چاپ و نشر این بار به سراغ یک بخش موثر اما گم شده در غوغای صنعت چاپ رفته است. ما بارها از دیدن و لمس کردن جلدهای کتاب ها و سالنامه ها به وجد آمده ایم اما شاید هرگز به نحوه ی چگونگی تولید آن فکر نکرده ایم و این رکن مهم جذابیت یک کار چاپی را از قلم انداخته ایم. در این شماره جمال زمانی مقدم، مدیر عامل مجموعه جلدسازی ایران تاپ طرف گفت و گوی ما قرار گرفت و ما را با مراحل مختلف و متنوع کار جلدسازی آشنا کرد.
درست است که ایران به عنوان یک کشور پیشرفته شناخته نمیشود و در موارد بسیاری بیش از آنکه صادرکننده باشد واردکننده و مصرفکننده است اما در صحبت با بسیاری از تولیدکنندگان متوجه میشویم که جمیع آنها به پتانسیل خوب ما برای رشد و تعالی، نیروی کار زبده و جوانان با انگیزه و خلاق اذعان دارند. تولید سررسید یکی از کارهای ظریف و خاص است و کسی که وارد بازار این کار می شود باید علاوه بر تولید خوب و با کیفیت به دنبال خلاقیت هم باشد.
یک تولیدکننده سررسید باید هر سال کارهای خاص و متنوعی را عرضه کند تا از بازار رقابتی عقب نیافتد و در این میان یکی از بخش های مهمی که با آن رو به رو است تولید جلد برای تولیداتش است. جالب است بدانید که عمده ی جلدهایی که بر روی سالنامه های مختلف می بینید در کشور ما تولید نمی شوند و به علت به صرفه بودن و یا مباحث کیفی در خارج از کشور و بیشتر در چین به تولید می رسند و این در حالی است که صحافی و جلد سازی یکی از کارهایی است که از دیر باز جزوی از هنر ایرانیان محسوب می شده است.
باور این نکته سخت است که ما در جلدسازی هم نتوانسته ایم به خودکفایی برسیم. یکی از علت های اصلی بعد از مباحث قیمت تمام شده و متریال خاص ناموجود، نبود دستگاه های جلدسازی مدرن برای تیراژهای بالا است.
جلدسازی امروز باید متناسب با نیاز مشتری صورت بگیرد و بتواند از لحاظ میزان تیراژ و زمان تحویل، مشتری خود را پوشش داده و راضی نگه دارد. باید گفت که خوشبختانه به علت تحریم ها، وضعیت اقتصادی، میزان رکود بازار و بیکاری رو به ازدیاد، اهالی صنعت چاپ هم چون بسیاری دیگر از صنایع به دنبال راه گشایش و پیدا کردن بازار بکر و ادامه ی بقا و ارتقا هستند. جلدسازی یکی از هنرهایی است که در پی رفع خلل و کمبود برآمده و در حال رشد و بازاریابی است تا حداقل در این بخش از بحث واردات و خروج ارز کاسته و به اشتغالزایی و تولید داخلی بپردازد.
چاپ و نشر این بار به سراغ یک بخش موثر اما گم شده در غوغای صنعت چاپ رفته است. ما بارها از دیدن و لمس کردن جلدهای کتاب ها و سالنامه ها به وجد آمده ایم اما شاید هرگز به نحوه ی چگونگی تولید آن فکر نکرده ایم و این رکن مهم جذابیت یک کار چاپی را از قلم انداخته ایم. در این شماره جمال زمانی مقدم، مدیر عامل مجموعه جلدسازی ایران تاپ طرف گفت و گوی ما قرار گرفت و ما را با مراحل مختلف و متنوع کار جلدسازی آشنا کرد.
