گاموت؛ فصلی برای همه‌ی رنگ‌ها

گفت‌وگو با مهدی صادقی، مدیر جوان مجموعه گاموت

0
54
گاموت

 یکی از شناخته‌شده‌ترین راه‌ها برای موفقیت، کسب علم در کنار تجربه است که مدیر مجموعه گاموت آن را درنظر گرفته است. این اختلاط علم و عمل است که کیفیت خروجی شما را تضمین کرده، نظر بازار را به شما جلب و راه اعتلایتان را هموار می‌کند. باید توجه داشت که چنین دیدگاهی رفته‌رفته تبدیل به خصیصه‌ای ثابت می‌شود و آنگاه خط پایانی برای تلاش و توسعه‌ی شما وجود نخواهد داشت. هدف پشت هدف رخ می‌نماید و این تکرر وقتی برای تقلب باقی نمی‌گذارد؛ یک ماشین مسابقه تندرو را در نظر بگیرید که آینه‌ای برای دیدن پشت سر ندارد.

آغاز راه

ورود جدی ایشان به عرصه‌ی چاپ در سال ۱۳۷۸ و با کار در چاپخانه شروع شد. دو سال ابتدایی شروع فعالیت کاری وی در چاپخانه گذشت. سال ۱۳۸۰ وارد یک شرکت تولید موتورسیکلت شد و در بخش بازرگانی شروع به فعالیت نمود و سپس مدیر تبلیغات شد، که هم‌زمان با کار در آن شرکت، پروژه‌های چاپی و تبلیغاتی را نیز انجام می‌داد اما کار مستقل آن هم در حوزه علاقه‌مندی‌های ایشان، هرگز از سرش بیرون نرفت و در نهایت هم مسیر زندگی‌اش به سمت چاپ تغییر پیدا کرد.

تولید و ثبت یک برند

سال ۱۳۸۹، در کنار کار چاپ، دفتری راه‌اندازی کرد که به‌طور مستقل فعالیتش را آغاز کند. به این ترتیب گاموت متولد شد و توانست برند گاموت را ثبت کند. ایشان در حوزه تبلیغات پیشینه داشت و تحصیل کرده بود، می‌خواست ایده‌پروری کرده و توان خود را در حوزه‌ راه‌اندازی کسب‌وکاری مستقل آزمایش کند. دیدگاه شخصی ایشان همیشه بر تلاش همراه با تحصیل و تحصل بوده است.

وی قبل از کار در حوزه چاپ در رشته گرافیک تحصیل کرده بود و بعد از اینکه کار در این حوزه مسجل شد، برای آشنایی اصولی و علمی در مورد آن، رشته طراحی چاپ را برای ادامه تحصیل برگزید و به دانشگاه چاپ آن زمان که زیر نظر وزارت ارشاد بود رفت و با موفقیت دوره‌های مربوط به آن را سپری کرد و فارغ‌التحصیل شد. در همان سال‌ها بود که جرقه‌ی راه‌اندازی دفتری مستقل از چاپخانه به ذهن وی خطور کرد و حتی نام آن هم در همین دوره انتخاب شد.

گاموت به معنای طیف رنگی است که هر پروفایل‌ رنگی آن را پشتیبانی می‌کند. این نام در آن زمان انتخاب شد. گاموت کارش را از صفر آغاز کرد، بدون هیچ سرمایه گزاف و هیچ مشتری از پیش تعیین شده‌ای؛ گاموت یک ایده بود که پرورش یافت و بزرگ شد تا حدی که بعد از یکی دو سال به مجموعه‌ای بزرگ تبدیل شد. گاموت یک نمونه برندسازی موفق بود که تمامی مراحل اعتلای آن از آغاز طبق برنامه‌های علمی و پژوهشی پیش رفت. اکنون برند گاموت با طرح و لوگو و تمامی اسامی مربوط به گاموت در اداره مالکیت‌های معنوی ثبت شده تا اعتبار بیشتری داشته باشد.

