امسال برای بازار خودرو سالی پرنوسان و پرالتهاب بود و قیمت خودرو صعودهایی تاریخی را تجربه کرد؛ با این حال فعالان بازار میگویند اسفند ۹۹ یک ماه باثبات برای بازار است. نقش دلالان خودرو در این میان البته بی تاثیر نبود.
خودروهای داخلی
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از مهر، بازار خودرو پس از تقریباً یک سال پر تلاطم که با نوسانات نرخ ارز و شیوع ویروس کرونا نیز همراه بود، اسفند ماه جاری را در آرامش در حال سپری کردن است. پیش از رسیدن به این ثبات نسبی، مجموعهای از عوامل دست به دست هم داد تا سال ۱۳۹۹ برهکشان دلالان خودرو شود. نان دلالان خودرو چنان شیرین شد که حتی مردم عادی هم برای بهره بردن از سود حاشیه بازار، به سمت پیش خرید از خودروسازان هجوم بردند.
آخرین آماری که بصورت غیررسمی منتشر شده نشان میدهد ۸۰ درصد خودروهای تحویل توسط خودروسازان کشور، با هدف فروش در حاشیه بازار خریداری شده و ثبت نام کنندگان و تحویل گیرندگان قصد استفاده شخصی از خودروی ثبت نامی را نداشته اند.
دلال خودرو ، مصرف کننده واقعی را از بازار خارج کرده بود
مجموعه عواملی که پرداختن به آنها از حوصله این گزارش خارج است (ازجمله افزایش قیمت ارز و تشدید انتظارات تورمی) باعث شد دلالان به صحنه گردان اصلی بازار خودروی کشور تبدیل شوند. دلالان خودرو چنان پر و بال گرفتند که اقدام به قیمت سازی های صوری میکردند.
به این صورت که روزانه صدها آگهی ساختگی و غیرواقعی فروش خودرو با قیمتهای هدفمند را بر روی وبسایتها و اپلیکیشنهای پرمخاطب درج کرده و تلاش میکردند که قیمتهای مدنظر خود را بعنوان قیمت مرجع، به بازار تزریق کنند؛ البته این تحرکات بالاخره پس از ماهها، با ممنوع شدن درج قیمت خودرو بر روی سایتهای اینترنتی، عملاً متوقف شد.
بازار ثبت نام در پیش فروشهای خودروسازان از طریق کارت ملی های اجارهای هم داغ بود؛ چرا که تفاوت قیمت کارخانه با حاشیه بازار چنان بالا بود که هر کسی را جهت بهره مندی از این سود شیرین وسوسه میکرد. در؛ به عنوان مثال اگرچه خودروی ۲۰۶ تیپ ۲ در فروش کارخانهای ۱۱۰ میلیون تومان بود اما دلالان خودرو را با قیمت بالای ۲۰۰ میلیون تومان در بازار آزاد به فروش میرساند.
علیرضا رزم حسینی وزیر صمت در توصیف این آشفته بازار میگوید: حدود ۵۰ درصد خودروهای فروش رفته گارانتی شأن باطل شده و صرفاً در برخی انبارها نگهداری میشوند تا با افزایش کاذب قیمتها به حفظ سرمایه عدهای کمک کند.
همچنین مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان نیز میگوید: در حال حاضر عرضه بیشتر از تقاضا است زیرا به دلیل حاشیه سود، به جای مصرف کننده واقعی بیشتر دلالان در بازار حضور دارند. حتی طبق آمار ۸۰ درصد خودروهای تحویلی بعد از ۳ ماه پیمایش صفر داشتند.
تلاطم قیمتی امسال در بازار خودرو بی سابقه بود؛ به عنوان مثال خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به عنوان خودروی پر فروش در بازار در اردیبهشت ماه ۱۱۶ میلیون تومان، در مرداد ماه ۱۶۳ میلیون تومان، در آبان ماه ۲۰۰ میلیون تومان و در اسفند ماه نیز ۱۹۵ میلیون تومان در بازار قیمت خورده است.
با همه این تلاطمها، اما تثبیت نسبی قیمت ارز موجب شده بازار خودرو طی ماههای گذشته از ارامشی نسبی برخوردار شود و دیگر از آن تب و تابهای شدید خبری نیست. حتی قیمت برخی انواع خودرو در حاشیه بازار با کاهش هم مواجه شد. در تداوم این آرامش نسبی، اسفندماه جاری نیز معاملات در بازار با ارامش در حال انجام است و دلالان خودرو حضور تعیین کننده ای در قیمت سازی و التهاب افرینی ندارند.
این در حالی است که در شرایط طبیعی، اسفندماه هر سال با توجه به درپیش بودن تعطیلات نوروزی، بازار خودرو با افزایش تقاضا جهت خرید مواجه است و قیمتها اندکی افزایش مییابند اما اسفند ماه جاری با توجه به شرایط کرونایی و برقرار بودن پرتکل های بهداشتی، تقاضا برای خرید خودرو چندان تغییر نکرده است و همین مساله نیز موجب شده اسفند ماه امسال، متفاوت با سالهای گذشته باشد.
بیشتر بخوانید:
ماجرای حداقل دستمزد برای کارمندان
برداشت بی قید و شرط تحریم ها توسط آمریکا
جریمه هزاران خودرو در طرح محدودیت تردد
در گفت و گو با خبرنگار مهر، گفت: تقریباً از اواسط بهمن ماه و به ویژه طی ۸ روز گذشته بازار خودرو به یک آرامش نسبی رسیده و قیمتها تقریباً در ثبات هستند.
نایب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تهران افزود: در حال حاضر دلالان خودرو نقش تعیین کننده ای در قیمت سازی ندارند و عمده خرید و فروشها توسط مصرف کنندگان واقعی انجام میشود؛ به شکلی که میتوان گفت نوسانات در بازار به حداقل رسیده است.
کاشانی نسب تاکید کرد: البته قیمت خودروهای داخلی نسبت به ماههای قبل چندان کاهش نیافته اما مساله مهم این است که به یک ثبات نسبی رسیده است؛ از سویی دیگر اما قیمت خودروهای خارجی با ۳۰ درصد کاهش مواجه شده با این حال هیچ خریداری برای این خودروها در بازار وجود ندارد.