مجموعه فرانگر آینده نگر در حیطه فناوری

گزارشی از شروع به کار اولین ماشین با فناوری افست LED UV در ایران

0
222
مجموعه فرانگر

یک مدیر هوشمند باید برای همه وضعیت‌ها برنامه داشته باشد. وقتی در زمان رکود نسبی اقتصادی سرمایه‌گذاری کلان می‌کنی شاید عملت برای دیگران قابل درک نباشد اما این شیوه‌ای از مدیریت هوشمند مجموعه فرانگر است!

وقتی تجربه کار در بازار داشته باشی نبض آن در دستت است و با تکیه‌بر تجربه است که می‌توان دست به ریسک زد. وقتی می‌دانی آینده صنعتی که در آن فعالیت داری در دستان تکنولوژی است بهترین زمان‌برای سرمایه‌گذاری و به‌کارگیری آن در زمان رکود است؛ اصولاً سایر رقبا محافظه‌کاری می‌کنند و این شما هستید که با خوش فکری می‌توانید گوی سبقت را از سایرین بربایید.

مجموعه فرانگر همان‌طور که از اسمش برمی‌آید با آینده‌نگری دست به خریداری یک ماشین مدرن (OL580SDC) Sakurai Offset Printing Press with LED UV زده و به‌این‌ترتیب آغازگر ورود این فناوری جدید در صنعت چاپ کشور شده است. این دستگاه توسط شرکت صفر تا صد برای این مجموعه تهیه شد. چاپ و نشر به سراغ مدیران این مجموعه رفت تا اطلاعاتش را در این زمینه تکمیل کند، آگاه شود تا آگاه کند.

در این جلسه علاوه بر نماینده شرکت صفر تا صد، پدر و پسری جوابگوی سؤالات ما شدند. فرجام جعفری یکی از افراد متبحر و باتجربه که بیشتر او را به‌عنوان صحافی زبده می‌ شناسیم به همراه فرزند خلفش مهندس میثم جعفری که در آگاهی بخشی به ما بسیار سودمند بودند، در این گفت‌وگو چاپ و نشر را همراهی کرده‌اند.

 

جناب جعفری به‌عنوان سؤال ابتدایی به‌اختصار خود و مجموعه فرانگر را معرفی کنید.

مجموعه فرانگربنده فرجام جعفری هستم مدیرعامل و مؤسس مجموعه چاپ فرانگر. بنده در ابتدای دهه ۷۰ به‌عنوان صحاف وارد صنعت چاپ شدم و کارم را در مجموعه صحافی با نام سپیدار آغاز کردم و به‌عنوان یکی از شرکا به همراه جناب حسین احمدی در آنجا فعالیت داشتم. سال ۸۵ بود که از سپیدار جدا شدم و به‌صورت شخصی مجموعه فرانگر را بنا نهادم.

در ابتدای کار این مجموعه در بخش صحافی فعالیت داشت اما سال ۱۳۸۹ بود که با خرید یک ماشین دو رنگ ZP بخش چاپ فرانگر هم راه‌اندازی شد. دو سال بعد بود که یک ماشین چهار رنگ اسپید مستر مدل ۲۰۰۰ به فرانگر اضافه شد و در واقع بخش چاپ مجموعه تکمیل شد. روند رو به رشد ما ادامه داشت تا امروز که اولین ماشین افست LED UV کشور در این مجموعه راه‌اندازی شد.

 

مهندس جعفری لطفاً شما هم یک معرفی کوتاه از خود داشته باشید و بگویید که چه شد فرانگر از صحافی به چاپ و بسته‌بندی متمایل شد؟

من میثم جعفری هستم و حدود ۱۰ سال است که به‌صورت حرفه‌ای وارد صنعت چاپ ‌شده‌ام. همان‌طور که می‌دانید فرانگر کارش را با صحافی شروع کرد و حتی در سال ۱۳۸۸ برای بالا بردن حجم تولید کتاب یک ماشین لاین کمپوست از آلمان خریداری کردیم اما متأسفانه هرچه جلوتر رفتیم وضع نشر کشور ضعیف‌تر شد و تیراژهای کتاب پایین آمده و سرمایه‌گذاری ما به یک تجربه تلخ تبدیل شد.