گاموت درستی راه طی شده توسط وی را تأیید کرد و انرژی مضاعفی را برای ادامه راه در گروه ایشان برانگیخت. تولید انواع سررسید و سالنامه، تقویم‌های رومیزی، ساک‌های تبلیغاتی، طراحی و تولید انواع کاتالوگ، هدایای تبلیغاتی و امثال این موارد در گاموت به انجام می‌رسد اما کار اصلی و ویژه‌ای که بازار ایران بیشتر گاموت را با آن می‌شناسد، تولید سررسید و سالنامه است. گاموت توانست با برنامه‌ریزی و استفاده از نیروهای جوان و مجرب خود به ایده‌پردازی‌هایش سمت‌وسو بدهد تا امروز به‌عنوان یک تولیدکننده قابل‌اعتماد و پرکار شناخته شود.

گاموت تمامی راه‌های بازاریابی موجود، از قدیم تا نوین‌ترین را به آزمون گذاشت و برای وی حکم دانشگاه دیگری را یافت که این بار عملاً نتیجه‌ی تئوری‌ها و نظریه‌ها را در بازار ایران به ما نشان داد.

 

صنایع چاپ و بسته‌ بندی گاموت

صنعت چاپ دنیا در حال تغییر موضع است و هر چه جلوتر می‌رویم کارهای چاپی از شکل عمومی به سمت‌وسوی کارهای تخصصی سوق پیدا می‌کنند. چاپ افست در بخش عمومی کم‌کم جای خود را به چاپ دیجیتال می‌دهد و از طرفی بازار نشر کمرنگ‌تر و بازار بسته‌بندی پرتیراژتر شده است. اکنون همه اهمیت یک طراحی شکیل و بسته‌بندی باکیفیت را درک کرده‌اند و ما شاهد افزایش روزافزون سفارش‌های این حوزه هستیم.

گاموت به پشتوانه اعتبار خود اکنون سفارش‌های متعددی را در حوزه بسته‌بندی به‌صورت پروژه‌ای متقبل می‌شود و همان‌طور که گفتم برنامه‌ریزی‌های آتی ما برای توسعه کار، رفتن به سمت راه‌اندازی یک مجتمع مدرن بسته‌بندی است. این فکر از آغاز تولد گاموت در آن مطرح بود اما جزو فازهای توسعه‌ای بعدی ما محسوب می‌شد و اکنون زمان طرح‌ریزی و اجرای آن فرا رسیده است.

گاموتسررسید و سالنامه

گاموت حدود ۴۰ مدل سررسید و سالنامه مختلف دارد که هر ساله با مدل‌های جدید به‌روزرسانی می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید، جلد یکی از مهم‌ترین بخش‌های سررسید است و مانند بسته‌بندی یک کالا عمل می‌کند و در ابتدا می‌تواند نظر شما را به خود جلب کند. ما در این مبحث دائماً در حال تحقیق، تفحص و طراحی هستیم و یکی از عوامل توفیق سررسیدهای گاموت نیز همین توجه به کیفیت و طراحی جلد است.

گاموت از همان ابتدا شرکت در نمایشگاه‌های مختلف را جزو برنامه‌های همیشگی محسوب کرد و آن‌ها را به‌عنوان منبع الهام خود مورد برداشت قرار داد. ما از همان زمان تأسیس تاکنون در آوردگاه‌های بزرگ و شناخته شده‌ای چون نمایشگاه‌های آلمان و چین حضورداشته‌ایم و بسیاری از موارد توسعه‌ای خود را از این مراکز به‌روز ملهم شده‌ایم.

