با توجه به همه پیشرفت های جهانی باز هم در کشور ما دید درست و اصولی نسبت به تبلیغات وجود ندارد. ما هنوز در حالت گذار از سنت به مدرنیته هستیم که برندسازی و تبلیغات یکی از ارکان این تحول است. در این وضعیت وجود مدیران خلاق، مشاوران زبده و کارشناسان حرفه ای در مباحث تبلیغاتی از نکات اساسی و تسریع کننده این تحول است. ما به متخصصانی نیاز داریم که با مراجعه به آنها و بیان خواسته هایمان راه را به ما نشان دهند و ما را در انتخاب بهترین روش راهنما باشند. در همین رابطه چاپ ونشر گفت وگویی داشته با وحید محمودی فرد دورکی مدیرعامل مجموعه ایران زمین.
این مجموعه خود ساخته توانسته در مدت زمان کمی به برندی شناخته شده در بازار تبلیغات تبدیل شود که این خود نشان از حرفه ای بودن و نبوغ پشت فعالیت های این مجموعه است.
ایران زمین
مجموعه ما کار خود را از سال ۱۳۷۹ در استان اصفهان و تحت نام دورک پیک، آغاز کرد. در آن زمان گسترهی اقام تبلیغاتی به خودکار و جا سوئیچی محدود می شد. با گرم شدن بازار هدایای تبلیغاتی و متنوع شدن این اقلام ما نیز فعالیتمان را گسترش دادیم و در سال ۱۳۸۴ ایران زمین در تهران افتتاح شد.
ما خط کاری جدید را با تولید تقویم دیواری آغاز کردیم و پس از آن به سراغ تولید سررسید و واردات هدایای متنوع تبلیغاتی رفتیم. این روند ادامه یافت تا امروز که هدایا و ست های ویژه و بی نظیر ایران زمین زبان زد بازار شده اند.
ما امروز از ساده ترین و معمول ترین هدایای تبلیغاتی تا کارهای بسیار لوکس و خاص را در ایران زمین ارائه می دهیم. ست های خاص مشاغل مثل ستهای پزشکی؛ ست های مخصوص مسافرت، ست های فرهنگی حافظ و قرآن که تحت عنوان گنجینه جاوید در بازار شناخته می شوند، از مجموع کارهای خاص ما هستند.
دفتر اصلی ایران زمین در تهران است اما کارهای چاپی در اصفهان صورت می پذیرند و سه شعبه ی فروش هم در این استان مستقر هستند. ما بعد از گذشت سه سال از افتتاح مجموعه ایران زمین، یک فروشگاه را در شهر شیراز بازگشایی کردیم که همچنان قدرتمند به کار خود ادامه می دهد. علاوه بر دفتر تهران ایران زمین، دو فروشگاه هم در کوچه مسجد جامع واقع در بازار بزرگ تهران، مستقر هستند.
ما در سال جاری یک فروشگاه جدید هم در خیابان جمهوری، نبش ظهیرالاسام راه اندازی کردیم تا به واسطه ی آن بتوانیم پوشش بهتری بر بازار داشته باشیم در خدمت رسانی به مشتری بهترین عملکرد را داشته باشیم. گفتنی است که ایران زمین در شهرهای دیگری نیز خدمات رسانی کرده و عامل فروش دارد که برخی از آنها مانند عامل ما در شهر رشت، تنها محصولات ایران زمین را عرضه می کنند.
نوآوری، اصلی اساسی
کار ما به عنوان یک مجموعه تبلیغاتی باید دائما به روزرسانی شود تا با وضعیت بازار و خواسته های مشتری منطبق گردد. خوشبختانه ما در سال های اخیر توانستیم همپای بازار جهانی پیشرفت کنیم و نوآوری هایی را هم داشته باشیم که در بازار با استقبال شایان ذکری هم مواجه شد و ما را از انتخاب درستمان مطمئن ساخت. ایران زمین در زمینه تولید سررسید همگام با بازار جلو رفت و تغییر به سمت بهبود را در دستور کار خود قرار داد. ما هر سال سررسیدهایی را با طرح های جدید و شکل و شمایلی خاص و خواستنی راهی بازار می کنیم تا ضمن حفظ مخاطب به شکل دادن سلیقه و مخاطب سازی هم نائل شویم.
ایران زمین در بحث تعدد و تنوع هدایای تبلیغاتی، سررسیدها و ست های خاص خود در بازار ایران مطرح است و حرف های زیادی برای گفتن دارد. این سخن ما نیست، بلکه حرف ها و بازخوردهایی است که ما از مشتریان و دوستان دریافت کرده ایم. همین دلگرمی ها است که باعث شده ایران زمین همچنان پر قدرت به کار خود ادامه دهد و همواره به فکر توسعه و بهتر شدن باشد. ما سیاست خود را بر این گذاشته ایم که هر ساله مشتریان خود را با نوآوری و خلاقیت های جدید آشنا کنیم تا از یکنواختی کار خسته نشوند و بتوانند با هدایای جدید مشتریان و مخاطبان خود را راضی نگهدارند.