ما سال‌ها در حرفه صحافی بودیم و به‌خوبی رکود را متوجه شدیم، تصمیم گرفتیم وارد صنعت چاپ شویم و به مشتریانمان خدمات‌رسانی کنیم، بعد از تجربه در این زمینه با مطالعه و بررسی مناسب دیدیم که برای راه‌اندازی بخش چاپ برای بسته‌بندی سرمایه‌گذاری کنیم. فرانگر در بخش چاپ و صحافی یک مجموعه کامل و قوی بود اما متأسفانه رکود بازار کتاب ما را بر آن داشت تا حوزه کاری‌مان را گسترش بدهیم.

امروز کتاب سهم کمی در سبد کالای خانوار دارد و از طرفی با فراگیر شدن چاپ دیجیتال که می‌تواند هم‌زمان کار چاپ و صحافی را در اسرع وقت برای شما به عمل برساند می‌توان گفت که چاپ و صحافی به شیوه سنتی آینده‌ای ندارد و سرمایه‌گذاری در این بخش توجیه ناپذیر است.

فرانگر تصمیم گرفت وارد حوزه چاپ و بسته‌بندی شود و بر همین اساس شروع به بررسی انتخاب‌های موجود برای خرید دستگاه شد. قرار شد ماشین UV خریداری شود و بر همین اساس ما به نمایشگاه دروپا رفتیم و سراغ برندهای آلمانی و اروپایی را گرفتیم تا در نهایت با آشنایی و بررسی بیشتر به دستگاه افست LED UV شرکت ساکورایی رسیدیم که از هر لحاظ برای ما مناسب بود و تکنولوژی جدید آن معایب دستگاه‌های پیشینی UV را مرتفع کرده بود. مشاوره‌های جناب صفری و مجموعه صفر تا صد ما را به سمت یک انتخاب بهینه رهنمون بود.

ما در مجموعه یک دستگاه اسپیدمستر داشتیم که علیرغم سرعت بالای خروجی‌اش نمی‌توانست مقواهای گرماژ بالا را چاپ کند. این ماشین کارایی بالایی داشت اما نمی‌توانست مقواهای ۳۰۰ گرماژ به بالا را به چاپ برساند که این باعث شده بود یکی از فاکتورهای اصلی انتخاب ما دستگاهی باشد که بتواند این کار را به نحو احسن به انجام برساند و فرانگر را بیش از پیش تکامل ببخشد. ما ماشینی خاص می‌خواستیم تا کار خاصی برایمان انجام دهد و زمانی که آن را پیدا کردیم بهتر دیدیم که با یک مجموعه خاص هم قرارداد ببندیم.

مجموعه فرانگر 

چند وقت است دستگاه افست LED UV ساکورایی به مجموعه فرانگر اضافه شده است؟

فرجام جعفری: ما ماشین‌های زیادی را در نمایشگاه دروپای ۲۰۱۶ دیدیم، از این بین دو ماشین ‌هایدلبرگ و ساکورایی نظرمان را جلب کرده بود. بررسی‌های اقتصادی انجام شده نشان داد که ماشین‌هایدلبرگ حدود ۴۰ درصد گران‌تر از ساکورایی تمام می‌شود. بررسی‌های فنی و مشاوره‌ها هم می‌گفت که ساکورایی ماشینی قابل‌اعتماد است که برای حجم کاری که در نظر ما است به‌خوبی می‌تواند جوابگو باشد؛ بنابراین با تنها نماینده رسمی ساکورایی در ایران وارد مذاکره شدیم و با بهترین تسهیلات اعطایی از طرف صفر تا صد توانستیم این دستگاه را خریداری و راه‌اندازی کنیم.

تسهیلات صفر تا صد و همکاری همه جانبه آن‌ها با فرانگر بی‌مثال بود، این اولین مدل از این دستگاه است که وارد کشور شده و طبعاً می‌توانست مشکلات عدیده‌ای تا راه‌اندازی و شروع کار برای ما ایجاد کند اما همکاری جناب صفری و مجموعه صفر تا صد در حدی بود که ما هیچ مشکلی را احساس نکردیم.

 

آیا صفر تا صد در آن حد خوب بوده است که شما آن را به دیگران پیشنهاد بدهید؟

میثم جعفری: ببینید این یک ماشین جدید است و به‌نوعی ریسک‌پذیری بالایی را طلب می‌کند ازاین‌رو اگر کمک و همکاری و پشت‌گرمی و اطمینان در این معامله وجود نداشت حتی احتمال داشت ما از این کار پشیمان شویم. می‌توان گفت صفر تا صد شرایط را کاملاً برای ما محیا کرد و درصد ریسک‌پذیری ما را به حداقل رساند.