فعالان این حوزه می‌دانند که گاه در زمان‌هایی فشار کار زیاد می‌شود، انبوه سفارش‌های پرتیراژ و متفاوت در وهله‌های زمانی کوتاه به خط تولید شما گسیل می‌شوند و این زمانی است که نهایت خطا و عدم تمرکز کیفی به وجود می‌آید. کنترل کیفیت در این زمان واقعاً کار مشکلی است که خوشبختانه گاموت توانسته سرفرازانه از پس آن بربیاید. ما در گاموت در حوزه جلدسازی و صحافی با شناخته‌شده‌ترین مجموعه‌ها همکاری می‌کنیم و در بخش صحافی نیز عمده کارها توسط خطوط تماماً اتوماتیک انجام می‌پذیرد که کیفیت بی‌رقیبی را به ثمر می‌رساند.

امروز هر کسی از کیفیت کار خود سخن می‌گوید و این امری طبیعی است اما در نهایت بازار ثابتی وجود دارد که می‌توان به‌راحتی در آن دست به مقایسه زد. ما فعالیت و تولید زیادی نیز در حوزه تقویم‌های رومیزی داریم که طرح‌های خاص و کیفیت محصولات گاموت در آن زبانزد بازار است. از جنس کاغذ گرفته تا کیفیت چاپ و فنر آن از هر لحاظ قابل تضمین است و تمامی مراحل ساخت آن به مدرن‌ترین شکل ممکن و به‌صورت اتوماتیک انجام می‌پذیرد.

تولید ارگانایزر و پک‌های هدیه‌ای مختلف نیز یکی دیگر از رسته‌های پر بازخورد کاری گاموت است. این محصولات عمدتاً تیراژ کمتری دارند و کیفیت طراحی و جنس در آن‌ها حرف اول را می‌زند و خوشبختانه نکات مهم آن همگی جزو نقاط قوت گاموت محسوب شده و ما در تهیه آن‌ها با مشکلی مواجه نیستیم. من به جرئت می‌گویم که کارهای گاموت در این حوزه با بهترین نمونه‌های اروپایی برابری می‌کند. ما بارها کارهای به‌ظاهر سخت و ناشدنی را در این حوزه امکان‌پذیر کرده‌ایم و در مقابل هر درخواستی پاسخی مثبت ارائه کرده‌ایم.

گاموت از آتلیه طراحی حرفه‌ای بهره‌مند ‌است که بسیاری از توفیقات خود را مرهون زحمات و خلاقیت آنان است. باید دانست که نکاتی چون جلد، جنس آن و شیوه صفحه‌بندی سررسیدها و یا طراحی ارگانایزرها و پک‌های هدیه، بسته به نظر مشتری است.

به نظر بنده در بازار کار ما شناخت مخاطب حرف اول را می‌زند، ما باید به مدل کار مشتری خود توجه کنیم، به عنوان مثال یک برند لبنیاتی که قرار است سررسیدهای سفارشی خود را در میان سوپرمارکت‌ها پخش کند خواسته‌های متفاوتی نسبت به شرکتی مدرن دارد که قرار است هدایایی را به مدیران ارشدش بدهد.

عمدتاً سفارش‌های ما پیرامون سررسید به دو شکل است، برخی شرکت‌ها از صفر تا صد کار را سفارشی می‌کنند و برخی دیگر با لحاظ تغییراتی روی نمونه‌های از پیش طراحی شده، به سفارش‌دهی می‌پردازند که گاموت با استفاده از توانایی‌های خود هر دو نوع سفارش‌پذیری را به انجام می‌رساند و تا رسیدن مشتریانش به طرح دلخواه در کنار آن‌ها است. جالب است بدانید که ما علاوه بر کارهای گروهی از خلاقیت‌های فردی نیز نهایت استفاده را می‌بریم. روال کاری ما به این شکل است که هر طرح پیشنهادی در اتاق فکرمان مورد رأی‌گیری و امتیازدهی قرار می‌گیرد و تنها در صورت اینکه بتواند حداقل نمره هشت از ۱۰ را کسب کند، پذیرفته‌شده و به مراحل پیش از تولید وارد می‌شود.

چهارصد برند

گاموت مفتخر است که طی فعالیت‌هایش توانسته بیش از ۴۰۰ برند معتبر و شناخته شده را به‌عنوان مشتریان ثابت، در کنار خود داشته باشد.

