شرکت پاپیروس؛ در عمده نمایشگاه های داخلی ماشین های جدید و خاص زیادی به چشم نمی خورد و یا مثلاً خبری از دستگاه های نمونه و های تکی نیست که هنوز به تولید انبوه نرسیده اند و در واقع نسل بعدی این صنعت به شمارند به همین خاطر دیدن یک دستگاه جدید و متفاوت آن هم در حال کار و تولید، بسیار جالب توجه است. در هفتمین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی با دستگاهی جدید روبرو شدیم که قادر بود روی انواع پارچه با ضخامت های متفاوت و حتی روی اقلامی چون حوله و فرش هم بدون هیچ مشکلی چاپ کند!
سردر این غرفه، نامی کهن و آشنا بر خود داشت؛ پاپیروس. همان جا گپ و گفتی ترتیب دادیم که در شماره پیش ذیل گزارش هفتمین نمایشگاه چاپ دیجیتال منتشر شد. اما سؤالات زیادی از چند و چون این دستگاه و سازنده اش در ذهن ما مانده بود که وادارمان کرد به خدمت احسان یاراحمدی، مدیرعامل این شرکت برویم و از او چگونگی رسیدن به تکنولوژی ساخت و وضعیت فعلی تولید این دستگاه را جویا شویم.
برای شروع لطفاً خود را معرفی کرده و از سوابق تان در این حوزه بگویید.
احسان یاراحمدی هستم مدیرعامل شرکت پاپیروس. بنده از سال ۸۰ وارد حوزه چاپ شدم. من در آن سال ها به عنوان دانشجو در دانشگاه علم و صنعت تحصیل می کردم و همزمان در مرکز پشتیبانی کامپیوتر آنجا شاغل بودم. مسئول پشتیبانی از یک هزار و ۸۰۰ پرینتر لیزری و سوزنی آن مرکز بودم. بعد از اتمام تحصیلاتم به عنوان مدیر کنترل کیفیت شرکت الماس خاورمیانه که به الماسا معروف است مشغول به کار شدم. این شرکت نماینده رسمی شرکت hp بود. بعد از مدتی کار در آنجا از طرف آن شرکت برای آموزش دوره های حرفه ای چاپگرهای hp به دبی فرستاده و موفق به اخذ گواهینامه hpman شدم.
شرکت پاپیروس را چه سالی تأسیس کردید؟ چگونه به فکر تأسیس آن افتادید؟
بعد از اخذ مدرک تحصیلی تا سال ۱۳۸۴، به خاطر آشنایی کامل با پرینترها، در جاهای مختلفی از جمله شرکت ایزایران به کار مشغول شدم. مدیر فنی قسمت پرینترهای لارج فرمت شرکت کنکاش سیستم کار دیگری بود که طی این سال ها و تا سال ۱۳۸۷ به آن پرداختم، همچنین در زمینه انجام تعمیرات دستگاه های Canon، Epson، Hp و Roland مشغول به فعالیت بوده ام.
در آن زمان دستگاه های چاپ لارج فرمت دیجیتال تازه آمده بود و واحدهای درسی آن به تازگی داشت عرضه می شد؛ من وارد این عرصه شدم و در ادامه به فکر تأسیس شرکتی اختصاصی افتادم. پاپیروس سال ۱۳۸۷ متولد شد و ما کارمان را با اخذ نمایندگی شرکت دیزاین آغاز کردیم.
وجه تمایز پاپیروس
اطلاع دارم که پاپیروس از همان ابتدا افتخارات زیادی کسب کرد، لطفاً کمی درباره آنها برای مخاطبین مجله ما بگویید.
نوآوری و خلاقیت اصل اساسی و وجه تمایز پاپیروس با دیگر رقبای بازار است. دقیقاً یک سال بعد از تأسیس شرکت، ما با اخذ مجوزهایی از وزارت صنایع، اولین واحد تولید چاپ دستگاه چاپ لارج فرمت در ایران راه اندازی کردیم و به خاطر انجام کاری نوین از طرف مجلس مورد تشویق قرار گرفتیم.
سال ۲۰۰۹ در نمایشگاه شانگهای چین، شرکت دیزاین جایزه ارائه دهنده بهترین کیفیت برتر هد را از رئیس کمپانی زار انگلیس دریافت کرد که طراح آن دستگاه خود بنده بودم. در هر نمایشگاه داخلی و خارجی همیشه پاپیروس با قدرت ظاهر شده است و بارها مورد تشویق و تمجید قرار گرفته است، از جمله نمایشگاه SIM دبی-ابوظبی و… .
