چاپ مهیار؛ آن ها که در رشتهی مورد علاقهی خود کار می کنند از لذت آن باخبرند. وقتی به کاری که دوست دارید میپردازید، خستگیناپذیر می شوید و آن وقت است که عشق بهجای تمامی عواید کاری دیگر فرمان میراند. در چنین صورتی است که دیگر توسعه و ارتقا طعم جاهطلبی نمیدهند و حکم کشف و شهود پیدا میکنند. با داشتن این موهبت تفکرات شما دائم در پی انجام کارهای نوین است و خلاقیتتان یک لحظه از خلق بازنمیایستد. شما تبدیل به لوکوموتیوی قدرتمند میشوید که ریلهایش را خودش میسازد!
اساساً علمی
مدیران و صاحبامتیازان این مجموعه از دانشآموختگان رشتهی چاپ هستند که این مسئله در کار چاپ بسیار حائز اهمیت است. هم بنده بهعنوان مدیرعامل و هم جناب فروتن در سمت مدیر چاپخانه به هنرستان چاپ رفتهایم. ایشان دیپلم چاپ خود را از مشهد گرفتند و من در هنرستان امام صادق (ع) دورهی دیپلم خود را گذراندم، سپس در تهران به تحصیل در مقطع فوقدیپلم چاپ پرداختیم و مدرک خود را از دانشکده فنی مهندسی انقلاب دریافت کردیم.
همانجا بود که دوستی ما را رقم خورد و برای همیشه ماندگار شد، بعدازآن بود که با هم تحصیل در رشتهی چاپ را مشتاقانه ادامه دادیم. دانشگاه علمی کاربردی چاپ محل تحصیل ما در مقطع کارشناسی بود که با موفقیت به اتمام رسید. پسازآن من برای تکمیل کار و دانش خود و برای آشنایی بهتر با علوم مدیریت و کسبوکار، دورههای MBA و DBA را نیز گذراندم.
من معتقدم برای یک مدیریت بهینه علاوه بر آشنایی با بازار و رعایت سایر مقتضیات حوزه بازرگانی بومی، باید حتماً به دانش روز مدیریت نیز توجه داشت و در فراگیری آن کوشید. تلفیق دانستههایی که از دورههای گذرانده عایدم شد با شناخت تجربی که از بازار داشتم بارها مرا در تصمیمات مهم کاریم یاری کرده است. این دانش برای من و کسبوکارم، علیالخصوص حوزهی بازرگانی خارجی بسیار سودمند و کارگشا بوده و پیشنهاد میکنم تمام مدیرانی که در حوزه چاپ فعالیت میکنند به این علوم توجه ویژهای مبذول دارند چراکه در بزنگاههای حساسی میتواند تضمینکنندهی ارتقا و ماندن آنها در کورس رقابتی بازار کسبوکار باشد.
چاپ مهیار جزو معدود مجموعههایی است که مدیران آن تحصیلکردهی چاپ هستند. امروز چاپخانهداران تحصیلکردهی رشتهی چاپ کم نیستند اما تفاوت اینجا است که ما نه پدر چاپچی داشتیم که با هدف آینده به تحصیل در این رشته بپردازیم و نه چاپخانهای داشتیم که برای موفقیت بیشتر آن به دنبال کسب علم این حوزه برآییم، ما جوانانی بودیم با آرزوهای بزرگ که سرمایهای جز انگیزه و همت نداشتند.
صنعت چاپ ما عمدتاً بین نسلی بوده و از پدر و پسر ارث رسیده اما هیچکدام از ما چنین ارثی نداشته است. چاپ مهیار از صفر شروع کرد و هرچه دارد نتیجه یک شراکت برادرانه و بر پایه کاری حرفهای، علمی و آکادمیک بوده است.
بسیاری از هم دورهایهای ما در رشتههای دیگر مشغول به کارند و برخی دیگر موفق شدهاند در چاپخانههای بزرگی صاحبمنصب بشوند اما کسی را سراغ ندارم که توانسته باشد چاپخانهی شخصی خود را راهاندازی کند و از ابتدای کار آن را روی ریل توسعه قرار دهد.
چاپ مهیار خرسند است که امروز توانسته به شکل مستقیم برای قریب به ۶۰ نفر در چاپخانه و دفتر خود اشتغالزایی کند. حدود ۳۰ هزار دفتر تبلیغاتی، خدماتی، فنی و چاپخانه با ما در تعامل هستند و هرکدام از چند نفر تشکیلشده که اگر بنا باشد میزان اشتغالزایی غیرمستقیم مجموعه را حساب کنید به اعداد چشمگیری خواهید رسید. این رویای محقق شدهی دو دوست بود که امروز به نتایج قابل قبولی رسیده و باعث مباهات ما است.
