چاپ مهیار؛ خوش‌فکر، توسعه‌طلب، مترقی

گفت‌وگو با مهدی کاظمی، مدیرعامل جوان و کوشای چاپ مهیار

0
161
چاپ مهیار

آن‌ها که در رشته‌ی موردعلاقه‌ی خود کار می‌کنند از لذت آن باخبرند. وقتی به کاری که دوست دارید می‌پردازید خستگی‌ناپذیر می‌شوید و آن‌وقت است که عشق به‌جای تمامی عواید کاری دیگر فرمان می‌راند مدیران چاپ مهیار نیز چنین هستند. در این صورت است که دیگر توسعه و ارتقا طعم جاه‌طلبی نمی‌دهند و حکم کشف و شهود پیدا می‌کنند. با داشتن این موهبت تفکرات شما دائم در پی انجام کارهای نوین است و خلاقیتتان یک‌لحظه از خلق بازنمی‌ایستد. شما تبدیل به لوکوموتیوی قدرتمند می‌شوید که ریل‌هایش را خودش می‌سازد!

اساساً علمی

 مدیران و صاحب‌امتیازان این مجموعه از دانش‌آموختگان رشته‌ی چاپ هستند که این مسئله در کار چاپ بسیار حائز اهمیت است. هم بنده به‌عنوان مدیرعامل و هم جناب فروتن در سمت مدیر چاپخانه به هنرستان چاپ رفته‌ایم. ایشان دیپلم چاپ خود را از مشهد گرفتند و من در هنرستان امام صادق (ع) دوره‌ی دیپلم خود را گذراندم، سپس در تهران به تحصیل در مقطع فوق‌دیپلم چاپ پرداختیم و مدرک خود را از دانشکده فنی مهندسی انقلاب دریافت کردیم.

همان‌جا بود که دوستی ما را رقم خورد و برای همیشه ماندگار شد، بعدازآن بود که با هم تحصیل در رشته‌ی چاپ را مشتاقانه ادامه دادیم. دانشگاه علمی کاربردی چاپ محل تحصیل ما در مقطع کارشناسی بود که با موفقیت به اتمام رسید. پس‌ازآن من برای تکمیل کار و دانش خود و برای آشنایی بهتر با علوم مدیریت و کسب‌وکار، دوره‌های  MBAو DBA را نیز گذراندم.

 من معتقدم برای یک مدیریت بهینه علاوه بر آشنایی با بازار و رعایت سایر مقتضیات حوزه‌ی بازرگانی بومی، باید حتماً به دانش روز مدیریت نیز توجه داشت و در فراگیری آن کوشید. تلفیق دانسته‌هایی که از دوره‌های گذرانده عایدم شد با شناخت تجربی که از بازار داشتم بارها مرا در تصمیمات مهم کاریم یاری کرده است. این دانش برای من و کسب‌وکارم، علی‌الخصوص حوزه‌ی بازرگانی خارجی بسیار سودمند و کارگشا بوده و پیشنهاد می‌کنم تمام مدیرانی که در حوزه چاپ فعالیت می‌کنند به این علوم توجه ویژه‌ای مبذول دارند چراکه در بزنگاه‌های حساسی می‌تواند تضمین‌کننده‌ی ارتقا و ماندن آن‌ها در کورس رقابتی بازار کسب‌وکار باشد.

چاپ مهیار چاپ مهیار جزو معدود مجموعه‌هایی است که مدیران آن تحصیل‌کرده‌ی چاپ هستند. امروز چاپخانه‌داران تحصیل‌کرده‌ی رشته‌ی چاپ کم نیستند اما تفاوت اینجا است که ما نه پدر چاپچی داشتیم که با هدف آینده به تحصیل در این رشته بپردازیم و نه چاپخانه‌ای داشتیم که برای موفقیت بیشتر آن به دنبال کسب علم این حوزه برآییم، ما جوانانی بودیم با آرزوهای بزرگ که سرمایه‌ای جز انگیزه و همت نداشتند.

صنعت چاپ ما عمدتاً بین نسلی بوده و از پدر و پسر ارث رسیده اما هیچ‌کدام از ما چنین ارثی نداشته است. چاپ مهیار از صفر شروع کرد و هرچه دارد نتیجه یک شراکت برادرانه و بر پایه کاری حرفه‌ای، علمی و آکادمیک بوده است.