شما در پاپیروس چه کارهایی انجام می دهید؟
ما از همان سال ۸۸ و ۸۹ همزمان در هر دو حوزه تولید و فروش فعالیت داشتیم؛ روندی که تا امروز هم پا بر جا است. سال ۲۰۱۲ با شرکتی روسی به نام سان، مشارکت در تولید را آغاز کردیم و به این ترتیب مثلثی متشکل از پاپیروس، دیزاین و سان به وجود آمد که تا امروز و اکنون هم پابرجا بوده و پاپیروس به خوبی همکاریش با این دو شرکت دیگر را در راستای بهبود کیفیت کارهایش ادامه داده است. ما در زمینه تولید دستگاه های چاپ فلت بد و چاپ مستقیم روی پارچه با این شرکت های روسی و چینی (سان و دیزاین) فعالیت داریم.
علاوه بر ساخت و عرضه دستگاه های چاپ مذکور و خدمات رسانی پس از فروش آنها حدود ۶ ماه است که مجموعه ای تولیدی را با ۱۴ دستگاه چاپ مستقیم روی پارچه راه اندازی کرده ایم که در آن اقلامی چون سیسمونی نوزاد، جوراب، پتو، فرش و امثال آن را با برترین کیفیت چاپ کرده و به بازار عرضه می کنیم.
شما هم در زمینه ساخت دستگاه و هم در تولید حضور دارید، به نظر خودتان در کدامیک موفق تر بوده اید؟
از این لحاظ فرق زیادی برای خود من نمی کند. ما چه در تولید و چه در ساخت چیزی که مد نظرمان است کیفیت است و سعی می کنیم همواره آن را ارتقا بدهیم. فکر کنم در این بازار بلبشو تنها چیزی که می تواند ماندگاری شما را تضمین کند همین برتری کیفی تولیدات است. طی این سال های فعالیت دستگاه های زیادی به بازار عرضه کرده ایم، آنقدر که حسابش از دستمان در رفته، خدا را شکر سایر مشتریان هم از کار ما راضی بوده اند و طی این مدت بازخوردهای خوبی گرفته ایم. اگر نگوییم در این بازار رتبه اول را داریم به حتم رتبه دوم از آن پاپیروس است.
در نمایشگاه چاپ دیجیتال جدیدی که برگزار شده بود شما دستگاه های زیادی را به نمایش گذاشته بودید از آن جمله دستگاهی که به صورت مستقیم روی پارچه چاپ می کرد؛ لطفاً در مورد این تکنولوژی بیشتر توضیح دهید و تفاوت آن را با روش های قبلی بیان کنید.
حدود ۷ سال است که شرکت پاپیروس در حال مطالعه گسترده و بررسی این امکان بود که چگونه می توان بدون واسطه و مستقیم روی پارچه چاپ انجام داد. متاسفانه در بازار لفظ چاپ سابلیمیشن بد جا افتاده است و با روش ترانسفر (انتقال) اشتباه می شود. در چاپ موسوم به ترانسفر ابتدا طرح روی کاغذ چاپ شده و سپس بر سطح پارچه برگردان می شود حال اینکه در روش سابلیمیشن چاپ مستقیماً و بدون واسطه بر روی پارچه چاپ شده و ناگفته پیدا است که تا چه حد کیفیت و ظرافت آن تفاوت دارد.
رونمایی از تکنولوژِی سابلمیشن در پاپیروس
سابلیمیشن به چه معنا است؟ این نوع چاپ چه زمانی در دنیا ظهور کرد و کشور ما از لحاظ تقدم و تأخر در این تکنولوژی چه جایگاهی دارد؟
سابلیمیشن در واقع یک نوع جوهر برای چاپ روی پارچه است و این خلط مبحث و اشتباه گرفتن آن با چاپ ترانسفر هم از همین جا می آید. می توان گفت این چاپ پنج سالی می شود که در جهان همه گیر شده و به عنوان یک روش به کار گرفته شده است و تقریباً هم زمان هم توسط پاپیروس در ایران راه اندازی و به استفاده رسیده است.
این تکنولوژی (منظور چاپ مصرفی که روی روسری، پتو، حوله و امثال اینها انجام می شود است نه چاپ روی پرچم و سایر چاپ های تبلیغاتی) نه تنها برای ما بلکه برای سایر بازارهای مصرف کننده هم جدید است و از این رو هنوز مطالعات و بررسی ها روی آن در حال انجام است و به خاطر تخصصی که می طلبد هر فرد و شرکتی نمی تواند دست به بهره وری و ساخت این دستگاه ها بزند؛ کماکان دوستان تنها به صرف رقابت خود را به این تکنولوزی مجهز می دانند اما در واقع هنوز به همان روش سنتی ترانسفر کار چاپ روی پارچه انجام می دهند.