دو تولد، یک اتحاد
سال ۱۳۸۵ که من و آقای فروتن سال آخر دانشکده بودیم کار خود را با تأسیس یک دفتر بازاریابی چاپ آغاز کردیم. دفتری که درواقع یک اتاق کوچک در مجموعهی دفتری پدر من بود. ما نه اسباب و اثاثیه، نه خط تلفن و نه هیچ پولی برای رهن و اجاره داشتیم، فقط امید بود و باور و تلاش و ما میتوانستیم.
اول کار بسیار سخت گذشت اما خوشبختانه شروع کار ما در هنگام تثبیت وضعیت اقتصادی کشور و در زمانی رخ داد که بازار چاپ هنوز از رونق نسبی برخوردار بود. آن موقع اعتباربخشی امکانپذیر بود و میشد جنس را با چکهای بلندمدت تهیه کرد و به تولید و کار پرداخت. من امروز به دوستانی که تازه وارد میدان شدهاند و در این کار موفقیتی به دست نمیآورند و گاه سرمایه اولیه خود را نیز از دست میدهند، حق میدهم. بازار در حال حاضر ثبات ندارد و آیندهی در مه، قدرت پیشبینی و مدیریت را از همکاران سلب کرده است. در بازاری که بزرگان حرفهایاش دستبهعصا شدهاند، چطور میتوان از جوانان تازهکار انتظار تعالی داشت؟!
چند ماه بعد از شروع کار بود که وضعیت ما رو به بهبودی رفت و هرروز اوضاعمان بهتر میشد اما بیتجربگی و شاید غرور و خودرأیی باعث شد ما دو شریک شفیق مدتی دور از هم بیفتیم. جناب فروتن بهطور جداگانه «چاپ آرمه» را راهاندازی کرد و من «چاپ مهیار» را ادامه دادم. دو رفیق حالا دو رقیب بودند اما هرگز به پل پشت سر دست نزدند. هر چه چاپ آرمه در کار حرفهای بود، چاپ مهیار در بازاریابی و اقناع مشتری خوب ظاهر میشد.
ما هردو چاپخانههای کوچکی بودیم اما در بازار فعالیت خوبی داشتیم تا اینکه با گذر سالها اسب غرور را بستیم و دوباره یکدل شدیم تا شروع تازهای را رقم بزنیم. دو برادر شاید با هم به مشکل بربخورند اما در نهایت پیوندهای قوی و خاطرات مشترکی بینشان وجود دارد که از هر مرحلهای گذرشان میدهد و هر نیروی تفرقهای را درهم میشکند، ما دوباره با هم بودیم، با تجربه تر، قویتر و آماده برای شروعی دوباره و شکفتن.
ما نتیجه کار گروهی و برادرانه را در مجموعههایی چون نقش الماس دیده بودیم و میدانستیم که راه موفقیت از میان وحدت و همدلی میگذرد. من ابایی ندارم که بگویم مجموعهی موفقی چون نقش الماس الگوی تعالی ما بوده و هست. ما بهطورجدی کارگروهی را صرف کردیم، آقای فروتن که در کار چاپ متبحر بود مدیریت بخش تولید را پذیرفت و من که در بازاریابی و ارتباط با مشتری بهتر بودم مدیریت این بخش را عهدهدار شدم.
چاپ مهیار بعد از یکپارچگی هنوز برای اوجگیری ما کاملاً آماده نبود. ما سه ماشین چاپ و کمتر از ۱۰ نفر نیروی انسانی در اختیار داشتیم که برای نقشههای بزرگمان کافی نبود. روزها مرارت و تلاش خرج شد تا چاپ مهیار امروز صاحب ناوگان ماشینآلاتی باشد که توان پاسخگویی به خواستههایش را دارد.
اکنون دو دستگاه GTO چهار رنگ، هفتدستگاه GTO دو رنگ و ۱۰ GTO تک رنگ، سه دستگاه برش و هفت ترتیبکن با قریب به ۵۰ اپراتور در چاپخانه مهیار مشغول به کار هستند و در سه شیفت خدماترسانی میکنند. حدود ۱۰ نفر هم در بخش اداری ما مشغول هستند. خدا را شاکریم که کارها روی روال است و خط توسعه دنبال گرفته میشود.