بسیاری از هم دوره‌ای‌های ما در رشته‌های دیگر مشغول به کارند و برخی دیگر موفق شده‌اند در چاپخانه‌های بزرگی صاحب‌منصب بشوند اما کسی را سراغ ندارم که توانسته باشد چاپخانه‌ی شخصی خود را راه‌اندازی کند و از ابتدای کار آن را روی ریل توسعه قرار دهد.

چاپ مهیار خرسند است که امروز توانسته به شکل مستقیم برای قریب به ۶۰ نفر در چاپخانه و دفتر خود اشتغال‌زایی کند. حدود ۳۰ هزار دفتر تبلیغاتی، خدماتی، فنی و چاپخانه با ما در تعامل هستند و هرکدام از چند نفر تشکیل‌شده که اگر بنا باشد میزان اشتغال‌زایی غیرمستقیم مجموعه را حساب کنید به اعداد چشمگیری خواهید رسید. این رویای محقق شده‌ی دو دوست بود که امروز به نتایج قابل قبولی رسیده و باعث مباهات ما است.

دو تولد، یک اتحاد

سال ۱۳۸۵ که من و آقای فروتن سال آخر دانشکده بودیم کار خود را با تأسیس یک دفتر بازاریابی چاپ آغاز کردیم. دفتری که درواقع یک اتاق کوچک در مجموعه‌ی دفتری پدر من بود. ما نه اسباب و اثاثیه، نه خط تلفن و نه هیچ پولی برای رهن و اجاره داشتیم، فقط امید بود و باور و تلاش و ما می‌توانستیم.

اول کار بسیار سخت گذشت اما خوشبختانه شروع کار ما در هنگام تثبیت وضعیت اقتصادی کشور و در زمانی رخ داد که بازار چاپ هنوز از رونق نسبی برخوردار بود. آن موقع اعتباربخشی امکان‌پذیر بود و می‌شد جنس را با چک‌های بلندمدت تهیه کرد و به تولید و کار پرداخت. من امروز به دوستانی که تازه‌ وارد میدان شده‌اند و در این کار موفقیتی به دست نمی‌آورند و گاه سرمایه اولیه خود را نیز از دست می‌دهند، حق می‌دهم. بازار در حال حاضر ثبات ندارد و آینده‌ی در مه، قدرت پیش‌بینی و مدیریت را از همکاران سلب کرده است. در بازاری که بزرگان حرفه‌ای‌اش دست‌به‌عصا شده‌اند، چطور می‌توان از جوانان تازه‌کار انتظار تعالی داشت؟!

چند ماه بعد از شروع کار بود که وضعیت ما رو به بهبودی رفت و هرروز اوضاعمان بهتر می‌شد اما بی‌تجربگی و شاید غرور و خودرأیی باعث شد ما دو شریک شفیق مدتی دور از هم بیفتیم. جناب فروتن به‌طور جداگانه «چاپ آرمه» را راه‌اندازی کرد و من «چاپ مهیار» را ادامه دادم. دو رفیق حالا دو رقیب بودند اما هرگز به پل پشت سر دست نزدند. هر چه چاپ آرمه در کار حرفه‌ای بود، چاپ مهیار در بازاریابی و اقناع مشتری خوب ظاهر می‌شد.

ما هر دو چاپخانه‌های کوچکی بودیم اما در بازار فعالیت خوبی داشتیم تا اینکه با گذر سال‌ها اسب غرور را بستیم و دوباره یکدل شدیم تا شروع تازه‌ای را رقم بزنیم. دو برادر شاید با هم به مشکل بربخورند اما در نهایت پیوندهای قوی و خاطرات مشترکی بینشان وجود دارد که از هر مرحله‌ای گذرشان می‌دهد و هر نیروی تفرقه‌ای را درهم می‌شکند، ما دوباره با هم بودیم، با تجربه تر، قوی‌تر و آماده برای شروعی دوباره و شکفتن.

ما نتیجه کار گروهی و برادرانه را در مجموعه‌هایی چون نقش الماس دیده بودیم و می‌دانستیم که راه موفقیت از میان وحدت و همدلی می‌گذرد. من ابایی ندارم که بگویم مجموعه‌ی موفقی چون نقش الماس الگوی تعالی ما بوده و هست. ما به‌طورجدی کارگروهی را صرف کردیم، آقای فروتن که در کار چاپ متبحر بود مدیریت بخش تولید را پذیرفت و من که در بازاریابی و ارتباط با مشتری بهتر بودم مدیریت این بخش را عهده‌دار شدم.