من نمی‌گویم ساکورایی بهترین کمپانی سازنده ماشین‌های چاپ است اما بی‌شک برندی قابل‌اطمینان و اتکا است. این برند سال‌ها پیش نماینده دیگری در ایران داشت و کافی است شما عملکرد این دو نمایندگی جدید و قدیم را با هم مقایسه کنید تا متوجه کار بزرگ مجموعه صفر تا صد بشوید. این مجموعه به‌صورت حرفه‌ای به بازرگانی می‌پردازد و شرایطی را برای صنعتگران فراهم می‌کند تا به‌راحتی بتوانند روی خط تولید خود سرمایه‌گذاری کنند.

مقایسه در بازار امروز کار آسانی است و سره از ناسره به‌راحتی قابل‌تشخیص است، به نظر من صفر تا صد در اعتلای صنعت چاپ کشور دخیل است و انقلابی در این صنعت به راه انداخته است. تصمیم برای خرید از این کمپانی با توجه به شرایطی که اعطا می‌کند یک وضعیت برد برد ایجاد می‌کند. الآن شرکت صفر تا صد این دستگاه را به مدت دو سال گارانتی کامل کرده و با شناختی که از این شرکت داریم این یک مزیت خوب و دلگرم کننده است. این پشتیبانی بی چون و چرا خود می‌تواند یکی از علت‌های مهم برای پیشنهاد دادن این شرکت به دست‌اندرکاران چاپ باشد.

مجموعه فرانگرآیا عملکرد صفر تا صد در بخش پشتیبانی و خدمات‌رسانی راضی‌کننده بود؟

فرجام جعفری: بله کاملاً، صفر تا صد دقیقاً طبق قراردادی که بینمان منعقد شد عمل کرد. متخصصان و مهندسینی از ژاپن برای نصب دستگاه به مجموعه ما آمدند و به مدت سه هفته به کاربران ما آموزش دادند. متخصص ژاپنی که برای آموزش به فرانگر آمده بود بسیار دغدغه‌مند به اپراتورهای ما آموزش می‌داد و به‌صورت عملی از آن‌ها کار را می‌خواست که برای ورزیده شدن آن‌ها مؤثر بود. او ضمن آموزش، اپراتورهای ما را چک می‌کرد و اگر در کار آن‌ها خللی می‌دید یا خود کاربران با مشکل و سؤالی برخورد می‌کردند، توضیح می‌داد.

اینکه شما در کلاسی آموزشی و تئوری شرکت کرده و جزوه برداری کنید یا اینکه طرز کار فیلم تهیه کنید تا اینکه در حضور خودتان عملکرد دستگاه به نمایش دربیاید و آموزش انجام شود، بسیار متفاوت دارد. امروز اپراتورهای فرانگر به‌خوبی در کار با این دستگاه خبره هستند و این از لطف آموزش‌های خوب مجموعه صفر تا صد است.

دستگاه ما جدید و مدرن است و هنوز نیازی به خدمات پس از فروش پیدا نکرده‌ایم اما با توجه به شناخت قبلی و سابقه شیرین خرید از این مجموعه مطمئن هستم در صورت نیاز به‌صورت تمام و کمال از پشتیبانی صفر تا صد برخوردار خواهیم بود. علاوه بر سایر تعهدات در قرارداد ما قید شده که هر شش ماه یک بار کارشناسان ژاپنی به‌صورت رایگان برای وارسی و سرویس دستگاه به مجموعه مراجعه کنند.

 

دستگاه افست LED UV ماشین چاپی مدرن است و طبعاً شناخت زیادی روی آن نیست، این ریسک‌پذیری شما از کجا می‌آید؟

فرجام جعفری: من سال‌ها است که در این کار هستم و تجربه به من نشان داده است کسانی که در شرایطی این‌چنینی، یعنی رکود نسبی بازار دست به ریسک می‌زنند به موفقیت می‌رسند و این ریسک‌پذیری و سرمایه‌گذاری در موقعیت بحرانی است که آن‌ها را متفاوت کرده و از سایر رقبا پیش می‌اندازد. من با همین دید دست به این کار زدم و پسرم را تشویق کردم تا این حرکت رو به جلو را انجام دهیم.