این گفتوگو در حضور محمدحسین فروتن، مدیر چاپخانه مهیار صورت میگرفت و ما بد ندیدیم که داستان سالهای کار و دوستی را از زبان او هم بشنویم.
دو دوست، دو برادر
بنده به همراه دوست و برادرم جناب مهدی کاظمی مهیاری، چاپ مهیار را مدیریت میکنیم. آشنایی ما به حدود دو دهه پیش برمیگردد، ما هر دو در دانشگاه علمی کاربردی واحد پنج، در رشته چاپ دانشجو بودیم و رفاقت ما از همان سالها شکل گرفت. کارهای گروهی دانشگاه و جوانی و بیآلایشی به رفاقت ما عمق بخشید. من از شهرستان آمده و در تهران تنها بودم که این مسئله در نزدیک شدن بیشتر ما نقش مهمی ایفا کرد. من به همراه چند تن دیگر از دوستان شهرستانی خانهای دانشجویی داشتیم و آقا مهدی همیشه به ما سر میزد و راهنمای تهرانی ما بود.
نکتهی متفاوت بنده و ایشان این بود که در کنار تحصیل کردن، سینما رفتن، گشتوگذار، پلیاستیشن بازی کردن، فوتبال دیدن و سایر کارهایی که اقتضا شور دوره جوانی هستند، همیشه به فکر کار، روی پای خود ایستادن و درآمدزایی هم بودیم. ما هنوز با گروه دوستان آن موقع رابطهای نزدیک داریم اما آنچه ما دو نفر را بیش از دیگران به هم نزدیک کرد، همین دیدگاه مشترکمان نسبت به کار و تلاش در کنار زندگی و تفریح بود. ما در همان زمان تحصیل به دنبال کسب تجربه در کاری بودیم که برای آن تحصیل میکردیم.
ما جوانانی پویا و با پشتکار بودیم که به کار در رستهی چاپ بهعنوان آینده خود نگاه کرده و از آغاز برنامهیمان برای ادامه را ترسیم کرده بودیم. آیندهنگری باعث شده بود که ما تمرکز خود را روی فراگیری کار نگه داریم و زیاد به عواید مقطعی آن فکر نکنیم. دوره جوانی ما با انجام پروژههای متعددی گذشت که اگر چه سود مالی چندانی برایمان نداشتند اما بهخوبی ذهن و جسم ما را همسو و برای آینده شغلی آماده و زبده کردند.
کارهای شراکتی ما از همان ابتدا موفق بود و تقسیم کار و تشریکمساعی بدون هیچ مشکلی بین ما انجام میگرفت. این همکاریهای بیشائبه باعث شد ما خیلی زود و در عنفوان کار به موفقیت چشمگیری برسیم و بهسرعت توسعه بیابیم. ما هرچند دوستی خالصی داشتیم و طی سالهای کارورزی در شغل خود حرفهای شده بودیم اما تجربه شراکت و کارگروهی در این سطح از گستردگی را نداشتیم و این مسئله ما را به چالش کشیده و برای مدتی از هم جدا کرد.
شراکت ما در آن زمان موفقیتآمیز و سودآور بود اما عمق نداشت و با بیتجربگیهای جوانی همراه بود. اکنون که به آن فکر میکنیم، با خود میگوییم که ایکاش تجربه و درک و عقلانیت امروز در آن روزها با ما بود تا به موفقیتی دو چندان میرسیدیم. ما در جوانی با پشتکار فراوان و انرژی زیاد وارد کار شده بودیم و بهاندازه خود نیز تجربه داشتیم اما حوزه کارگروهی در وسعتی زیاد را نداشتیم که این مسئله باعث شد هر کدم از ما برای مدتی به کار مستقل بپردازد. با این اتفاق چاپ مهیار به مدیریت آقای کاظمی مهیاری و چاپ آرمه توسط من راهاندازی شد.
اکنون که به گذشته فکر میکنیم واقعاً هر دو طرف، خود را مقصر میدانیم؛ اما از طرفی پیوستن دوباره نشان از عمق رفاقت و یکدلی همیشگی ما داشت. درست به خاطر دارم که بعد از چهار سال جدایی، یک بعدازظهر ماه رمضان در مسجد همدیگر را دیدیم و همانجا صحبت از شراکت و ادغام دو مجموعه شد و این اتفاق بهسرعت انجام گرفت.