چاپ مهیار بعد از یکپارچگی هنوز برای اوج‌گیری ما کاملاً آماده نبود. ما سه ماشین چاپ و کمتر از ۱۰ نفر نیروی انسانی در اختیار داشتیم که برای نقشه‌های بزرگمان کافی نبود. روزها مرارت و تلاش خرج شد تا چاپ مهیار امروز صاحب ناوگان ماشین‌آلاتی باشد که توان پاسخگویی به خواسته‌هایش را دارد. اکنون دو دستگاه GTO چهار رنگ، هفت‌دستگاه GTO دو رنگ و ۱۰ GTO تک رنگ، سه دستگاه برش و هفت ترتیب‌کن با قریب به ۵۰ اپراتور در چاپخانه مهیار مشغول به کار هستند و در سه شیفت خدمات‌رسانی می‌کنند. حدود ۱۰ نفر هم در بخش اداری ما مشغول هستند. خدا را شاکریم که کارها روی روال است و خط توسعه دنبال گرفته می‌شود.

چاپ مهیارچاپ مهیار بدون توقف

چاپ مهیار تا اینجای کار به آنچه هدفش بوده رسیده اما خط ممتد توسعه‌ی آن ادامه دارد. اگر قرار باشد ما در حوزه‌ی چاپ کاربن‌لس و چاپ شماره و ترتیب سریال باقی بمانیم از بازار آینده جا خواهیم ماند. امروز کارها در حال استحاله است و ما هر روز با یک تکنولوژی جدید روبرو می‌شویم، حوزه‌ی کاری ما هم از این قاعده مستثنا نیست. بازار کار ما امروز به سمت استفاده از کاغذهای حرارتی (ترمال) سوق پیدا کرده و مطمئناً چرخه‌ی نوآوری بعدازآن هم متوقف نخواهد شد اما تجربه نشان داده مجموعه‌ای در این بازار موفق است که بتواند به‌خوبی بر موج‌های تغییر سوار شده، حفظ تعادل کند و هوشمندانه فرصت‌ها را مغتنم بشمرد.

کار بعدی ما تغییر شیوه از شماره‌گذاری سریالی به بارکدگذاری است. بارکدگذاری یک ترفند امنیتی است که به شما اجازه می‌دهد کالای خروجی و هر فاکتور صادر شده‌ی دیگری را به‌راحتی پیگیری کنید. با کمک این مزیت شما می‌توانید کنترل کاملی بر ارسال، دریافت و میزان کالای خروجی خود داشته باشید و از سوءاستفاده افراد سودجو و همچنین از تقلب در برگه‌های خرید و فاکتورهای خروجی خود جلوگیری کنید.

اکنون تولیدات غذایی، دارویی، آرایشی، بهداشتی و دیگر اقلام تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا تولیدی با کیفیت داشته باشند و به زیبایی و شکیلی بسته‌بندی شوند. تولیدکنندگان هزینه‌های گزافی را بابت تبلیغات و بازاریابی مصرف می‌کنند تا تبدیل به برندهای به خاطر ماندنی و پرطرفدار شوند و از سویی سودجویانی هستند که به‌راحتی دست به تقلب و کپی‌برداری می‌زنند. متقلبان بدون صرف هزینه به‌راحتی کالای غیر اصل را با بسته‌بندی مشابه به بازار عرضه می‌کنند و سودهای کلان به جیب می‌زنند.

آن‌ها یک تولید شناخته شده را انتخاب می‌کنند و سپس محتویات تقلبی را تهیه و در بسته‌بندی‌های مشابه جعل می‌کنند. چنین روندی را می‌توانید در پودرهای لباسشویی و بسته‌های چای به‌کرات مشاهده کنید. چند سال پیش بود که سریال «قهوه تلخ» گل کرده بود و فروش موفقی داشت، یک ‌جاعل به‌راحتی آن را کپی کرده و با چاپ و بسته‌بندی مشابه و قیمت کمتر به بازار روانه می‌کرد و سودهای کلانی هم به جیب زد تا اینکه بعد از مدتی پیدا و دستگیر شد.

چاپ مهیار با بهره‌گیری از فناوری پیشرفته و فن‌آوری روز راه‌حل قطعی را برای حذف کپی‌برداری و رهگیری کالاها از آغاز تا انجام پیشنهاد می‌کند. شماره‌گذاری سریالی دیگر یک روش قدیمی محسوب می‌شود و فایده چندانی ندارد. شماره‌ها بر فاکتور حک شده‌اند اما در جایی ثبت نیستند و به‌راحتی قابل کپی‌برداری بوده و نمی‌توان آن‌ها را پیگیری کرد. ما به‌جای شماره‌گذاری سریالی، استفاده از بارکد متغیر را پیشنهاد می‌کنیم.