قبل از رونمایی پاپیروس کسی ادعایی در این زمینه نداشت اما پس از همین نمایشگاهی که فرمودید بسیاری مدعی شدند که با این تکنولوژی آشنا بوده و به آن مجهزند؛ اگر این طور است چرا آن را به نمایش نگذاشتند؟
جناب مهندس کمی از این کار تخصصی و نوین برایمان بگویید.
این تکنولوژی مشکلات خود را داشت و در این سال های فعالیت ما با دیگر شرکای خارجی مان دائماً در حال بررسی بوده ایم و هستیم. در ابتدا مهمترین مشکل این بود که نمی توانستیم روی هر پارچه ای چاپ بزنیم و حتماً می بایست روی کار کوتینگ می زدیم؛ باید دستگاه را طوری تنظیم می کردیم که پارچه در ضخامت های مختلف به اصطلاح زیر چاپ ندود و یا نم پس ندهد. جوهری که برای پارچه ها استفاده می شد نباید برای پوست بدن ضرر می داشت و باید حتماً مطابق و سازگار با محیط زیست می بود و مشکلاتی از این دست که مرتفع کردن آن نیاز به مطالعه، تحقیق و آزمون و خطای فراوان داشت.
ما از سه تا چهار سال پیش تعداد زیادی از دستگاه های ساخت خودمان را به بازار عرضه کردیم و به صورت تخصصی وارد کار چاپ روی پارچه شدیم. این دستگاه ها هنوز با قدرت، به خوبی و بدون هیچ مشکلی در اقصا نقاط کشور پهناورمان مشغول به کار هستند. امروز پاپیروس هر گونه اطلاعاتی که مورد نیاز مشتری باشد در اختیار او قرار می دهد و تمامی مشکلات را مرتفع کرده است. شرکت های حرفه ای، خوشنام و مطرحی از ما دستگاه خریداری کرده اند که این نشان مقبولیت و اعتبار پاپیروس است.
می توانید چند مورد از استفاده دستگاه تان در صنعت داخلی را بیان کنید؟
در زمینه تولید محصولاتی چون شال و روسری و یا چاپ پرچم و مصارف هدایای تبلیغاتی که تعدد فروشمان بسیار بالا بوده اما در همین زمینه جالب است بدانید که یک کارخانه تولیدی بزرگ فرش تعدادی از دستگاه های ما را سفارش داد که با آن روی فرش چاپ بزند. این کار به خوبی و بدون هیچ مشکلی با کیفیتی بسیار بالا به انجام می رسد. به زودی شما شاهد انقلابی در این صنعت خواهید بود.
ما توانستیم این چاپ را تا عمق بافت با کیفیت و بدون هیچ مشکلی عملی کنیم؛ به زودی فرش ماشینی دیگر بافته نمی شود و به جای آن چاپ می شود. این کار در کشورهای دیگر جهان هم انجام می پذیرد منتها با دستگاه های دو میلیارد تومانی؛ ما این کار را با دستگاهی به قیمت ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون عملی کرده ایم تا در این وضع اقتصادی کمک شایانی به بخشی از صنعت داخلی شده باشد.
یک سری دیگر از این دستگاه ها را به کارخانه ای در یکی از شهرهای مرزی فروختیم که آن فرد خوش فکر طرح های زیبایی را به روی حوله زد و توانست مقدار معتنابهی به کشورهای صاحب صنعتی چون ترکیه صادر کند.
پس با این حساب پاپیروس در بحث اشتغال زایی هم موفق ظاهر شده است.
بله دقیقاً؛ علاوه بر تولیدی خود ما که افراد زیادی از آن ارتزاق دارند ما به کارخانه های داخلی زیادی یاری رسان بوده ایم. به خاطر مسائلی چون واردات بی رویه و ارزان منسوجات از کشورهایی چون چین و هند، بسیاری از کارخانه های داخلی ورشکسته شده اند و تولید نسبت به واردات به صرفه نیست.
اما با کاری که ما انجام داده ایم امروز یک کارخانه نساجی برای به روز کردن خط تولید خود نیاز به صرف هزینه های میلیاردی ندارد بلکه با نازل ترین قیمت می تواند با کیفیت ترین دستگاه های مطابق با استاندارد جهانی را به خدمت بگیرد که این خود یعنی ادامه کار و سوددهی که منتج به اعتلای مجموعه شده و شغل ایجاد می کند.