ما از همان ابتدای کار و در زمان دانشجویی نیز بر همین منوال کار میکردیم، آقای مهیاری در بخش بازاریابی و سفارشپذیری خوب بود و بنده در حوزه فنی. چاپ مهیار و آرمه با هم ادغام شدند و به خاطر برندینگ قوی مجموعه مهیار ما تقسیم گرفتیم تا این اسم را برای مجموعهی خود حفظ کنیم.
مهیار امروز یک مجموعهی قوی، رو به توسعه، پیشرفته و پرکار است که ما آن را مرهون رفاقت دیرینهی خود میدانیم. به نظر من رمز موفقیت ما تقسیم کار درست است. ما قبل از ادغام هرکدام در ناحیهای ضعف داشتیم، آرمه در تبلیغات و بازاریابی مشکل داشت و مهیار در کیفیت خروجی. در واقع میتوان گفت که نقطهضعف هر مجموعه نقطه قوت آن یکی بود و عاقلانهترین کار نیز پیوستن آنها برای پوشش هم بود، ما همدیگر را تکمیل کردیم. کار در سالهای جدایی باعث شده بود ما خلأهای خود را بهخوبی شناخته و درک کنیم و همین موضوع ما را به ادغام ترغیب کرد.
آرمه به تمیز زدن کارها و تحویل بهموقع معروف بود و مهیار نیز به شکل مستمر سفارشپذیری میکرد اما کارها را با بدقولی و عمدتاً کیفیت پایین تحویل مشتری میداد. اصلاً این مشتریان مهیار بودند که با آزمون آن به سمت آرمه میآمدند؛ اما از طرفی مجموعه مهیار آنقدر در سفارشگیری خوب عمل میکرد که اگر دو مشتری را از دست میداد، چهار مشتری جذب میکرد.
کار به این منوال پیش میرفت تا اینکه رمضان المبارک برای ما خوش یمن شد و دو مجموعه دوست بههمپیوسته و برادرانه کار را ادامه دادند. ما حتی بعد از به هم پیوستن وقتی با مشتریان تماس میگرفتیم و نام مجموعه را مهیار معرفی میکردیم اکثر آنها که سابقه بدقولی آن را تجربه کرده بودند از سفارشدهی پرهیز میکردند و مدتی طول کشید تا کل آنها به این مسئله واقف شوند و اعتمادشان به کار سپاری جلب شود.
اکنون خیال من از کارهای دفتری و بازاریابی راحت است و جناب مهیاری نیز بهزعم خودشان از کارهای فنی مجموعه و روال کار چاپخانه رضایت دارند. این واقعیت است که من در کارهای بازاریابی و دفتری خوب نیستم و علاقه اصلی و تخصصم در حوزه فنی کار و در رابطه با کارکنان است. من همیشه یک لباس کار در اتاق خود دارم و در صورت بروز کوچکترین مشکلی سریعاً به سایت چاپخانه رفته و آن را برطرف میکنم، از طرفی جناب مهیاری در بازار خوب کار کرده و این باعث شده مجموعه ما حتی در شرایط بحرانی هم شیفتهای خود را نگه دارد.
مجموعه مهیار با اهداف از پیش تعیینشده کار خود را آغاز کرد و به همهی آنها رسید، ما مجموعهای پویا هستیم ک دائماً در حال تلاش است و با رسیدن به هر جایگاهی، برنامهی اعتلا به جایگاهی فرادست را در برنامه کاری خود تعریف میکند. ما در ابتدا به دنبال وسعت کار و افزایش توان تولید و کیفیت بودیم و امروز به لطف خدا به آنها دستیافتهایم.
برنامهی آتی ما نیز بر اساس توسعه و دستیابی بدون واسطه و حتی تولید برخی مواد اولیهی موردنیاز کار است. ما اکنون حدود یک دهه و حتی قبل از زمان جدایی و کار مستقل خود، به فکر این توسعهپذیری بودیم و آن را در کنار سایر اهداف پیش میبردیم که امروز به نتیجههای مقبول رسیده و میتوانم بگویم مهیار در سال آینده برای بازار چاپ کشور در حوزهی فرم عمومی و اختصاصی یک سورپرایز جدید دارد.
