هر چند که امروز دیگر نگاه سنتی به تبلیغات تا حدود زیادی تغییر کرده است اما چیزی که واقعیت دارد این است که هنوز این بخش در نگاه مدیران اولین مبحثی است که در صورت افت بازار و فشار مالی به مجموعهها، از برنامه های اجرایی آنان کنار گذاشته میشود. با این وضع و وقتی نگاه به تبلیغات به شکل یک بخش اضافی و نا لازم، هنوز مطرح است چهبسا که تبلیغاتی که بی فایده به نظر برسد این وضعیت را بغرنجتر هم بکند و به طور کلی مدیران و صاحبان کالا و خدمات را از تبلیغات دلسرد کند. به هر حال بهتر است از همان ابتدا مباحث تبلیغاتی مان را به کاردان آن، شرکت رث گرافیک بسپاریم.
شما را سایر همکاران می شناسند اما به رسم معهود خود را معرفی کرده و پیشینهای از رث بگویید.
مجموعه رث گرافیک از سال ۱۳۸۰ در قالب یک شرکت تبلیغاتی با رویکرد غالب ایجاد هویت سازمانی و برندینگ شروع به کار کرد و به فراخور درخواست مشتریان به حوزه های چاپ و هدایای تبلیغاتی وارد شد. در این زمان با توجه به اینکه خدمات ارائه شده توسط تولیدکنندگان آن زمان به اندازه کافی با درخواست های مشتریان منطبق نبود، نیاز به ایجاد واحدی یگانه و یکدست، رفته رفته بزرگ و بزرگتر شد تا جایی که تبدیل به اصلی ترین واحد شرکت و نقطه تمرکز کل مجموعه گردید.
در حال حاضر مجموعه رث گرافیک با بهره گیری از کادر مجرب و سایت مجهز در زمینه های طراحی، جلدسازی و صحافی درون مجموعه به طراحی و تولید محصولات متنوع مشغول است و در مواردی نیز از خدمات مجموعه های برگزیده دیگری که در بازار کشور فعالاند برخوردار میشود.
رث گرافیک در همه فعالیتها از طراحی گرفته تا تولید و فروش سعی در رعایت استانداردهای کیفی دارد به نحوی که در پایان همیشه به رضایت مشتری دست می یابد.
شما در اکثر نمایشگاهها شرکت می کنید، علت این حضور مستمر چیست؟
تبلیغات رث گرافیک بیشتر به واسطه خود محصولات رث گرافیک صورت میگیرد. شرکت در نمایشگاههای سالانه صرفاً جهت اعلام حضور رث و تجدید دیدار با مشتریان همیشگی صورت میگیرد و البته به واسطه ی این حضورها هر ساله تعدادی مشتریان جدید هم افتخار شروع همکاری را به ما میدهند.
به نظرتان کارکرد اصلی حضور در نمایشگاهها چیست؟
نمایشگاههای ما بیشتر فقط عنوان بینالمللی را یدک میکشند، اکثریت قریب به اتفاق شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان از هموطنان ایرانی هستند. بازار فروش تولیدکنندگان به بازار محدود داخلی منحصر شده است و ورود رقبای جدید، اعم از محصولات وارداتی و تولیدکنندگانی که تازه وارد میدان می شوند، باعث رقابتی شدن هر چه بیشتر عرصه تولید و خدمات شده که در بعضی از موارد منجر به رقابت های ناسالم نیز می گردد.
نمایشگاههایی که به عنوان بینالمللی در دنیا برگزار می شوند بیشتر چشم به ایجاد بازارهای صادراتی برای محصولات داخلی دارند و به نظر من این معرفی و بازاریابی کارکرد اصلی نمایشگاهها است که متاسفانه این جنبه در نمایشگاههای وطنی مغفول مانده است.
شما کمبودهای نمایشگاه بینالمللی تهران را چه می دانید؟
به اعتقاد من مشکل اصلی در مورد نمایشگاه بینالمللی تهران نوع نگرش برگزارکنندگان آن است به نحوی که برای رونق دادن به نمایشگاه تلاش کافی صورت نمیگیرد. برگزار کردن نمایشگاه هم مانند سایر کسب وکارها نیاز به سرمایه گذاری برای تبلیغات شهری و رسانه ای دارد تا روز به روز بر رونق آن افزوده شود.
رث گرافیک به عنوان یک مجموعه پیشرو در صنف خود مطرح میشود؛ از افتخارات، مشتریان خاص و کارهای منحصر به فرد خود بگویید.