ما اولین کاربر ایرانی این دستگاه هستیم و این طبیعی است که در شروع کار مشکلاتی پیش بیاید اما با توجه به پشتکاری که از پسرم و مجموعه فرانگر سراغ دارم مطمئن هستم که ما توان گذر از آن‌ها را داریم و ایمان دارم که این ریسک‌پذیری توأم با موفقیت خواهد بود.

مجموعه فرانگرالآن دستگاه UV تا حدودی شناخته‌تر شده است، شما می‌توانستید یک دستگاه UV مدرن بگیرید که آن‌هم به‌خوبی می‌توانست نیاز شما را مرتفع کند، چرا دستگاه افست LED UV را انتخاب کردید؟

میثم جعفری: اتفاقاً در مشاوره‌هایی که ما قبل از خرید انجام دادیم بسیاری از نمایندگان معتبر و شناخته شده ما را از این کار منع کردند. خیلی‌ها بر این اعتقاد هستند و انتخاب‌هایشان را بر اساس آن شکل می‌دهند، مثلاً قسمت صحافی را مثال می‌زنم که در آن بسیاری از دست‌اندرکاران با دستگاه‌های مدرن میانه‌ای ندارند و همیشه بهانه می‌آورند که مثلاً PLC این دستگاه هنوز در بازار موجود نیست و چند ماه دیگر می‌آید.

این دستگاه اگر اشتباه نکنم در سال ۲۰۱۱ یا ۲۰۱۲ به بازار معرفی شد، خیلی‌ها با آگاهی از این تصمیم ما را منع کردند اما خود من معتقدم که برای بهترین بودن باید بهترین ابزار را در اختیار داشت و همیشه دستگاه و اطلاعاتتان باید به روز باشد و به این وسیله است که مجموعه شما برترین می‌شود و مشتری مجاب می‌شود که سفارشش را به شما بدهد. امروزه بهترین بودن ارتباط مستقیمی با مدرن‌ترین بودن دارد، وقتی قرار است که بخشی جدید به مجموعه اضافه کنی و دستگاهی جدید بخری بهتر است که آخرین مدل موجود در بازار را تهیه کنی و مشاوره‌ها و نظرخواهی‌ها را بدون فکر در انتخابت دخیل نکنی.

 

شما در این مورد تحقیقات زیادی کرده‌اید می‌شود تفاوت دستگاه UV را با افست LED UV برایمان شرح دهید؟

مطمئناً ازلحاظ کیفیتی تفاوت‌های محسوسی وجود دارد اما به‌طور خاص می‌شود گفت که وقتی شما از مرکب‌های پایه روغنی استفاده می‌کنید، حتی اگر دستگاهتان خشک کن داشته باشد باز هم در برخی کارهای خاص نفیس با مشکل روبرو خواهید بود. این مشکل حتی در ده چاپخانه‌های بزرگ و مطرح کشور هم وجود دارد و این خصیصه باعث می‌شود کیفیت کار تنزل پیدا کند درحالی‌که کار وقتی از ماشین افست LED UV بیرون می‌آید کاملاً خشک است و حتی با کشیدن ناخن روی آن مرکب بلند نمی‌شود.

مشکل خشک شدن در دستگاه‌های UV شایع است و یکی از دلایلی که باعث می‌شود مشتری در صف بماند و کارش دیرتر از معمول آماده شود همین مبحث خشک شدن است. کاری با سطح غیرجذبی که توسط دستگاه UV به چاپ رسیده باشد باید حداقل ۲۴ ساعت بماند تا کاملاً خشک شود.

حتی این قضیه دیر خشک شدن را ما در دستگاه‌های H UV هم داریم. من یک نمونه از این دستگاه را در ترکیه دیدم و وقتی با صاحب آن صحبت می‌کردم او از این وضعیت خشک شدن ناراضی بود. دستگاه‌های H UV از همان لامپ‌های دستگاه UV استفاده می‌کنند و خشک شدنشان همان‌قدر زمان می‌برد درحالی‌که این زمان با همین شرایط در دستگاه افست LED UV 95 درصد کمتر طول می‌کشد.

طول عمر لامپ‌های UV حدود ۲ هزار ساعت و عمر لامپ‌های به کار رفته در دستگاه افست LED UV 20 هزار ساعت است، یعنی ۱۰ برابر بیشتر. این خصیصه مصرف انرژی و برق را در افست LED UV به‌شدت کاهش داده است و باعث شده این دستگاه حرارتی بسیار کمتر از انواع قدیمی‌تر خود داشته باشد و بتواند روی کارهای گرماژ پایین و یا PVC ها هم چاپ بزند درحالی‌که دستگاه UV به خاطر حرارت بالایی که دارد این کارها را موج‌دار و خراب می‌کند.