ما برای توسعه کار خود سفرهای زیادی رفتهایم و از نمایشگاههای متعددی بازدید کردهایم. مجموعهی ما در نمایشگاههای مختلف کاملاً هدفگذاری شده شرکت کرده است و بازدیدهای ما صرفاً برای کنجکاوی و کسب اطلاعات روزمره صورت نمیگیرد. طی تمام این سالها ما با فکر بزرگی به بازدید از آوردگاههای مطرح جهانی پرداختهایم تا در نهایت آنچه لازمهی کار بوده تشخیص داده و با هدفگذاری و برنامهریزی برای رسیدن به آن تلاش کردهایم و بهزودی مجموعه مهیار فاز جدیدی از توسعه را تجربه خواهد کرد.
ما در چاپ مهیار معتقدیم که موفقیتمان نتیجهی تعامل طرفین و تقسیم درست کار است. ما این روحیه را در بین کارکنان خود نیز رواج دادهایم و از معدود مجموعههایی هستیم که به معنای واقعی به کار گروهی و اصولی روی آوردهاند و این روحیه در بینشان ساری و جاری است.
رفاقت ما یک برادری خالصانه را بینمان شکل داده که شاید در میان بسیاری از برادران خونی هم وجود نداشته باشد. ما در سالیان گذشته و زمانی که تازه وارد کار شده بودیم به شکل سفارشگیری عمل میکردیم و آن را در چاپخانههای دیگر به انجام میرساندیم، ما جوانانی با روحیه و انگیزه شکستناپذیر بودیم که روزی داشتن یک ماشین چاپ را هدف خود قرار دادند و همینطور جلوروی کردند تا امروز که مهیار با ماشینهای متعدد و نیروی کار پر تعداد قدرتمندانه در بازار فعالیت میکند.
من معتقدم که مجموعه ما به اهداف گذشته خود رسیده و حتی در بسیاری موارد موفقیتهای آن از تصور ما فراتر بوده و حالا مطمئن هستیم که به اهداف فردای خود نیز خواهد رسید. همانطور که در خلال گفتوگو اشاره کردم، ما این بار به یک هدف بزرگ و درازمدت دستیافتهایم که یک توسعه عظیم و حرکتی روبهجلو محسوب میشود و ازآنجاکه مدیریت بازار کار با من نیست بهتر میدانم که دوست و برادرم جناب مهیاری توضیحات بیشتر را در این موارد بدهند.
بدون توقف
چاپ مهیار تا اینجای کار به آنچه هدفش بوده رسیده اما خط ممتد توسعهی آن ادامه دارد. اگر قرار باشد ما در حوزهی چاپ کاربنلس و چاپ شماره و ترتیب سریال باقی بمانیم از بازار آینده جا خواهیم ماند. امروز کارها در حال استحاله است و ما هر روز با یک تکنولوژی جدید روبرو میشویم، حوزهی کاری ما هم از این قاعده مستثنا نیست.
بازار کار ما امروز به سمت استفاده از کاغذهای حرارتی (ترمال) سوق پیدا کرده و مطمئناً چرخهی نوآوری بعدازآن هم متوقف نخواهد شد اما تجربه نشان داده مجموعهای در این بازار موفق است که بتواند بهخوبی بر موجهای تغییر سوار شده، حفظ تعادل کند و هوشمندانه فرصتها را مغتنم بشمرد.
کار بعدی ما تغییر شیوه از شمارهگذاری سریالی به بارکدگذاری است. بارکدگذاری یک ترفند امنیتی است که به شما اجازه میدهد کالای خروجی و هر فاکتور صادر شدهی دیگری را بهراحتی پیگیری کنید. با کمک این مزیت شما میتوانید کنترل کاملی بر ارسال، دریافت و میزان کالای خروجی خود داشته باشید و از سوءاستفاده افراد سودجو و همچنین از تقلب در برگههای خرید و فاکتورهای خروجی خود جلوگیری کنید.
اکنون تولیدات غذایی، دارویی، آرایشی، بهداشتی و دیگر اقلام تمام تلاش خود را به کار میگیرند تا تولیدی با کیفیت داشته باشند و به زیبایی و شکیلی بستهبندی شوند. تولیدکنندگان هزینههای گزافی را بابت تبلیغات و بازاریابی مصرف میکنند تا تبدیل به برندهای به خاطر ماندنی و پرطرفدار شوند و از سویی سودجویانی هستند که بهراحتی دست به تقلب و کپیبرداری میزنند. متقلبان بدون صرف هزینه بهراحتی کالای غیر اصل را با بستهبندی مشابه به بازار عرضه میکنند و سودهای کلان به جیب میزنند.