مجموعه رث گرافیک در سال های اخیر تمرکز فعالیت هایش را بر ایجاد رضایت مشتری و درنتیجه ایجاد شبکه مشتریان وفادار قرار داده است. در این سالها افتخار ما حفظ کیفیت محصول همراه با رعایت قول و قرارهای زمانی بوده است. رث گرافیک حتی در سفارش های بزرگ که بعضاً به چند صد هزار نسخه سررسید بالغ گشتهاند هم جانب مشتری را نگه داشته و هیچگاه افت کیفی و یا تأخیر در تحول سفارشات نداشته است.
طیف مشتریان رث گرافیک از شرکت های تبلیغاتی تا فروشندگان لوازم التحریر و همچنین شرکت هایی که مستقیما سفارش میدهند در بر میگیرد. در این میان ما بارها با شرکت های بزرگ و بانک های مطرح همکاری موفقی داشته ایم. ما همیشه سعی بر ارائه محصولات جدید و نوآوری در طراحی تولیدات داشته ایم به گونه ای که نوآوری یکی از صفاتی است که دیگران مجموعه رث گرافیک را با آن می شناسند.
یکی از مسائلی که همواره در شغل شما مطرح میشود مسئله عدم رعایت قانون کپیرایت است. طرح نوین شما نهایتاً برای یک سال بکر و منحصر به فرد می ماند و سال بعد توسط دیگران تقلید میشود. برای حل این معضل چه راهی را پیشنهاد می کنید؟
برای این مشکل می توان راه کارهایی از جمله ثبت طرح و در یکی از مراجع ذیصلاح را در نظر گرفت که البته بیم این وجود دارد که به آسانی دور زده شود و از سویی یک خود بندی شود بر پای لنگان این کسب و کار و کار به جایی بکشد که نه تنها دردی را دوا نکند بلکه خود مشکلات و معضلات دیگری را نیز ایجاد کند. در کشورهای دیگر چون از اساس قوانین کپیرایت رعایت می شوند داستان به طور کلی متفاوت است اما در کشور ما و به صورت موردی کمی کار سخت و ناشدنی به نظر می رسد.
سؤال دیگری که می تواند در ادامه سؤال قبلی مطرح شود این است که شما الگوی کارهای نوین خود را از کجا اخذ می کنید، از سررسیدها و طرح های خارجی؟ آیا با این وضع اصلا قانون کپیرایت معنی خاصی دارد؟ همکار شما هم می تواند منکر تقلید از شما شود و بگوید که از روی نمونه اصلی کپی برداری کرده است.
در رث گرافیک سعی بر این بوده که حتی از کارهای خارجی هم کپی صورت نگیرد. اصولا دیدن یک طرح جذاب در هر جای دنیا فقط جرقهای را میزند و سپس این جرقه به قدری تکامل می یابد که دیگر قابل قیاس با طرح اولیه نیست. طرح اولیه به شکلی تنها حکم یک الهام رسان را بازی می کند لذا به جرات می توانیم بگوییم که ما کپیرایت را حتی در مفهوم خارجی آن رعایت می کنیم و محصولات رث تماما حاصل خلاقیت و نوآفرینی همکاران ارزشمندمان است لذا مورد سؤال شما لااقل در مورد مجموعه رث گرافیک موضوعیت ندارد.
شما مهمترین فاکتور ماندگاری کسب و کار در بازار امروز را چه می دانید؟
به اعتقاد بنده امروزه یکی از مهمترین فاکتورهای ماندگاری کسب و کار تعهد نسبت به خواسته های مشتریان و اجرای اصل مشتری مداری است. فاکتور اساسی دیگری که می توان در کار خود ما به آن اشاره کرد، نگاه به جلو و آینده نگری در طراحی محصول و چگونگی عملکرد است.
از مشکلات کار خود بگویید؟
فضای کلی کسب و کار در ایران روز به روز دشوارتر و رقابتی تر میشود و در فضای کمبود نقدینگی و فشار اقتصادی عموما اولین بخشی که در شرکت ها بودجه اش حذف میشود تبلیغات است، لذا مارکت ما با کاهش حجم تقاضا روبرو میشود. از طرفی سهم صادرات هم در کسب کار ما تقریبا هیچ است و با هزینه هایی که روز به روز افزایش می یابند مواجه هستیم. با این اوضاع مارکت تبلیغات تحت فشار روز افزونی قرار گرفته است که باید راه کارهای مناسبی جهت خروج از این اتمسفر پیدا کند.
نویسنده: میلاد حاتمی لندی
منتشر شده در شماره ۱۵۶نشریه چاپ و نشر- دی ماه ۱۳۹۶