بنده جمال زمانی مقدم هستم، مدیر عامل جلدسازی ایران تاپ. ما فعالیتمان در این بخش را از چند سال پیش آغاز کرده ایم و با یکسری از بهترین و معتبرترین برندهای تولید سررسید و هدایای تبلیغاتی همکاری داشته و داریم. این همکاری دیرین و شناخت بازار و نیاز سنجی مشتری ما را به گسترش فعالیت ترغیب کرد و جلدسازی ایران تاپ را بر آن داشت تا برای بالا بردن هر چه بیشتر کیفیت و تنوع و میزان تولید دست به سرمایه گذاری و به کار گیری دستگاه های نوین و مدرن بزند.
ما در سال جاری یک دستگاه جلد سازی تمام اتوماتیک را به مجموعه اضافه کردیم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز مشتریان بوده و خواسته های آنان را به نحو احسن برآورده کنیم.
جلدسازی ایران تاپ قبل از این به صورت دستی سفارشات خود را به انجام می رساند اما رفته رفته نواقص و کمبودها را احساس کرد و به دنبال راه چاره گشت. از طرفی نکته ی اساسی که در این مورد مطرح بود تیراژهای بالا در برخی فصل های کاری، علی الخصوص ماه های پایانی سال و ضرب العجل تولیدکنندگانی بود که با ما همکاری داشتند.
مجموع این اتفاقات ما را بر آن داشت تا با سرمایه گذاری و توسعه کار در پی مرتفع کردن نیازها برآئیم. ما امروز به مدد تکنولوژی جدیدی که به کار بسته ایم انواع جلدهای مورد استفاده را از یک تا هفت تکه و از سایز ۱۲×۸ الی ۶۸×۴۸ که کوچکترین تا بزرگترین قطع های معمول محسوب می شوند را پوشش می دهیم. ما امروز هم برای تولید کننده وهم برای مصرفکننده کار تولید می کنیم و الان که من با شما صحبت می کنم جلدسازی ایران تاپ به تیراژ حدود هفت هزار جلد در روز رسیده است.
بیشتر بخوانید: تهیه هدایای تبلیغاتی مناسب برای جلب مشتری
در کنار مشتریان اصلی ما که عمدتا تولیدکنندگان بزرگ و نامدار سررسید، سالنامه و هدایای تبلیغاتی هستند، شرکت های مختلفی برای کارهایشان به ما مراجعه می کنند و همینطور چاپخانه های زیادی هستند که جلدسازی ایران تاپ را برای تکمیل خط تولید خود انتخاب کرده اند. عمده چاپخانه های مذکور بخش چاپ و صحافی را به انجام می رسانند اما بخش جلدسازی ندارند و یا کار خاصی را می خواهند که از توان تولیداتشان خارج است و از این رو بهتر می بینند که کار را به متخصصش بسپارند.
به طور مثال اکثر تولیدکنندگان نمی توانند کارهای لب گرد و مخصوصا چرم را تمیز دربیاورند و یا تمامی سایزها را پوشش دهند اما ما با تمهیداتی که اندیشیده ایم و به مدد تجربه ی سالیان جلدسازی دستی توانسته ایم تمامی این نقصان ها را برطرف کرده و به تولید متنوع و با کیفیت دست بیابیم.
جلدسازی ایران تاپ در حال حاضر علاوه بر تولید انواع جلدهای سررسید و سالنامه به تولید مدل های متنوعی از جعبه، لوح تقدیر، زونکن، جلد سخت نفیس، پایه تقویم رومیزی و اقلامی اینچنینی در طرح های متفاوت با لبه های گرد و یا صاف، مشغول است.
همچنین همان طور که پیشتر هم اشاره کردم برخی از جلدسازی ها در زمان مواجه شدن با جنس خاص و متفاوت دچار مشکل شده و از تولید عاجز می شوند اما جلدسازی ایران تاپ به گونه ای خود را تقویت کرده که انواع متریال اعم از گالینگور، پارچه، چرم، ترمو، سلفون و هر جنس دیگری که به عنوان جلد مورد استفاده قرار می گیرد را پوشش داده و به تولید می رساند.