آنها یک تولید شناخته شده را انتخاب میکنند و سپس محتویات تقلبی را تهیه و در بستهبندیهای مشابه جعل میکنند. چنین روندی را میتوانید در پودرهای لباسشویی و بستههای چای بهکرات مشاهده کنید. چند سال پیش بود که سریال «قهوه تلخ» گل کرده بود و فروش موفقی داشت، یک جاعل بهراحتی آن را کپی کرده و با چاپ و بستهبندی مشابه و قیمت کمتر به بازار روانه میکرد و سودهای کلانی هم به جیب زد تا اینکه بعد از مدتی پیدا و دستگیر شد.
چاپ مهیار با بهرهگیری از فناوری پیشرفته و فنآوری روز راهحل قطعی را برای حذف کپیبرداری و رهگیری کالاها از آغاز تا انجام پیشنهاد میکند. شمارهگذاری سریالی دیگر یک روش قدیمی محسوب میشود و فایده چندانی ندارد. شمارهها بر فاکتور حک شدهاند اما در جایی ثبت نیستند و بهراحتی قابل کپیبرداری بوده و نمیتوان آنها را پیگیری کرد. ما بهجای شمارهگذاری سریالی، استفاده از بارکد متغیر را پیشنهاد میکنیم.
ما میتوانیم بارکدهای متغیر را روی بستهبندیهای کالایی درج کنیم که توسط آن تمامی اطلاعات موردنظر بهصورت کد بارگذاری شده و ضمن اطلاعرسانی جامع، امکان رهگیری دقیق را نیز به وجود بیاورد. این شیوه هماکنون در کشورهای پیشرفتهی جهان مورد بهرهبرداری قرار گرفته و جواب خود را پس داده است، شما میتوانید این نمونه از کار را روی بارنامههای هوایی مشاهده کنید.
چاپ مهیار میتواند روی فاکتور شما بارکدی را حک کند که اطلاعات خریدار و فروشنده قبلاً در آن کدگذاری شده است. شما میتوانید بهراحتی بازهی شمارهی بارکد خود را مشخص کنید و سپس آن را روی فاکتورهای کاربن لس درج کنید. این بارکد میتواند حاوی تاریخ تولید، نوع جنس، تاریخ انقضا، شرکت تولیدکننده و یا هر اطلاعات موردنظر دیگری باشد.
در این شیوه تولیدکننده و یا نمایندگی فروش از قبل اطلاعاتی موردنظر خود را به ما اعلام میکند و مثلاً سفارش یکمیلیون بارکد پنج نسخهای روی کاغذهای کاربن لس میدهد که با بهرهگیری از آن میتوان خروجیهای انبار را کاملاً کنترل کرد چراکه با هر خروجی اطلاعات بارکد خوانده میشود و اجناس بهراحتی قابلیت رهگیری دارند. وقتی قبض خرید بارکددار در هر فروشگاهی اسکن شود دقیقاً مشخص است که کالای موردنظر تولید چه شرکتی است و سایر اطلاعات دیگر نیز به نمایش درمیآیند که این مزیت بهخوبی از تقلب، کپیبرداری و یا سرقت از انبار جلوگیری میکند.
امروز چاپ اطلاعات متغیر بارکد روی کاربنلس و یا فاکتورهای معمول دیگر در کشورهای اروپایی و آمریکایی باب است اما در منطقهی ما این تنها ترکیه و امارات هستند که از این مزیت بهره میبرند. چاپ مهیار خرسند است که توانسته این تکنولوژی جهانی و پیشرفته را در کشور بومیسازی کند و تولیدکنندهی کشورش را از مواهب آن بهرهمند سازد.
چاپ مهیار برای این کار هزینهای در حدود صد هزار دلار متقبل شده، ما ابزار قدرتمندی را تهیه دیدیم و بارها آزمونوخطا کردیم تا توانستیم این شیوه را با موفقیت پیادهسازی کنیم. چاپ مهیار امروز بهراحتی میتواند این خدمات را در اختیار تولیدکنندگان و فروشندگان قرار دهد. آنها قبلاً شماره سریالهای فاکتور را بهصورت دستی وارد سیستم میکردند اما با این روش میتوانند اطلاعات را روی بارکدها ذخیره کرده و تنها با یک اسکن به زندگینامه هر کالایی دستیابی پیدا کنند.