کشور ما الان بر معدنی از پلی استر قرار دارد و با تمهیداتی که پاپیروس اندیشیده می توان در یک فضای ۱۲ متری دستگاهی نصب شود و تولیداتی چون روتختی، رو مبلی، پرده، حوله، روسری و انواع اقلام اینچنینی تولید شود با ۳۰ درصد زیر قیمت واردات از چین و حداقل کشور در این ورطه به خودکفایی برسد و از وارداتش کاسته شود. آمار نشان داده که سالیانه فقط بیش از ۷۰ کانتینر روسری به کشور وارد شده است که می توان با کمی همت و خوش فکری حتی این معادله را برعکس کرد.
یعنی شما می گویید که با کمک این دستگاه ها می شود تولیدات داخلی را به قیمت اجناس مثلاً چینی رساند؟
به جرأت و بر اساس محاسبات دقیق می گویم که با این روش تولید می توان تولیداتی با کیفیتی برتر و قیمتی به مراتب کمتر از حتی همان جنس چینی که شما مثال زدید تولید کرد. الان در چین قیمت یک روسری قابل استفاده، بسته به کیفیتش بین ۵ تا ۲۰ یوان است، یعنی حدود ۳ تا ۱۲ هزار تومان و آن وقت همین روسری ۵ یوانی در بازار با قیمت ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان به فروش می رسد.
حال اینکه بهترین جنس پارچه داخلی برای یک روسری حدود ۳ هزار تومان و هزینه چاپ آن ۲ هزار تومان تمام می شود، یعنی سرجمع می شود ۵ هزار تومان که باز از بهترین جنس چینی بسیار با کیفیت تر است و در عین حال قیمتش از نصف آن نیز کمتر تمام می شود.
تضمین قیمت و کیفیت، این هنر پاپیروس است. الان همه دوستانی که وارد این عرصه شده و از ما دستگاهی خریداری کرده اند، دارند با تمام توان در سه شیفت کار تولید می کنند و این نکته که این تکنولوژی هنوز همگانی نشده کوتاهی این دوستان در معرفی این فرصت به دیگران است. متاسفانه بازار رقابت به سمت و سویی رفته که همه تا به منبعی می رسند می گویند بهتر است تا دست زیاد نشده، با چراغی خاموش سود خود را از بازار ببرم.
جناب یاراحمدی به عنوان سخن پایانی اگر موضوعی از قلم افتاده و یا صحبتی دارید می شنویم.
ممنون از مجله شما که این فرصت را در اختیار بنده گذاشت. گفتنی که بسیار است اما می خواستم به این نکته توجه دهم که برای ورود به این عرصه به یک تخصص خاص احتیاج هست و با کاری علمی طرف هستیم. مثلاً شما نمی توانید بدون تجربه قبلی و بدون آشنایی خودتان مستقیم به چین بروید و دستگاهی را خریداری کنید، تجربه نشان داده این کار نه تنها سود و تفاوت قیمتی ندارد بلکه ضرر هم در پی خواهد داشت.
این کار ریزه کاری های زیادی دارد؛ اول باید انواع پارچه را شناخت و با خاصیت سایر جوهرها آشنا شد و بعد تازه باید روی دستگاه کار کرد و قلق آن را درآورد. باید به محض دریافت یک سفارش بدانید که چه پارچه ای و چه جوهری برای کار نیاز دارید. افرادی هستند که بدون اطلاع ماشینی را مستقیماً خریداری می کنند و یا پیش دلالی می روند و از روی کاتالوگ دستگاهی را انتخاب می کنند که متاسفانه عموماً از ناآگاهی مشتری سواستفاده شده و دستگاهی عادی برای کارهای تبلیغاتی را به جای یک دستگاه حرفه ای چاپ مستقیم روی پارچه به آنها عرضه می کنند که باعث دلزدگی مشتری و از دست رفتن سرمایه آن می شوند.
دستگاهی که پاپیروس عرضه می کنیم کاملاً حرفه ای بوده و پاپیروس کیفیت و قیمت آن را تضمین می کند. دستگاه تولیدی ما به راحتی می تواند روی انواع پارچه از حریر گرفته تا پارچه حوله ای و فرش چاپ کند و ما در قسمت مشاوره به آنها سایر آگاهی های لازم برای ورود به این کار را عرضه می کند و تیم خدمات پس از فروش ما هم تا راه افتادن کامل کار در کنار مشتریانش خواهد بود.
نویسنده: میلاد حاتمی لندی
منتشر شده در شماره ۱۴۹ نشریه چاپ و نشر