ما می‌توانیم بارکدهای متغیر را روی بسته‌بندی‌های کالایی درج کنیم که توسط آن تمامی اطلاعات موردنظر به‌صورت کد بارگذاری شده و ضمن اطلاع‌رسانی جامع، امکان رهگیری دقیق را نیز به وجود بیاورد. این شیوه هم‌اکنون در کشورهای پیشرفته‌ی جهان مورد بهره‌برداری قرار گرفته و جواب خود را پس داده است، شما می‌توانید این نمونه از کار را روی بارنامه‌های هوایی مشاهده کنید.

چاپ مهیار می‌تواند روی فاکتور شما بارکدی را حک کند که اطلاعات خریدار و فروشنده قبلاً در آن کدگذاری شده است. شما می‌توانید به‌راحتی بازه‌ی شماره‌ی بارکد خود را مشخص کنید و سپس آن را روی فاکتورهای کاربن لس درج کنید. این بارکد می‌تواند حاوی تاریخ تولید، نوع جنس، تاریخ انقضا، شرکت تولیدکننده و یا هر اطلاعات موردنظر دیگری باشد.

در این شیوه تولیدکننده و یا نمایندگی فروش از قبل اطلاعاتی موردنظر خود را به ما اعلام می‌کند و مثلاً سفارش یک‌میلیون بارکد پنج نسخه‌ای روی کاغذهای کاربن لس می‌دهد که با بهره‌گیری از آن می‌توان خروجی‌های انبار را کاملاً کنترل کرد چراکه با هر خروجی اطلاعات بارکد خوانده می‌شود و اجناس به‌راحتی قابلیت رهگیری دارند. وقتی قبض خرید بارکددار در هر فروشگاهی اسکن شود دقیقاً مشخص است که کالای موردنظر تولید چه شرکتی است و سایر اطلاعات دیگر نیز به نمایش درمی‌آیند که این مزیت به‌خوبی از تقلب، کپی‌برداری و یا سرقت از انبار جلوگیری می‌کند.

چاپ مهیارامروز چاپ اطلاعات متغیر بارکد روی کاربن‌لس و یا فاکتورهای معمول دیگر در کشورهای اروپایی و آمریکایی باب است اما در منطقه‌ی ما این تنها ترکیه و امارات هستند که از این مزیت بهره می‌برند. چاپ مهیار خرسند است که توانسته این تکنولوژی جهانی و پیشرفته را در کشور بومی‌سازی کند و تولیدکننده‌ی کشورش را از مواهب آن بهره‌مند سازد.

چاپ مهیار برای این کار هزینه‌ای در حدود صد هزار دلار متقبل شده‌، ما ابزار قدرتمندی را تهیه دیدیم و بارها آزمون‌وخطا کردیم تا توانستیم این شیوه را با موفقیت پیاده‌سازی کنیم. چاپ مهیار امروز به‌راحتی می‌تواند این خدمات را در اختیار تولیدکنندگان و فروشندگان قرار دهد. آن‌ها قبلاً شماره سریال‌های فاکتور را به‌صورت دستی وارد سیستم می‌کردند اما با این روش می‌توانند اطلاعات را روی بارکدها ذخیره کرده و تنها با یک اسکن به زندگی‌نامه هر کالایی دستیابی پیدا کنند.

چاپ مهیار امروز در حوزه‌ی چاپ‌های امنیتی خاص خدمات‌رسانی می‌کند. به‌طور مثال شما تولیدکننده یا پخش‌کننده‌ی یک داروی خاص هستید، ما می‌توانیم ترتیبی دهیم که شما کنترل تامی بر وضعیت توزیع تولیدات خود داشته باشید، بدانید که چه ویزیتوری داروی تولیدی شما را پخش کرده، به کجا تحویل داده و در چه ساعتی انتقال انجام پذیرفته است، همه این مسائل می‌تواند در اطلاعات متغیر بارکد شما تعریف شود. با پیروی از این شیوه دیگرکسی نمی‌تواند داروی شما را از انبار خارج کرده و با یک فاکتور جعلی به فروش برساند.