چاپ مهیار امروز در حوزهی چاپهای امنیتی خاص خدماترسانی میکند. بهطور مثال شما تولیدکننده یا پخشکنندهی یک داروی خاص هستید، ما میتوانیم ترتیبی دهیم که شما کنترل تامی بر وضعیت توزیع تولیدات خود داشته باشید، بدانید که چه ویزیتوری داروی تولیدی شما را پخش کرده، به کجا تحویل داده و در چه ساعتی انتقال انجام پذیرفته است، همه این مسائل میتواند در اطلاعات متغیر بارکد شما تعریف شود. با پیروی از این شیوه دیگرکسی نمیتواند داروی شما را از انبار خارج کرده و با یک فاکتور جعلی به فروش برساند.
چاپ مهیار اکنون مشتریانی از بخش خصوصی پست کشور دارد که برای آنها بارکدهای اطلاعات متغیر را به چاپ میرساند. آنها اطلاعات موردنظر را به ما ارائه داده و پس از به چاپ رسیدن بارکدها آنها را روی مرسولات پستی درج کرده و با این کار امکان رهگیری و امنیت کالا را تضمین میکنند. این کار علاوه بر بحثهای امنیتی میتواند بهعنوان یک روش شخصیسازی در شکل دادن اشل کاری شما نیز مؤثر باشد.
امروز دنیا در حال پیادهسازی طرح RFID است. این شیوه درواقع سامانهی شناسایی امواج رادیویی (Radio Frequency Identification) است که بهاختصار RFID خوانده میشود. این روش با کمک سیگنالهای الکترونیکی و الکترومغناطیسی امکان شناسایی بیسیم و بدون تماس را ممکن میکند.
RFID میتواند به شکل یک تگ روی کالا و محصول شما متصل شده و به این طریق رهگیری و چک کردن لحظهبهلحظه و بدون تماس را برای شما مقدور سازد. اکنون این روش در کشورهای پیشرفته برای کنترل و بهرهگیری حیوانات نیز کاربرد دارد. آنها عمدتاً روی گوش حیوانات تگ میکنند و سپس میتوانند با کمک ردیابهای تعبیه شده لحظهبهلحظه آن را رهگیری کرده و حتی از میزان دفع و بلع، طی مسیر و سلامت آن آگاهی پیدا کنند. همچنین امروز مرکبهای مغناطیسی تولید میشود که میتواند چون تگ RFID عمل کند.
این مرکبها مثل یک چیپ عمل کرده و اطلاعات را روی کالا درج میکنند و قابلیت رصد و پیگیری لحظهای را مقدور میسازند. این تکنولوژیها فردای بستهبندی و لیبل هستند و برای ماندن روی ریل پیشرفت و توسعه راهی بهجز تبعیت از آنها نیست. چاپ مهیار اکنون وارد عرصهی خدماترسانی در حوزهی بارکدهای اطلاعات متغیر شده است تا همگام با سایر جهان قرار بگیرد و خود را برای ارتقا بخشیهای آتی آماده کند.
علاوه بر این برای ارتقای امنیت فاکتورها میتوان از چاپهای امنیتی بهره برد. مرکبهای موسوم به پشتنمره، واترمارکها، مرکبهای حرارتی و ماورای بنفش از دیگر راهکارهای بهینهسازی و بالا بردن امنیت فاکتورها هستند که چاپ مهیار میتواند در آن رستهها نیز بهعنوان خدماترسان و مشاور کمکحال تولیدکنندگان و فروشندگان کشور باشد.
امروز اگر کسی بخواهد از بارکدهای اطلاعات متغیر روی فاکتورهای خود سود ببرد باید به کشورهایی چون ترکیه و امارات مراجعه کند و با صرف هزینههای گزاف و اتلاف زمان به چنین مزیتی دست یابد، این در حالی است که چاپ مهیار با قیمتی بهمراتب کمتر میتواند همان خدمات را با کیفیتی مشابه و در اسرع وقت در اختیار متقاضیان قرار دهد. ما با سالها تجربه و مرارت امروز به نقطهای رسیدهایم که میتوانیم با اطمینان دست به توسعه و ارتقابخشی زده و کیفیت کار خود را برای مصرفکننده تضمین کنیم.
اکنون واردات و ترخیص گمرک مشکلات عدیدهای محسوب میشوند اما متأسفانه هنوز افرادی را میبینیم که برای خرید خدمات، کشورهای دیگر را هدف قرار میدهند و این در حالی است که هموطنانشان همان کار را با کیفیت مشابه و با قیمت مناسبتر ارائه میدهد. باید باور کرد تا زمانی که فرهنگ استفاده و مصرف از کالاهای تولید داخل رواج پیدا نکند و این چرخه بهطور اصولی به انجام نرسد، پیشرفت و توسعهیافتگی رخ نخواهد داد.
