ۴۵۰ Lpi را دارا است و قادر است سایر نوشته‌های امنیتی ریزی که برای ضد جعل کردن بسته‌بندی‌های لوکس به کار برده می‌شوند را بدون هیچ مشکلی، با وضوح کامل ارائه دهد. رزولوشن این دستگاه ۵۰۰۰ Dpi است که این باعث شده مشتریان ما در حوزه کارهای خاص بتوانند به‌راحتی ایده‌های خود را به پشتوانه کیفیت کار ما بپرورانند.

ما همچنین یک دستگاه چاپ با کیفیت داریم که آن را کاملاً اورهال و کالیبره کردیم و اکنون می‌تواند کیفیت بی‌رقیب دستگاه‌های پیش از چاپ ما را پشتیبانی کرده و حتی تا ترام یک درصد را هم با کیفیت و به‌وضوح به چاپ برساند.

باما چاپ

درجه یک

باما چاپ همواره کیفیت را در اولویت قرار داده است. باید توجه داشت که اکنون اجرت چاپ جزو کمترین هزینه‌های یک سفارش چاپی محسوب می‌شود و بسیاری از مشتریان حاضرند هزینه‌ی بیشتری را بابت اجرت پرداخت کنند اما از آن‌سو یک کار باکیفیت تحویل بگیرند.

به عنوان مثال اگر برآورد یک سفارش چاپی ۳۰ میلیون تومان شود شاید چیزی حدود سه میلیون و در اصل یک‌دهم آن به عنوان اجرت چاپی محسوب شده و عمده آن هزینه کاغذ و سایر مواد اولیه موردنیاز است، در این صورت مشتری که کار خاص و لوکسی را مدنظر دارد برای پرداخت اجرت تا حد معقولی مثلاً چهار میلیون تومان هیچ ابایی ندارد و فقط کیفیت را مدنظر قرار می‌دهد؛ همین دیدگاه بود که رسته‌ی باما چاپ برای ادامه‌ی کار را مشخص و آن را برای تولید کارهای لوکس و به اصطلاح لاکچری مجهز کرد.

ما همواره سعی کرده‌ایم که برون‌‌داد باما چاپ درجه یک و ممتاز باشد و این هدفی است که همواره در اولویت ما قرار خواهد داشت؛ حتی در همین مدت معدود فعالیت هم بسیاری از مشتریان ما به درک این خصیصه رسیده‌اند و هرگز برای ارزانی به باما چاپ نمی‌آیند و فقط کیفیت بی‌خلل را مدنظر خود دارند.

کار در حوزه‌ای این‌چنین تخصصی بازار محدودی دارد اما فعالان آن همگی به دنبال کیفیت هستند و این وجه اشتراکی است که ما و آن‌ها را به همکاری با هم ترغیب می‌کند؛ به قول یکی از دوستان باما چاپ برای پنج درصد نخست بازار کار می‌کند که این را می‌توان یک واقعیت انتخاب شده از سوی ما محسوب کرد.

باما چاپ برای سفارش‌دهنده نهایی دست به تولید می‌زند، ویزیتورها و واسطه‌ها در کار آن حضور ندارند و فقط کارهای با کیفیت و درجه یک تولید می‌کند و طبق آن افرادی که این شاخص‌ها را مدنظر ندارند نمی‌توانند مشتریان باما چاپ محسوب شوند.

باما چاپهدفمندی

ما از همان ابتدای راه و آغاز کار در لیتوگرافی رامین به دنبال کار خاص و بهترین برون‌داد بودیم. در حوزه واردات ماشین‌آلات نیز به شکلی ویژه کار کردیم و بیش از ۶۰۰ عدد دستگاه‌های پیش از چاپ و لیتوگرافی فروختیم و روزی که به نظرسنجی دست زدیم دیدیم که میزان رضایت از خدماتمان بیش از ۹۵ درصد است که نشان از صحت راه انتخابی ما داشت و خبر از رسیدن به هدفمان می‌داد.

ما بعد از این نظرسنجی به چرایی این رضایت فکر کردیم و جواب خود را در تخصص‌گرایی یافتیم. من و تیم خدمات پس از فروشمان دوره‌های تخصصی نصب و تعمیر و راه‌اندازی دستگاه‌های لیتوگرافی را در آلمان گذراندیم، دستگاه‌ها را اصولی و با علم نصب می‌کردیم و به مشتریان خود نکات اساسی نگهداری تا نیل به بهترین کیفیت را آموزش می‌دادیم که این تخصصی بودن کارمان را به مشتری ثابت می‌کرد و از سویی ما با این کار وجدان راحتی داشتیم که زکات علم خود را نیز با نشر آن پرداخته‌ایم و بر کیفیت کار هم‌صنفانمان اثرگذار بوده‌ایم.

دیدگاه ما در حوزه کار لیتوگرافی هم به همین شکل بود، برون‌داد لیتوگرافی رامین همیشه بهترین کیفیت را داشت و بدون کوچک‌ترین مشکلی به مشتری تحویل داده می‌شد.

باما چاپمعضل امروز چاپ

اکنون علی‌رغم تمام تلاش‌های صورت گرفته کماکان نرخ چاپ واحدی در صنف ما وجود ندارد و قیمت‌ها سلیقه‌ای است؛ بنده گمان نکنم که محاسبه یک قیمت‌ ثابت کار چندان مشکلی باشد و ما فقط باید روی رواج و ضمانت اجرای آن کار کنیم. ما باید به‌عنوان چاپخانه‌دار به این باور برسیم که رعایت یک ‌تعرفه‌ی ثابت به نفع ما است؛ اکنون ما در باما چاپ به علت انتخاب رسته‌ای خاص؛ دور ماشین معدودی را در شبانه‌روز به چاپ می‌رسانیم و فقط به کیفیت کار فکر می‌کنیم  و پیشنهادمان برآمده از تجربه و تحقیق است.

اکنون اتحادیه‌ی چاپ ما برخلاف سالیان اخیر مطالبه‌گرانه به دنبال احقاق حقوق اعضای خود است که باید از تلاش بی‌شائبه‌ی این عزیزان علی‌الخصوص ریاست اتحادیه، جناب آقای احمد ابوالحسنی تشکر ویژه‌ای داشته باشم. امروز اتحادیه چاپخانه‌دارن تهران به عنوان یک نهاد تصمیم‌گیر در جایگاه درست راهبری صنفی خود قرار گرفته و در مورد تعرفه‌گذاری هم تلاش‌های زیادی کرده که امیدوارم با حمایت و رعایت اعضای صنف با موفقیت اجرا شده و آغازگر یک اتحاد ماندگار باشد.

منتشر شده در شماره ۲۰۳ نشریه چاپ و نشر – مهرماه ۱۴۰۰

مقاله قبلیپیش بینی بازار چسب‌ های بسته‌ بندی تا سال ۲۰۲۸
مقاله بعدیبه ناشران حوزه ادبیات کودک تسهیلات ویژه تعلق می گیرد

یک پاسخ بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.