من معتقدم که اعتبار ساده به دست نمی‌آید اما وقتی احصا شد می‌تواند مانند یک سرمایه‌گذاری عمل کرده و توجهات زیادی را به سمت شما جلب کند. در اصل این اعتمادسازی صورت گرفته در گاموت بوده که به ثمر نشسته و امروز مشتریان ثابتی را به‌عنوان پشتوانه در کنار آن قرار داده است. ما توانسته‌ایم با الزام خود بر کیفیت، خلاقیت و نوآوری، رابطه‌ی بسیار خوبی با هم‌صنفیان و مشتریانمان برقرار کنیم که این مسئله باعث شده آن‌ها در بسیاری از موارد تمامی کارهای برون‌سپاری مربوط به تبلیغات و حتی برندسازی خود را به ما بسپارند.

گاموت اکنون به‌عنوان مشاور و طراح امور تبلیغاتی و دیجیتال مارکتینگ هم شناخته می‌شود.

واقعیت این است که وقتی شما به‌عنوان مدیر یک مجموعه دست به برندسازی اصولی و توسعه‌ی کارشناسانه می‌زنید، وقتی در ورطه‌ای با یک مجموعه جدید آشنا شده و همکاری می‌کنید، اولین سفارش شما آغازگر راه مشارکت است. در بازار امروز اعتمادسازی اصلی مهم است و وقتی شما توان ایجاد آن را داشته باشید بقیه کارها خودبه‌خود به انجام می‌رسند.

حرکت به سوی سفارش آنلاین

ما در پی تحقیقات و مشاهدات خود از بازار ایران متوجه نیازهای آن شدیم و در این‌ بین تغییرات بازار جهانی را نیز درک کردیم. عمده فعالیت‌های بازار امروز به سمت دیجیتال مارکتینگ پیش می‌رود و گاموت نیز تجربیات کاملی در این حوزه به دست آورده است.

ما سفارش‌گیری و فروش محصولات چاپی به طریق آنلاین را شیوه‌ تعاملی جدید و کارایی یافتیم و به همین منظور در حال توسعه و راه‌اندازی سایت سفارش آنلاین محصولات چاپی هستیم که به‌زودی راه‌اندازی شده و بازار را با سطح کیفی متفاوتی روبرو خواهد کرد.

مشتری ما می‌تواند به‌راحتی در این سامانه استعلام قیمت کند و سپس به شکل آنلاین ثبت سفارش کرده، پرداخت انجام دهد و نهایتاً سفارش موردنظر خود را در تاریخ و زمان مشخص‌شده در آدرس از پیش تعیین‌شده‌اش دریافت کند.

من معتقدم که دنیای دیجیتال در حال سیطره بر تمامی شئون اقتصادی و اجتماعی است و یک مجموعه برای ماندن در کورس رقابتی راهی به‌جز پذیرش تغییر و توسعه بر اساس دنیای نوین را ندارد.

یک روز شما باید برای پیدا کردن مشتری دست ‌به ‌کارهای میدانی طاقت‌فرسا می‌زدید و روز کاری شما تماماً به جلسه‌گذاری‌های بلندمدت و کم نتیجه اختصاص پیدا می‌کرد اما امروز با کمک تکنولوژی به‌راحتی می‌توانید خود و فعالیتتان را معرفی کرده و در امر سفارش‌پذیری فعالیت کنید.

گاموت گیفت

ما در حوزه تهیه و تولید هدایای تبلیغاتی نیز ورودی جدی داشته‌ایم. بخش اعظمی از حضورهای گاموت در نمایشگاه‌های خارجی برای ایجاد واردات این اقلام صورت می‌گیرد. ما سایت قدرتمندی را در این رابطه راه‌اندازی کرده‌ایم که قرار است علاوه بر ارائه‌ی هدایای تبلیغاتی در عرضه‌ی سایر هدایای مناسبتی نیز فعالیت داشته باشد.

