هزینه ناشی از گرانی کاغذ برای ناشران بسیار سنگین شده است. برخی از آنها ناچار شدند تعداد صفحات نشریات خود را کاهش دهند و برخی دیگر قیمت ها را افزایش دادهاند. مطبوعات فرانسوی به طور اعم در انتظار کمک های دولت هستند.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از عصر اقتصاد؛ حدود یک سال است با افزایش قیمت کاغذ این کالا به طلای سفید تبدیل شده. بنا به گفته مقامات اتحادیه مطبوعات فرانسوی از تابستان ۲۰۲۱ (۱۴۰۰) خرده ناشران در پی افزایش قیمت کاغذ به تدریج نگران تهیه ماده اولیه کار خود شدند.
از ابتدای سال ۲۰۲۲ (دی ۱۴۰۰) در پی اعتصاب۱۱۲ روزه کارکنان شرکت «یو پی اِم» بزرگترین تولیدکننده کاغذ در جهان در فنلاند؛ حتی یک بسته کاغذ هم از کارخانه های آن بیرون نیامد. این امر مشکلات عدیدهای برای ناشران در فرانسه به وجود آورد. ناشران نگران این وضعیت هستند.
ظرف یک سال قیمت کاغذ در هر تُن دو برابر شده؛ برای مقابله با این وضعیت ناشران تلاش می کنند صدمات ناشی از آن را کاهش دهند. ذخیره انبارهای برخی ناشران این امکان را برای آنها فراهم کرده تا مبادرت به افزایش قیمت یا کاهش تعداد صفحات خود نکنند.
اما برخی دیگر که از این ذخایر محروم هستند چارهای جز یکی از دو راه حل برای مقابله با گرانی کاغذ نداشتهاند. برخی دیگر در این چارچوب ناچار شدند ضمائم روزنامه های خود را حذف کنند. مهمترین دغدغه ناشران درحال حاضر کاسته شدن از کیفیت کارشان به دلیل گرانی کاغذ است.
کاهش تعداد صفحات، کاهش تیراژ و حذف بسیاری از نشریاتی که احیانا غیر ضروری تشخیص داده شدهاند همگی به دلیل گرانی کاغذ در این مدت رخ دادهاست.
در بخشهای ماورای بحار فرانسه اغلب مطبوعات دیجیتالی شدهاند. در کاله دونیای نو و در هائیتی دیگر نسخه کاغذی از مطبوعات چاپ نمیشوند.
افزایش قیمت کاغذ هزینه اضافی تا ۱۰۰ میلیون یورو در سال بر مطبوعات فرانسوی تحمیل می کند؛ اما آنها نمی توانند چاپ کاغذی را متوقف کنند چرا که توزیع روزانه سه تُن روزنامه کاغذی ۸۰ درصد درآمد دست اندرکاران مطبوعات را تشکیل میدهد.
مطبوعات فرانسوی در انتظار کمک های دولتی در دو بخش تعویق پرداخت های مستقیمشان و افزایش سهم ۳۰ درصدی تبلیغات زیستمحیطی در نشریاتشان به سر میبرند.
بیشتر بخوانید: رسانه ها مغلوب جنگ با گرانی کاغذ مطبوعات
مطبوعات مختلف در پی کاهش چاپ و کاهش میزان مطبوعات فروش نرفته خود هستند. بسیاری از آنها به دیجیتالی کردن محتویات خود می اندیشند و در تلاشند بخش های تبلیغاتی خود را برای کسب درآمد بیشتر؛ برخط کنند.