قالب‌ سازی ابتکار؛ انتخاب درست چیست؟ آیا همیشه خرید ارزان بهترین انتخاب است؟

محسن کریمی، مدیر فنی و از شرکای قالب‌ سازی ابتکار

0
70
یادداشت عیدانه محسن کریمی؛ مدیر فنی و تحقیق و توسعه قالب‌سازی ابتکار

قالب‌ سازی ابتکار

سخنی با همکاران و مشتریان صنف قالب‌ساز

 

دهه ۶۰

این دهه، دهه‌ی کاغذ میلی‌متری و طراحی دستی با قلم و استفاده از اره و خم‌کن دستی بود. در این دوره تعداد قالب‌سازان کم بود، رقابتی بر سر قیمت نبود و به این زعم در کل مزیت رقابتی نیز وجود نداشت، چرا که ظرفیت تولید پایین بود و همه با تمام توان خود کار می‌کردند. در آن دوره مواد اولیه‌ی مورد استفاده همگان یکسان بود و هر قالب‌سازی که کیفیت و دقت را چاشنی کار خود می‌کرد، زبانزد صنف می‌شد و تنها حرفه‌ای‌گری بود که علت رجحان به شمار می‌رفت.

قالب‌ سازی ابتکارقالب‌ سازی ابتکارقالب‌ سازی ابتکار

دهه ۷۰

در این سال‌ها بود که اولین پیشرفت در صنف قالب‌سازی رخ داد و آن استفاده از کامپیوتر و پلاتر به جای طراحی دستی بود. مزیت اصلی این افزونه، سرعت‌بخشی به تولید توأم با دقت بیشتر در خروجی بود. از این زمان بود که پیشتازان قالب‌سازی با به‌کارگیری توانمندی کامپیوتر و تکنولوژی خود را از سایرین جدا کردند. بازار از اینجا به دو بخش سنتی و مدرن قابل بخش شد. تکنولوژی در این صنف طلوع کرد اما کماکان در این دوره نیز مزیت رقابتی کیفیت محسوب می شد نه قیمت!

قالب‌ سازی ابتکار

دهه ۸۰

دومین پیشرفت که بسیار بسیار تأثیرگذار بود و همچنان نیز جلوه گری می‌کند، در دهه‌ی ۸۰ رخ داد. در این سال‌ها بود که استفاده از تکنولوژی لیزر و سی ان سی باب شد و در ادامه‌ی آن نیز به‌کارگیری خم کن‌های تمام‌اتوماتیک رواج یافت.

قالب‌ سازی ابتکاراین پیشرفت، دقت، کیفیت و سرعت را چندین برابر کرد و بانی رشد صنفی شد. طی همین دوران بود که اصطلاح «قالب لیزری» زبانزد فعالان صنعت بسته‌بندی کشور شد و چاپخانه‌داران که استفاده از این قالب را برگ برنده خود به منظور افزایش کیفیت کار می‌دیدند، حاضر به پرداخت اختلاف بها، آن هم با میل زیاد بودند و از خرید خود نیز ابراز رضایت می‌کردند! کار به شکلی پیش رفت که می‌توان از این دهه به عنوان دهه‌ی اوج اقتدار و عزتمندی صنف قالب‌سازی در صنعت بسته‌بندی یاد کرد و از این توانمندی قالب‌سازان صنعت بسته‌بندی کشور بسیار رضایتمند بود.

قالب‌ سازی ابتکاردهه ۹۰

این دهه برای صنف قالب‌سازان بسیار پر چالش بود و هست! چالش‌ها در این دهه آن‌قدر زیاد است که می‌توان آن را به سه دوره تقسیم کرد که ما اکنون در حال گذار از دوره سوم آن هستیم و باید بعد از اتمام مورد بررسی و تدقیق قرار بگیرد.

قالب‌ سازی ابتکاردوره اول دهه ۹۰

ظهور قدرتی جدید بانی رسیدن بسیاری به کیفیت پیشتازان قبلی و اضافه کردن چاشنی ظرفیت تولید به طور کلی شد تا شاهد قطبی جدید در صنف قالب‌سازی باشیم. ابزار کار رو به ارزانی گذارد و خیلی‌ها در این دوره مجهز شدند اما همچنان مزیت رقابتی کیفیت بود و تنها قدری چاشنی قدمت و برند باعث فروش بیشتر پیشتازان صنف می‌شد.