شما می‌توانید از سایت گاموت گیفت هدایای موردنظرتان را به‌صورت سفارش‌های تکی و یا عمده‌ای، برای شرکت و ارگان خود تهیه کنید. گاموت گیفت پیشنهادهای خارق‌العاده و خلاقانه‌ای را برای سالروزهای متفاوت، از تولد تا سالگرد ازدواج و سایر مناسبت‌های دیگر در اختیار شما قرار می‌دهد. ما این سایت را در سال گذشته افتتاح کردیم ولی وسعت آن باعث شده هنوز تبلیغات ویژه‌ای را برای آن صورت ندهیم اما با تدابیر انجام شده و طبق برنامه‌ریزی‌ها به‌زودی از این بخش گاموت هم رونمایی ویژه‌ای صورت خواهد گرفت.

گاموت گیفت علاوه بر تضمین هدایای خود امکان سفارشی‌سازی آن‌ها را نیز در اختیار شما می‌گذارد. هر شخصی به‌راحتی می‌تواند وارد این سایت شده و بعد از مشخص کردن هدیه موردنظر خود، حتی شیوه بسته‌بندی آن را نیز مطابق میل و سلیقه شخصی انتخاب کند و به شکلی کاملاً آنلاین خریدش را در هر تیراژی به انجام برساند.

منتظر خبرهای جدید از گاموت گیفت باشید.

بیشتر بخوانید: مدیر مجموعه گاموت│تولید باکیفیت ضامن موفقیت در بازار

بدون حاشیه

 شاید بسیاری از دوستان و هم‌صنفیان محترم توقع بالایی از اتحادیه‌های صنفی خود داشته باشند اما واقعیت این است که ما حتی اگر قوی‌ترین صنف باشیم باز هم زیرمجموعه و تأثیرپذیر از صنوف دیگر و وضعیت روز کشور هستیم. به نظر من، دوستان ما در اتحادیه حتماً تمام تلاش خود را به کار می‌برند تا صنفشان منتفع شود چرا که خود هم جزوی از آن هستند اما مشکلات بیرونی در این ‌بین وجود دارد که واقعاً در بسیاری ورطه‌ها دست آن‌ها را برای عمل می‌بندد.

من معتقدم که هرکدام از ما فعالان صنف باید سعی کنیم کار خود را به بهترین وجهی انجام دهیم تا در نهایت صنف چاپ نیز اعتلا پیدا کند. راهکار ما در گاموت هم به همین اصل استوار است، ما بدون توجه و تأثیرپذیری از شیوه‌ کاری دیگر همکاران در رسته‌های مشترک، فقط تمرکز خود را بر کیفیت کار معطوف کرده‌ایم. شناخت رقبا یکی از اصول رقابتی بازار است اما بدون تأثیرپذیری از رقبا با ترسیم هدفی مشخص مسیر خود را می‌پیماید.

تنها با رقابت سالم و بازار شفاف است که می‌توان به سود صنفی رسید و انتظار توسعه و پیشرفت داشت. باید گفت گاموت آن‌قدر که در شناخت مخاطب خود حرفه‌ای عمل می‌کند و نهایت تمرکز را به خرج می‌دهد، در شناخت رقبا کاهل است و من یکی از دلایل اصلی روی ریل توسعه ماندن آن را همین خصیصه می‌دانم.

امید است با هدف‌گذاری، تمرکز روی هدف و تلاش و توانایی هر مجموعه‌ای بتواند به اهداف عالیه خود دست یابد.

نویسنده: میلاد حاتمی لندی

منتشر شده در شماره ۱۷۹ نشریه چاپ و نشر – آذرماه ۱۳۹۸

مقاله قبلیویژگی‌‌ های طراحی بسته‌ بندی مواد غذایی
مقاله بعدیبرگزاری هشتمین نمایشگاه بین المللی پلاستیک، چاپ، بسته بندی در قطر

یک پاسخ بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.