مجموعه ای پیشرو و مبتکر
ایران زمین حدود شش سال پیش هدایای یک دست تبلیغاتی را به عنوان یک ست کامل و همگن به صورت پکیجی وارد بازار کرد که با استقبال زیادی روبرو شد و بعد از آن بود که مجموعه های زیاد دیگری این کار را مورد کپی برداری قرار دادند؛ این ادعا را کاتالوگ موجود ما از آن سال ها تایید می کند. این رعایت نکردن اصول حرفه ای آنقدر در صنف ما تکرار شده که دیگر به موضوعی عادی و معمول بدل گشته است.
اینکه دیگران کار وفکر تو را مورد تقلید قرار می دهند نباید سرعت و انگیزه ات را تحت الشعاع قرار دهد و دلسردت کند. ما به عنوان یک شرکت تبلیغاتی دائما فکر و برنامه های نو و جدیدی را برای سال های پیش رو طراحی می کنیم و برای سال جدید هم از نوع دیگری از ست های ایران زمین پرده برداری کردیم که با استقبال خوبی در نمایشگاه روبرو شده و پیش بینی می شود که چون سال های گذشته با اقبال خوبی در بازار مواجه شده و پرفروش ظاهر گردد.
همانطور که در گفته های پیشین مطرح کردم، در آغاز راه تنوع هدایای تبلیغاتی بسیار اندک بود و به خودکار و جاکلیدی و اقلامی معمولی چون اینها محدود می شد؛ مجموعه ما و دو سه تن از همکاران دیگر بودند که همزمان این معضل را احساس کرده و برای حل آن تلاش کردیم. ما با مطالعه ی بازار جهانی این کار، دست به واردات زدیم و هدایای تبلیغاتی متنوع و متعددی را به بازار ایران معرفی نمودیم. الان به نظر من هر چیزی که قابلیت چاپ داشته باشد می تواند به عنوان هدیه تبلیغاتی مطرح شود و در این میان ما مجموعه های حرفه ای هستیم که با تکمیل لوازم مورد نیاز می توانیم خواسته های مشتریان را برآورده کنیم.
مدیر مجموعه ایران زمین: به نظر من هر چیزی که قابلیت چاپ داشته باشد می تواند به عنوان هدیه تبلیغاتی مطرح شود و در این میان ما مجموعه های حرفه ای هستیم که با تکمیل لوازم مورد نیاز می توانیم خواسته های مشتریان را برآورده کنیم
امروز از ساده ترین هدایا تا لوازم خانگی و الکترونیکی قابلیت عرضه شدن به عنوان هدیه تبلیغاتی را دارند و جا انداختن این روند توسط ایران زمین و دیگر همکاران پیشرو ما ممکن شده است.
این تنوع امروز یک امر عادی شده و شاید خیلی از مجموعه ها این توانایی ها را کم و بیش داشته باشند اما بنا به استناد کاتالوگ های موجود ما از سالیان گذشته، ایران زمین خیلی زودتر از بسیاری از دست اندرکاران این حوزه کار خود را در این بخش ها آغاز کرد. این تنوع و پیش آهنگی ایران زمین بوده که آن را به انتخاب اول بسیاری از مجموعه های خصوصی و دولتی تبدیل کرده است؛ مشتری به خوبی به ایده و کیفیت ما اطمینان می کند و برندسازی اش را به ذهن مبتکر ایران زمین می سپارد.
کارشناسی تبلیغ
به نظر من فردی که در بازار این حرفه وارد می شود باید خودش صاحب فکر و ایده باشد و کارشناسانه به موضوع بپردازد. مثلا برای تبلیغات کمپینی و کوتاه مدت ارزان می توان شبکه های اجتماعی را پیشنهاد داد و افراد متخصص و آشنا به وب را به استخدام در آورد و همینطور هر چه به سمت برندسازی و تبلیغات طولانی مدت می رویم، تبلیغات گسترده و هزینه ها بالا و بالاتر می روند.
یک مدیر تبلیغاتی باید با توجه به نوع کار و نوع تبلیغ مد نظر کارفرما، بتواند بهترین و کارسازترین تبلیغات را جستجو کرده و با تعبیه چند روش برای او برآوردسازی کرده و انتخاب های مختلفی را به طرف مشاوره اش ارائه کند.