دوره دوم دهه ۹۰

این دوره را می‌توان پر چالش‌ترین دوره برای صنف قالب‌سازان دانست. تکنولوژی ارزان رواج یافت، ظرفیت تولید پیشتازان افزایش چشمگیری یافت و سایر قالب‌سازان دنباله‌رو نیز به لطف ارزان‌سازی تکنولوژی توسط کشور چین، به لیزر و خم‌کن اتوماتیک مجهز شدند و به این زعم اختلاف کیفیت به حداقل رسید و قدری از ظرفیت تولید مجموعه‌ها خالی ماند.

در این روند بازار دیگر ظرفیت پذیرش نداشت و رقابت شدیدی ایجاد شد. در همین دوره بود که افزایش ظرفیت و بازاریابی یکی از پیشتازان با ایجاد مزیت رقابتی قیمت، بحران ایجاد شده را شدت بیشتری بخشید. با این رویکرد دور باطل رقابت بر سر قیمت -که در بلندمدت صنعت چاپ و بسته‌بندی را به ضرر رساند- آغاز شد. کار به حدی رسید که تمام قالب‌سازان از شرایط به وجود آمده گله‌مند بودند و اعلام نارضایتی می‌کردند.

علاوه بر این مصائب که می‌توان آن‌ها را در زمره  مشکلات درون صنفی دانست، در همین دوره و دوره بعد، چند تورم غیرقابل‌پیش‌بینی نیز در کشور ایجاد شد و بیماری بازار کار را حادتر کرد. تورم بالا گرفت و قیمت همه‌چیز بالا رفت اما همین رقابت کاذب جا افتاده، شرایط را برای هم‌ترازی قیمت‌ها بر اساس تورم جامعه مهیا نکرد.

قالب‌ سازی ابتکارابتکار

نقش بااهمیت و تعیین‌کننده قالب‌سازی در صنعت بسته‌بندی برای همگان واضح و روشن است. همواره رقابت صحیح و در حد معقول منجر به بهبود کیفیت و رشد و پیشرفت و تجهیز قالب‌سازان با به‌روزترین تکنولوژی‌ها و دانش روز دنیا شده که ثمره آن رشد توان و قدرت رقابت‌پذیری صنعت بسته‌بندی کشور با کیفیت بسته‌بندی جهانی است و زنجیروار موجب افزایش فروش تولیدکننده می‌شود.

این رویکرد باید به استیلای قانون برد برد ترجمه شود اما متأسفانه رقابت ناآگاهانه و غیرمنطقی قیمت از چنین اتفاقی جلوگیری کرده است. رقابت قیمت و فروکش اصولی حباب آن اگر چه در کوتاه مدت برای خریدار و مصرف‌کننده منفعت دارد ولی شدت یافتن آن در بلندمدت موجب عدم رشد تأمین‌کننده و باعث کاهش مزیت رقابتی تولیدکننده در بازار هدف خود می‌شود.

قالب‌ سازی ابتکاربر اساس این بینش، قالب‌ سازی ابتکار راهبرد خود را نگاه درونی و تمرکز بر ایجاد مزیت رقابتی برای مشتریان وفادار خود قرار داده است. ما ایجاد مزیت رقابتی برای مشتریان خود را نه از لحاظ قیمت بلکه با ایجاد حاشیه امنیت در تولید و فروش و افزایش قدرت رقابت‌پذیری برای انان قرار داده ایم. ابتکار در پی در افکندن طرح نویی برای کسب رضایت ولی‌نعمتان خود است، ما با تحقیق و تفحص انتخاب کردیم و از درستی راه خود مطمئنیم، از همین رو تمام همت خویش را برای قرار گرفتن در این مسیر و ادامه دادن آن به کار خواهیم بست.

پیشنهاد این‌جانب با پشتوانه نیم‌قرن تجربه خانوادگی در صنعت بسته‌بندی در حوزه قالب‌سازی و به عنوان صاحب‌نظر در زمینه‌ی قالب‌سازی به فعالان صنعت بسته‌بندی کشور که از این صنف خدمات دریافت می‌کنند این است که به جای تأکید بر قیمت کمتر، تمرکز خود را روی دریافت کیفیت و خدمات حداکثری از صنف قالب‌ساز بگذارند.