می‌توانم به جرات بگویم که در ایران تنها دستگاهی که این قابلیت را دارد دستگاه مجموعه فرانگر است. می‌توان گفت که دستگاه افست LED UV تکامل یافته دستگاه‌های UV است که ضعف‌ها در آن مرتفع شده‌اند.

یکی دیگر از تفاوت‌های فاحش این ماشین با دستگاه UV سرعت عمل کلی آن است. ما صبح که این دستگاه را روشن می‌کنیم بلافاصله آماده کار است اما یک دستگاه UV مدت زمان نسبتاً طولانی را برای شارژ شدن و یا در اصطلاح گرم شدن لامپ‌هایش نیاز دارد. نوردهی لامپ‌های ماشین افست LED UV قابل تنظیم است که با این خصیصه می‌توان نوردهی روی کار را کنترل کرد و به کیفیتی بالاتر دست یافت.

یکی از نکات کلیدی کار که کمتر به نظر می‌آید مربوط به مقدار سفارشات و زمانی است که دستگاه UV برای گرم شدن نیاز دارد. مقدار سفارشات UV هنوز در کشور ما زیاد نیست بنابراین این دستگاه‌ها باید دائماً خاموش و روشن شوند و حالا شما حساب کنید که بخواهید در یک روز چند بار آن را خاموش و روشن کنید یا اینکه آن را روشن بگذارید که در این صورت انرژی زیادی مصرف می‌کند.

از مسائل هنوز حل نشده افست LED UV می‌توان به قیمت مرکب‌هایش اشاره کرد که آن هم با فراگیر شدن آن تا حدود زیادی حل خواهد شد. در نمایشگاه اخیر CHINAPRINT من با نمایندگان شرکت‌هایی چون TOYO و… چند کمپانی چینی تولید مرکب صحبت کردم و تمامی آن‌ها معتقد بودند که آینده چاپ متعلق به تکنولوژی UV و نمونه بی‌نقص‌تر آن یعنی افست LED UV است اما هنوز شرکت‌ها این تکنولوژی را به‌خوبی نمی‌شناسند و به نقطه بهره‌وری از آن دست نیافته‌اند.

بااین‌حال شرکت‌های بزرگی چون تویو و توکا حرکت‌های بزرگی در این خصوص انجام داده‌اند و مرکب‌های خاصی برای چاپ روی سطوح غیرجذبی عرضه کرده‌اند که تنها ایرادشان قیمت نسبتاً بالای آن‌ها است که آن هم همان‌طور که گفته شد با همه گیر شدن این تکنولوژی از بین خواهد رفت. باید توجه داشت که معایب دستگاه افست LED UV با گذر زمان‌بر طرف خواهد شد درحالی‌که ضعف‌های دستگاه UV تثبیت شده و همیشگی‌اند.

مجموعه فرانگرکیفیت خروجی این دستگاه نسبت به دیگر ماشین‌های موجود چگونه است؟

میثم فرجام: این دستگاه از آخرین تکنولوژی‌های چاپ دنیا است و طبیعتاً کیفیتی به‌مراتب بالاتر از دستگاه‌های مثلاً افست و افست UV دارد. درخشش کار چاپ شده با این دستگاه غیرقابل مقایسه با دیگر دستگاه‌های موجود است.

سیستم راه‌اندازی این ماشین به شما اجازه می‌دهد که مستقیماً به سیستم CTP و یا همان لیتوگرافی متصل شوید و خروجی بگیرید. در این حالت شیرهای مرکب ماشین به‌صورت کاملاً اتوماتیک تنظیم شده و با یک نمونه‌گیری در دو الی سه برگ می‌توانیم خیلی سریع به نظر مشتری نزدیک شویم. این ماشین به‌سرعت شما را به نتیجه کار می‌رساند و ضایعات کار با آن بسیار پایین است که همه این‌ها در نهایت باعث برتری در کیفیت و صرفه‌جویی در زمان مشتری خواهد شد.

هنوز بسیاری از مشتریان داخلی کیفیت کار این دستگاه را ندیده‌اند و مطمئناً کیفیت بالای آن جلب نظر خواهد کرد و همیشه افرادی هستند که می‌خواهند از معمولی بالاتر بوده و بهترین را داشته باشند. ما اولین مجموعه‌ای بودیم که این تکنولوژی را به کار گرفتیم و مطمئناً اگر دومین می‌بودیم مشکلاتمان ۵۰ درصد کمتر بود اما به این فکر نکردیم و فکر اصلی ما این بوده که اولین‌ها همیشه سهم بیشتری در بازار دارند و به‌عنوان پیشرو ماندگار می‌شوند.