چاپ مهیار اکنون مشتریانی از بخش خصوصی پست کشور دارد که برای آن‌ها بارکدهای اطلاعات متغیر را به چاپ می‌رساند. آن‌ها اطلاعات موردنظر را به ما ارائه داده و پس از به چاپ رسیدن بارکدها آن‌ها را روی مرسولات پستی درج کرده و با این کار امکان رهگیری و امنیت کالا را تضمین می‌کنند. این کار علاوه بر بحث‌های امنیتی می‌تواند به‌عنوان یک روش شخصی‌سازی در شکل دادن اشل کاری شما نیز مؤثر باشد.

امروز دنیا در حال پیاده‌سازی طرح RFID است. این شیوه درواقع سامانه‌ی شناسایی امواج رادیویی (Radio Frequency Identification) است که به‌اختصار RFID خوانده می‌شود. این روش با کمک سیگنال‌های الکترونیکی و الکترومغناطیسی امکان شناسایی بی‌سیم و بدون تماس را ممکن می‌کند.

RFID می‌تواند به شکل یک تگ روی کالا و محصول شما متصل شده و به این طریق رهگیری و چک کردن لحظه‌به‌لحظه و بدون تماس را برای شما مقدور سازد. اکنون این روش در کشورهای پیشرفته برای کنترل و بهره‌گیری حیوانات نیز کاربرد دارد. آن‌ها عمدتاً روی گوش حیوانات تگ می‌کنند و سپس می‌توانند با کمک ردیاب‌های تعبیه شده لحظه‌به‌لحظه آن را رهگیری کرده و حتی از میزان دفع و بلع، طی مسیر و سلامت آن آگاهی پیدا کنند.

همچنین امروز مرکب‌های مغناطیسی تولید می‌شود که می‌تواند چون تگ RFID عمل کند. این مرکب‌ها مثل یک چیپ عمل کرده و اطلاعات را روی کالا درج می‌کنند و قابلیت رصد و پیگیری لحظه‌ای را مقدور می‌سازند. این تکنولوژی‌ها فردای بسته‌بندی و لیبل هستند و برای ماندن روی ریل پیشرفت و توسعه راهی به‌جز تبعیت از آن‌ها نیست. چاپ مهیار اکنون وارد عرصه‌ی خدمات‌رسانی در حوزه‌ی بارکدهای اطلاعات متغیر شده است تا همگام با سایر جهان قرار بگیرد و خود را برای ارتقا بخشی‌های آتی آماده کند.

علاوه بر این برای ارتقای امنیت فاکتورها می‌توان از چاپ‌های امنیتی بهره برد. مرکب‌های موسوم به پشت‌نمره، واترمارک‌ها، مرکب‌های حرارتی و ماورای بنفش از دیگر راهکارهای بهینه‌سازی و بالا بردن امنیت فاکتورها هستند که چاپ مهیار می‌تواند در آن رسته‌ها نیز به‌عنوان خدمات‌رسان و مشاور کمک‌حال تولیدکنندگان و فروشندگان کشور باشد.

امروز اگر کسی بخواهد از بارکدهای اطلاعات متغیر روی فاکتورهای خود سود ببرد باید به کشورهایی چون ترکیه و امارات مراجعه کند و با صرف هزینه‌های گزاف و اتلاف زمان به چنین مزیتی دست یابد، این در حالی است که چاپ مهیار با قیمتی به‌مراتب کمتر می‌تواند همان خدمات را با کیفیتی مشابه و در اسرع وقت در اختیار متقاضیان قرار دهد. ما با سال‌ها تجربه و مرارت امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم با اطمینان دست به توسعه و ارتقابخشی زده و کیفیت کار خود را برای مصرف‌کننده تضمین کنیم.

اکنون واردات و ترخیص گمرک مشکلات عدیده‌ای محسوب می‌شوند اما متأسفانه هنوز افرادی را می‌بینیم که برای خرید خدمات، کشورهای دیگر را هدف قرار می‌دهند و این در حالی است که هم‌وطنانشان همان کار را با کیفیت مشابه و با قیمت مناسب‌تر ارائه می‌دهد. باید باور کرد تا زمانی که فرهنگ استفاده و مصرف از کالاهای تولید داخل رواج پیدا نکند و این چرخه به‌طور اصولی به انجام نرسد، پیشرفت و توسعه‌یافتگی رخ نخواهد داد.

شاید امروز کسی بتواند با صرف هزینه تجهیزات سخت‌افزاری این کار را خریداری کرده و حتی نرم‌افزارها را نیز تهیه کند اما آموختن و تجربه‌ی کار صحیح آن سرمایه‌ی اکتسابی است که به‌سادگی قابل ‌احصا نیست. چاپ مهیار توسط دانش‌آموختگان چاپ اداره و مدیریت می‌شود، افرادی که به کار خود عشق می‌ورزند و دائم در حال رصد بازارهای جهانی برای ایجاد فرصت و ارتقابخشی هستند.