قالب‌ سازی ابتکارهمگی بر هزینه‌های تولید یک بسته‌بندی آگاهیم:

  • مواد اولیه (کاغذ، مرکب و سایر موارد مصرفی)؛
  •  سرمایه‌ خفته در تجهیزات؛
  •  استهلاک؛
  •  فضا؛
  •  نیروی انسانی؛
  •  زمان.

قالب‌ سازی ابتکار

در شرایط فعلی تک‌تک موارد فوق‌الذکر تأثیر بسزایی در هزینه تمام شده یک بسته‌بندی دارند.

حال کیفیت قالب که کمترین تأثیر را در قیمت تمام‌شده ایفا می‌کند، تأثیر زیادی در هدر رفت و یا مصرف بهینه مواد اولیه، حفظ تجهیزات و کاهش استهلاک روی دایکات و سینی‌های مصرفی و تیراژ تولید دارد.

با توجه به تأثیر کیفیت قالب بر کاهش هزینه‌های تولید، تمرکز قالب‌ساز باید از افزایش تولید، کاهش قیمت تمام شده، افزایش ضریب خطا و امکان هدر رفت مواد اولیه و زمان و تجهیزات که نتیجه‌ای جز نارضایتی مشتری و خریدار بسته‌بندی ندارد، به سمت تمرکز بر کیفیت و دقت تغییر مسیر دهد.

حال استفاده از خدمات کیفی با دقت بالا و مطابق با استانداردهای جهانی قالب‌سازی یا به عبارتی رسیدن به کیفیت آ+ حتی با وجود قیمت تمام شده بالاتر و استفاده از پرتینکس، سوسه‌گذاری، ابرچسبانی و پوشالگیری و مانند اینها و از طرفی بهره‌بری از تجهیزات دقیق برجسته‌سازی و طلاکوب چه سود فراوانی برای مجموعه شما به بار می‌آورد؟ جلوگیری از هدر رفت مواد اولیه، صرفه‌جویی در زمان، حفظ سلامت تجهیزات، کیفیت بالاتر خروجی و از همه مهم‌تر کسب رضایت مشتری از همکاری با مجموعه شما و ایجاد مشتری وفادار.

ما در ابتکار کمر به ارائه‌ی بهترین‌ها بسته‌ایم. در پایان شما را تشویق به استفاده از دستاورد ناب قالب‌ سازی ابتکار در زمینه‌ی توان تولید کلیشه برجسته سه بعدی و طلاکوب سه بعدی و بافت‌دار می‌کنم. همواره ترس از دشواری استفاده از این ابزارآلات توسط چاپخانه وجود دارد ولی گریزی از این ترس نیست. برای رهایی از ترس باید با آن روبرو شد، ما راهی جز کسب آگاهی و بالا بردن توان خود نداریم. ما در کنار هم می‌توانیم سطح کیفی محصولات خود را بالا برده و ارزش کارمان را چون همیشه نه بر قیمت بلکه کیفیت قرار دهیم.

قالب‌ سازی ابتکار

بیشتر بخوانید: مدیر فنی قالب‌ سازی ابتکار: آینده چاپ ایران نیازمند به نقشه راه است

استفاده از این جلوه‌های ویژه در بسته‌بندی موجب:

  •  درخشش و دیده شدن؛
  •  ماندگاری در ذهن و برندسازی؛
  •  ایجاد حس ارزشمندی و احترام در مخاطب؛
  •  ایجاد حس شور و طراوت در مخاطب؛
  •  جلوگیری از جعل؛
  •  خلق انتخاب‌های متنوع؛
  •  افزایش قدرت رقابت با ارائه‌ی محصولات بیشتر؛
  •  (و در نهایت) افزایش فروش.

به نظر شما انتخاب درست چیست؟

منتشر شده در شماره ۱۹۴ نشریه چاپ و نشر – دی ماه ۱۳۹۹

قالب‌ سازی ابتکار

مقاله قبلیبرگزاری پنجمین جشنواره نشر دانشگاهی در هفته کتاب
مقاله بعدیبرگزاری تمام نمایشگاه های سطح شهر تهران با مجوز اتاق اصناف

یک پاسخ بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.