 

سایز خروجی این دستگاه به چه صورت است؟

میثم فرجام: سایز این دستگاه ۸۰×۶۰ است، یعنی سایزی بین دستگاه‌های دو و سه ورقی که این خود یکی از مزیت‌های آن به شمار می‌رود. برای جا افتادن بحث بهتر است مثالی بزنم؛ در ابتدای کار با این دستگاه بود و ما سفارشی برای چاپ ۱۲۰ هزار شیت دریافت کرده بودیم که اینجا هم از تجربیات جناب صفری که خیلی پیشتر از ما در بخش بسته‌بندی حضور داشتند، استفاده کردیم. ایشان با توجه به سایز دستگاه پیشنهاد دادند که این سفارش را در قالب ۶۰ هزار شیت درآوریم که این باعث شد حجم تولیدات مشتری کاهش یابد و بتوانید بدون ضایعات با مواد مصرفی کمتر شیت های بیشتری به دست بیاورد.

این سایز در چیدمان بسته‌ها بسیار کارساز است و برای کارهای کم تیراژ و یا نفیس می‌تواند بهترین انتخاب باشد. ماشین چهار و نیم ورقی خوب در کشور بسیار کم است و ما می‌توانیم علی‌الخصوص به مشتریانی که کارهایشان تیراژ پایینی دارد خدمات خوبی بدهیم و در عین ارائه کیفیتی بالاتر هزینه‌های آن‌ها را نیز پایین بیاوریم.

مجموعه فرانگرالآن قیمت کار تمام شده شما نسبت به دیگر رقبای بازار چگونه است؟

مرکب‌های دستگاه ما کمی گران است که عمده این گرانی برای کمبود آن در بازار داخلی است و بزودی رفع می‌شود اما به هر حال این تفاوت قیمتی باعث شده قیمت کار تمام شده ما کمی بالا برود. این هزینه مدرن تر بودن است و فرانگر به‌خوبی این موضوع را درک کرده و قبول دارد. بااین‌حال ما تمام تلاشمان را برای کنترل قیمت به خرج داده ایم و در مقایسه قیمتی می‌توانم بگویم که قیمت ما از بسیاری از افرادی که در کار با دستگاه UV قدیمی محسوب می‌شوند پایین تر بوده و شاید تنها از مجموعه هایی که دستگاه‌های قدیمی‌تر دارند بیشتر باشد.

 

به‌عنوان خاتمه گفت‌وگو اگر صحبت، نظر و یا پیشنهادی برای مجموعه صفر تا صد دارید که فکر می‌کنید می‌تواند برای ادامه راه آن‌ها کارگشا باشد بفرمایید.

فرجام جعفری: شرکت صفر تا صد به خودی خود روی خط درستی از توسعه قرار گرفته و با خط مشی مشتری مداری مطمئن باشید که پیشرفتی روز افزون خواهد داشت اما تنها راجع به این دستگاه پیشنهاد می کنم که مواد اولیه مصرفی این دستگاه را پوشش بهتری بدهند.

ما برای اینکه بتوانیم قیمت را کنترل کنیم مجبور به مهندسی منابع مان هستیم و چه خوب بود اگر صفر تا صد هرچه زودتر می‌توانست این دسترسی را برای ما سهولت ببخشد. الآن شرکت صفر تا صد دارد مواد اولیه قابل قبولی را برای ماشین‌های سلفون کش، سیلک اسکرین ساکورایی و یا دستگاه‌های UV سیلندری خود عرضه می‌کنند و پشتیبانی کاملی را صورت می‌دهد که امیدواریم این پشتیبانی هرچه زودتر برای دستگاه‌های افست LED UV آن‌ها نیز بیفتد.

مجموعه فرانگرنویسنده: میلاد حاتمی لندی

منتشر شده در شماره ۱۴۸ چاپ و نشر- خرداد ماه ۱۳۹۶

مقاله قبلیاجرای طرح بازیافت کاغذ در ادارات
مقاله بعدیسید‌مهدی علوی؛ آخرین بازمانده صنعت چاپ جنوب عروج کرد

یک پاسخ بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.