بیشتر بخوانید: صنعت چاپ تهران حمایت نمی‌خواهد

توسعه‌ی عمودی

چاپ مهیار پس از توسعه‌بخشی‌های افقی امروز به توسعه‌ی عمودی و تولید مواد اولیه پرمصرف خود می‌اندیشد. کاغذهای ترمال یا حرارتی یکی از محصولات پرمصرف بازار خریدوفروش امروز محسوب می‌شوند. رسید دستگاه‌های پوز و خودپرداز نمونه‌ها‌ی شایع و پرمصرف این کاغذها هستند. تا جایی که من مطلع هستم این کاغذ اکنون توسط یک واحد آن‌هم با کیفیت نامرغوب و در ابعاد بسیار محدود تولیدشده و عمده‌ی مصرف بازار از خارج کشور وارد می‌شود.

خرسندم این مژده را بدهم که به‌زودی این کاغذها در ابعاد وسیع توسط مجموعه‌ی مهیار به تولید خواهند رسید. مشتریان می‌توانند همان کیفیت کاغذ وارداتی را از ما طلب کنند و با خیال راحت آن را در دستگاه‌های چاپ فاکتور و رسید خود به کار ببرند. ما در نظر داریم با تولید این محصول کشور را در این رسته به خودکفایی برسانیم و قدم دیگری در شخصی‌سازی خروجی‌های مشتریانمان برداریم.

مصرف‌کننده در استفاده از کاغذ ترمال تولیدی ما می‌تواند به‌راحتی لوگوی خود را روی کاغذ به کار ببرد و از طرح‌های موردنظر خود بهره‌مند شود. اکنون با توجه به مسئله مالیات بر ارزش‌افزوده و لزوم استفاده از فاکتورهای فروش، استفاده از این محصولات روزافزون شده و ما هر روز شاهد افزایش مصرف این کاغذها هستیم، ازاین‌رو تولید انبوه این محصول به‌عنوان برنامه‌ی بعدی چاپ مهیار در دستور کار قرار گرفته است.

راه‌اندازی خط پوشش‌دهی به کاغذهای کاربن‌لس که خود ما از مصرف‌کنندگان بزرگ محسوب می‌شویم از دیگر برنامه‌های آتی چاپ مهیار است. ما اکنون این کاغذها را در حجم گسترده از خارج کشور وارد می‌کنیم تا ارزان‌تر تمام شود و بتوانیم کنترل خوبی روی قیمت‌های تمام شده تولیداتمان داشته باشیم.

چاپ مهیاراین در حالی است که برای این رسته چند کارخانه‌ی تولیدی در کشور وجود دارد اما متأسفانه به شکل انحصاری در آمده‌اند و مافیایی تشکیل داده‌اند که قیمت را به‌صورت دلبخواهی و سلیقه‌ای اعمال می‌کنند. ما اکنون با کاهش نسبی قیمت کاغذ نسبت به ماه‌های اوج‌گیری اولیه روبرو هستیم اما کماکان در بخش کاغذهای کاربن‌لس تغییری شاهد نیستیم و حتی این تولیدات اخیراً با افزایشی چندین درصدی همراه بوده‌اند.

تاریخچه و سابقه‌ی کار چاپ مهیار در بازار نشان داده که ما به دنبال انحصارگرایی و افزایش قیمت‌ها نبوده‌ایم و تمام این تدبیرات نیز برای کنترل بهتر بر قیمت صورت گرفته است. ما اکنون کاغذ کاربن‌ لس موردنیاز خود را از کشور هند وارد می‌کنیم و توانسته‌ایم تا حدود زیادی قیمت خروجی خود را کنترل کنیم که امیدواریم با شروع پروسه‌ی تولید کاغذهای حرارتی و کاربن‌لس این اعمال‌نفوذ بیشتر شود و چاپ مهیار به‌عنوان یک مجموعه‌ی کوچک سهم خود را در ارتقای صنعت کشور بزرگمان ایفا کند.

منتشر شده در شماره ۱۷۶ نشریه چاپ و نشر – آذر ماه ۱۳۹۷

 

مقاله قبلیفاصله صنعت نشر از فضای فرهنگی
مقاله بعدیپیش‌ بینی بازار جهانی بسته بندی های بیوپلاستیک تا سال ۲۰۲۴

یک پاسخ بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.