شاید امروز کسی بتواند با صرف هزینه تجهیزات سختافزاری این کار را خریداری کرده و حتی نرمافزارها را نیز تهیه کند اما آموختن و تجربهی کار صحیح آن سرمایهی اکتسابی است که بهسادگی قابل احصا نیست. چاپ مهیار توسط دانشآموختگان چاپ اداره و مدیریت میشود، افرادی که به کار خود عشق میورزند و دائم در حال رصد بازارهای جهانی برای ایجاد فرصت و ارتقابخشی هستند.
توسعهی عمودی
چاپ مهیار پس از توسعهبخشیهای افقی امروز به توسعهی عمودی و تولید مواد اولیه پرمصرف خود میاندیشد. کاغذهای ترمال یا حرارتی یکی از محصولات پرمصرف بازار خریدوفروش امروز محسوب میشوند. رسید دستگاههای پوز و خودپرداز نمونههای شایع و پرمصرف این کاغذها هستند. تا جایی که من مطلع هستم این کاغذ اکنون توسط یک واحد آنهم با کیفیت نامرغوب و در ابعاد بسیار محدود تولیدشده و عمدهی مصرف بازار از خارج کشور وارد میشود.
خرسندم این مژده را بدهم که بهزودی این کاغذها در ابعاد وسیع توسط مجموعهی مهیار به تولید خواهند رسید. مشتریان میتوانند همان کیفیت کاغذ وارداتی را از ما طلب کنند و با خیال راحت آن را در دستگاههای چاپ فاکتور و رسید خود به کار ببرند. ما در نظر داریم با تولید این محصول کشور را در این رسته به خودکفایی برسانیم و قدم دیگری در شخصیسازی خروجیهای مشتریانمان برداریم.
مصرفکننده در استفاده از کاغذ ترمال تولیدی ما میتواند بهراحتی لوگوی خود را روی کاغذ به کار ببرد و از طرحهای موردنظر خود بهرهمند شود. اکنون با توجه به مسئله مالیات بر ارزشافزوده و لزوم استفاده از فاکتورهای فروش، استفاده از این محصولات روزافزون شده و ما هر روز شاهد افزایش مصرف این کاغذها هستیم، ازاینرو تولید انبوه این محصول بهعنوان برنامهی بعدی چاپ مهیار در دستور کار قرار گرفته است.
راهاندازی خط پوششدهی به کاغذهای کاربنلس که خود ما از مصرفکنندگان بزرگ محسوب میشویم از دیگر برنامههای آتی چاپ مهیار است. ما اکنون این کاغذها را در حجم گسترده از خارج کشور وارد میکنیم تا ارزانتر تمام شود و بتوانیم کنترل خوبی روی قیمتهای تمام شده تولیداتمان داشته باشیم.
این در حالی است که برای این رسته چند کارخانهی تولیدی در کشور وجود دارد اما متأسفانه به شکل انحصاری در آمدهاند و مافیایی تشکیل دادهاند که قیمت را بهصورت دلبخواهی و سلیقهای اعمال میکنند. ما اکنون با کاهش نسبی قیمت کاغذ نسبت به ماههای اوجگیری اولیه روبرو هستیم اما کماکان در بخش کاغذهای کاربنلس تغییری شاهد نیستیم و حتی این تولیدات اخیراً با افزایشی چندین درصدی همراه بودهاند.
تاریخچه و سابقهی کار چاپ مهیار در بازار نشان داده که ما به دنبال انحصارگرایی و افزایش قیمتها نبودهایم و تمام این تدبیرات نیز برای کنترل بهتر بر قیمت صورت گرفته است. ما اکنون کاغذ کاربنلس موردنیاز خود را از کشور هند وارد میکنیم و توانستهایم تا حدود زیادی قیمت خروجی خود را کنترل کنیم که امیدواریم با شروع پروسهی تولید کاغذهای حرارتی و کاربنلس این اعمالنفوذ بیشتر شود و چاپ مهیار بهعنوان یک مجموعهی کوچک سهم خود را در ارتقای صنعت کشور بزرگمان ایفا کند.
نویسنده: میلاد حاتمی لندی
منتشر شده در شماره ۱۷۹ نشریه چاپ و نشر – آذرماه ۱۳۹۸