حمایت، راه اعتلای صنعت
در وضعیت عادی حدود ۵۰ نفر در ایران زمین مشغول کار هستند که این تعداد در فصل های پرکار مجموعه و معمولا در اواخر سال به حدود دو برابر افزایش پیدا می کنند. آرزوی من به عنوان یک مدیر و تولیدکننده داخلی این است که روزی تمامی اقلام مصرفی کار من در کشور خودم تولید شود و ایرانزمین بتواند نیروی کار کثیری را در اختیار داشته باشد. ما حتی هم اکنون هم توان توسعه و انجام تمامی کارها در مرزهای کشور خود را داریم منتها از طرف هیچ ارگانی حمایت و پشتیبانی نمی شویم.
به خاطر دارم که یک سال در ایرانزمین به تولید تقویم های حصیری که تازه روی بورس بود پرداختیم که از نمونه های چینی هم شکیل تر و با کیفیت تر بود و تنها در تولید یک نمونه ی ساده و روتین آن به ۳۰ الی ۴۰ کارگر نیاز داشتیم و این در ابعاد بزرگ تر یعنی اشتغالزایی و کارآفرینی اما لازمه ی آن توقف واردات این محصول به کشور بود.
مدیر سالنامه ایران زمین: ما در کشور هیچ کمبودی از لحاظ خودکفایی نداریم و تنها به پشتیبانی و حمایت نیاز داریم محصولات ما در ایران حتی همین امروز هم این قابلیت را دارند که به صادرات برسند و حداقل بازار منطقه را تحت پوشش خود بگیرند
ما تلاش بسیاری برای ثبت این تولید انجام دادیم و با ارگان های ذی ربط هم وارد مذاکره شدیم اما متاسفانه همکاری قابل توجهی با ما صورت نگرفت و به این ترتیب ادامه کار برای ما سخت و در نهایت غیر ممکن شد.
بسیاری از دوستان و همکاران من با دیدن چنین اوضاعی سود را در واردات از کشورهایی چون چین می دانند و این یعنی خروج ارز کشور و اشتغالزایی برای کشوری دیگر در حالی که هر روز نرخ بیکاری در کشور خودمان بالاتر می رود. در بحث سررسید هم کار به همین صورت است؛ ما در تولید سررسید از ابتدا تا چاپ و آمادهسازی فرم های داخلی را در کشور به انجام می رسانیم و تنها در برخی موارد از جلدهای وارداتی استفاده میکنیم که آن بخش هم به سادگی قابلیت تولید در کشور را دارد.
در مورد چاپ کتاب های نفیس هم وضع به همین منوال است. اگر از تولیدکننده داخلی در صنف ما کمی حمایت شود، پتانسیل خودکفایی را دارد و در این صورت میتواند در اشتغالزایی و جلوگیری از خروج ارز کمک کند.
خلق تنوع بی نظیر با تکیه بر تکنولوژی
به نظر من هر چیزی که قابلیت چاپ داشته باشد را می توان به عنوان هدایای تبلیغاتی استفاده کرد. به طور مثال امروز انواع پوشاک به عنوان هدایای تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیرند. ما در مجموعه ایران زمین و در واحد تولیدیمان در اصفهان چاپ لیزری، طلاکوب، چاپ روی اقلامی چون خودکار و پوشاک و مانند اینها را به انجام می رسانیم. امروزه با وجود چاپ لیزر کارها بسیار ساده شده اند و این تکنیک های ساخت تنوعی بی نظیر را مقدور ساخته اند که می شود با آنها هر سلیقه و هر خواسته ای را برآورده کرد.
برنامه ی آتی ایران زمین هم بر همین اساس تعیین شده است. ما می خواهیم با ایده و تولیدات خاص و منحصر به فردمان تنوعی چشمگیر ایجاد کرده و مراکز فروشمان در شهرهای مختلف را گسترش دهیم که با توجه به تمهیداتی که انجام گرفته این نوید را می دهیم که در چند سال آینده حداقل در کلا شهرهای کشور نمایندگی های فعالی را تاسیس کنیم.
همانطور که اشاره شد ما در کشور هیچ کمبودی از لحاظ خودکفایی نداریم و تنها به پشتیبانی و حمایت نیاز داریم. محصولات ما در ایران حتی همین امروز هم این قابلیت را دارند که به صادرات برسند و حداقل بازار منطقه را تحت پوشش خود بگیرند.
به طور مثال ما در تولید اقلامی چون ساک های دستی بسیار قوی هستیم و بعضا طرح های فوق العاده و متعددی را به اجرا درآورده ایم و هم عرض تولیدات خارجی پیشرفت کرده ایم. این وضعیت در دیگر زمینه ها هم به چشم می خورد و می توان ایران را در این بخش از محصولات، کشوری مبدع با کیفیت اجرایی قابل قبول دانست و روی بازار این بخش به عنوان یک بازار پر فروش و ارز آور حساب کرد.
نویسنده: میلاد حاتمی لندی
منتشر شده در شماره ۱۵۷ نشریه چاپ و نشر- بهمن ۱۳۹۶