مراحل مختلف جلدسازی ایران تاپ
به طور کلی قسمت تولیدی جلدسازی ایران تاپ را بر اساس روند تولید می توان به سه بخش عمده تقسیم کرد که بخش اول آن برشکاری است. ما در این بخش با بهره گیری از قالب های صنعتی و دستگاه های مدرن و به روز دنیا به برش اولیه و فرم دهی، بنا به خواسته مشتری و نوع کار می پردازیم. قالب های مورد نظر انتخاب شده و روی دستگاه های نیمه اتومات بسته می شوند و متخصصین این بخش این قالب را روی گالینگور، پارچه، چرم، کاغذ و یا متریال های معمول دیگر جلدسازی پیاده می کنند.
در این بین گاهی کارهای خاص و به اصطلاح فانتزی هم به ما سفارش داده می شود که ما برای شکل دهی آنها در این بخش از دستگاه لیزر استفاده می کنیم. گفتنی است که دستگاه مورد استفاده ما در این بخش تمام اتوماتیک بوده و ضمن کیفیت و ظرافت بالا، توانایی بازکردن رول پارچه، ترمو و یا چرم را به صورت اتوماتیک دارا است.
بعد از قسمت برشکاری که قالب سازی کار و فرم دهی اولیه در آن به انجام می رسد، بخش تولید جلدسازی ایران تاپ قرار دارد و همانطور که در ابتدای عرایضم اشاره کردم با دستگاه مدرن و جدید مجموعه به صورت کاملا اتوماتیک به انجام می رسد.
در این بخش از مجموعه پوشش هایی که در بخش برشکاری توسط قالب زن و لیزر آماده شده اند، در دستگاه تمام اتوماتیک قرار داده می شوند و جلدها بر اساس فرم و مدل مشخص شده و توسط دستگاه با سرعت بالا و کیفیتی مثال زدنی به صورت یکدست و تمیز به تولید می رسند و آماده بسته بندی و تحویل می شوند.
ما در ایران جلد یک بخش سوم هم داریم که مشمول همه ی تولیدات ما نمیشود اما بسته به نوع سفارشات می تواند به عنوان بخش پایانی محسوب شود. بعد از برشکاری و تولید جلد ما بخشی هم تحت عنوان کار تکمیلی داریم که در آن دوخت، داغ کوب و در نهایت بسته بندی و انبار داری صورت می گیرد. ما در این بخش جلدهایی که به دوخت و یا داغ کوب نیاز دارند را به چرخ های خیاطی صنعتی و یا دستگاه های داغ کوب می سپاریم تا نقطه ای بر کار حرفه ای و تخصصی جلدسازی ایران تاپ بگذارند.
موثر در اشتغالزایی
جلدسازی ایران تاپ به عنوان یک مجموعه کوچک تولیدی همواره سعی کرده که به نوبه ی خود در اشتغالزایی موثر باشد و بتواند تولید ایرانی را از تعاریف بدش دور کرده و با برون داد باکیفیت این باورهای غلط را تصحیح کند. حدود ۲۰ نفر در مجموعه ما به کار مشغول هستند که این تعداد در فصل هایی از بازار افزایش می یابد تا به ما در پاسخگویی به موقع به مشتریان یاری رسان باشد.
ما نیز چون هر مجموعه ی دیگر تولیدی به دنبال گسترش بازار و توسعه کار و رونق بخشی هستیم اما در این راه به عنوان یک تولیدکننده وطنی سعی داریم هوای دیگر تولیدکنندگان داخلی را هم داشته باشیم. متاسفانه برخی دوستان بدون تحقیق و بررسی و محاسبه به جای مصرف تولید داخلی بهترین و مطمئن ترین راه را واردات می دانند. ما حتی سعی می کنیم از مقوای تولید داخل در کارها استفاده کنیم و مشتریانمان را به مصرف آنها تشویق و ترغیب نمائیم.
تولیدکننده ما امروز می رود و چه بسا مقوایی برابر و یا حتی با کیفیت پایین تر را از خارج وارد می کند و تازه حق گمرک و حمل و نقل بالایی هم پرداخت می کند در حالی که مشابه همان جنس امروز در تهران، اصفهان و دیگر مراکز صنعتی ما در حال تولید شدن است.
این تکیه به واردات در کار خود ما هم نمود پر رنگی دارد. همکاران ما در بخش تولید سر رسید از ترس افتادن به مضیقه با پایان کار فروش سفارشات سال پیششان، تقریبا از برج دوم سال و در اردیبهشت دست به پیش خرید و رزرو تولیدات خارجی می زنند تا در ماه های بهمن و اسفند بتوانند از آنها استفاده کنند. این یعنی خواباندن سرمایه ای هنگفت در بازاری رقابتی و رو به رکود به مدت ۱۰ ماه. این در حالی است که ما می توانیم همین تولیدات را نهایتا از مهر ماه برای آنها آماده سازی کنیم.
ما از لحاظ کیفیت کاری و درآوردن کار به شکل ظریف، بی عیب و نقص و تمیز، همین الان هم با محصولات وارداتی قابل رقابت هستیم. در بخش مواد اولیه هم همواره سعی می کنیم کیفیت متریال مصرفی مان را به بهترین و تراز اولترین تولیدات خارجی برسانیم تا ترجیح مصرفکننده داخلی شویم. منتها همانطور که گفتم برخی دوستان کم لطفی می کنند و تولیدات خارجی را ارجحیت می دهند؛ آنها حاضرند پولشان ماه ها در کشورهای دیگری بخوابد اما به تولید داخلی اعتماد نکند.
آنها کالای مورد نیازشان را از کشورهای خارجی وارد می کنند و تازه معلوم نیست که در بخش ترخیص کالا از گمرک هم بدون مشکل گذر کنند اما با این حال تعجب می کنم که این ریسک را می پذیرند.
من به این دوستان پیشنهاد می کنم که برای بالندگی کشور خود تلاش کرده و اولویت را به تولیدات داخلی کشورشان بدهند. این وظیفه ی ما است که با سفارش دهی و در عین حال مطالبه گری ضمن به ارمغان آوردن رونق اقتصادی در بالا رفتن کیفیت تولیدات هم مثمر باشیم.
ارتقاء کیفیت و جلب نظر مشتری در جلدسازی ایران تاپ
ما در مجموعه جلدسازی ایران تاپ همواره به دنبال بالا بردن کیفیت و جلب توجه مشتری تا برآورده شدن صد درصدی خواسته های او هستیم. یکی از مهمترین بخش هایی که جلدسازی را به یک هنر تبدیل کرده بحث ظرافت کار نهایی است که ما همیشه آن را مد نظر قرار داده ایم.
به طور مثال زمانی که کارهای ما نیاز به دوخت دارند می شود برای صرفه جویی در وقت کارها را با گام ها و کوک های بزرگتری به انجام رساند و دوستان می دانند که برخی اوقات بحث زمان چقدر مهم و حیاتی است اما ما هرگز کیفیت کار خود را فدا نمی کنیم. ایران جلد به ظرافت و تمیزی کارهای خود می بالد و هرگز سر اعتبار خود ریسک نمی کند.بارها کارهایی به ما پیشنهاد شده که ما از انجام آن سر باز زده ایم چرا که نخواستهایم کیفیت کار و اعتبارمان زیر سؤال برود.
امیدوارم تولید ملی به بالندگی رسیده و هر روز پررونق تر شود و بیکاری از کشور عزیزمان رخت بربندد. جوانی ورطه ای خاص از زندگی است که موفقیت در آن می تواند در فرد تاثیرات مثبت دیرپایی بگذارد؛ امیدوارم جوانان کشور بتوانند در میهن خودشان با افتخار و عزت نفس به موفقیت برسند تا ثمره های کشور نصیب بیگانه نشود.
نویسنده: میلاد حاتمی لندی
منتشر شده در شماره ۱۵۶- دی ماه ۱۳۹۶