فرصت سوزی دولت برای صنف لوازم التحریر

    گفت و گو با موسی فرزانیان، رئیس اتحادیه نوشت افزار و لوازم مهندسی

    0
    43
    فروش لوازم‌التحریر موسی فرزانیان

    تولیدات صنف لوازم التحریر در دوران کرونا تا ۷۰ درصد کاهش داشت. در حال حاضر این صنف توقع دارد که دولت برای تخصیص ارز فرصت سوزی نکند تا آن ها بتوانند در فرصت کوتاهی که دارند محصولات را به مدارس برسانند.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از بازار؛ با توجه به این که صنف لوازم التحریر به صورت فصلی فعالیت می کنند، وقت فرصت سوزی هایی که دولت برای تخصیص ارز برای این صنف در نظر می گیرد باعث شده است که صنعت لوازم تحریر با فرصت کمی برای تامین مواد اولیه روبه رو باشند و نتوانند نیازهای بازار داخلی را به خوبی تامین کنند. این در حالی است که در دو سال کرونا تولیدات این صنف ۷۰ درصد کاهش داشته است.

     

    فعالیت فصلی صنف لوازم التحریر با کندی تخصیص ارز درهم گره خورده اند

    موسی فرزانیان، رئیس اتحادیه نوشت افزار و لوازم مهندسی در خصوص وضعیت صنف لوازم التحریر طی سال های اخیر به بازار گفت: به خاطر تورم بالایی که در کشورمان حاکم شده است. گردش سرمایه در واحدهای تولیدی به سختی انجام می شود. یک واحد تولیدی برای گردش سرمایه اش باید حجم زیادی پول را وارد چرخه اقتصادی خودش کند. لذا این مسئله به تنهایی مشکلات فراوانی را برای صنف لوازم التحریر و نوشت افزار ایجاد کرده است.

    وی ادامه داد: صنف لوازم التحریر و نوشت افزار، صنف چندان قوی نیست برای همین برای تامین مالی خودشان با مشکلاتی روبه رو هستند. الان هم برای تامین مواد اولیه مشکلاتی دارند و در نوبت دریافت مواد اولیه هستند.

    رئیس اتحادیه نوشت افزار و لوازم مهندسی اظهار کرد: از جمله مشکلات عمده ای که صنف نوشت افزار دارد این است که کار ما یک فعالیت فصلی است یعنی در یک فصل هایی باید تولید کنندگان، بتوانند مواد اولیه خودشان را تامین کنند تا بتوانند به موقع تولید داشته و به زمان مصرف بازار برسانند تا وقفه ای در کار ایجاد نشود.

    به گفته وی؛ اگر الان مواد اولیه را نتوانند تامین کنند در برج چهار و پنج به مشکل برمی خورند. زیرا باید اواخر تابستان محصولات خودشان را به عمده فروش ها برسانند تا آنها بتوانند در فصل مدارس توزیع خوبی داشته باشند.

    وی تصریح کرد: تولیدکنندگان از نظر منابع مالی و تامین مواد اولیه با مشکلاتی روبه رو هستند که امیدواریم به زودی برطرف شود. اگر بانک مرکزی تامین مالی تولیدکنندگان را به موقع انجام دهد آنها هم می توانند به موقع ثبت سفارش زده و محصولات را به موقع به مصرف کنندگان برسانند.

    فرزانیان در خصوص صادرات لوازم التحریر به کشورهای همسایه بیان کرد: صادرات لوازم التحریر کمابیش وجود دارد ؛ ولی نه به عنوان آن مفهومی که صادرکننده داشته باشیم، نه اصلا آن گونه نیست. در حد صادرات اندکی که به کشورهای مثل افغانستان و عراق و گاهی به کشورهای حاشیه ای محصولات صادر می شود.

    وی تاکید کرد: ولی مشکلات صنف لوازم التحریر و نوشت افزار زیاد است و بیشتر ترجیح می دهند نیاز کشور را تامین کرده و بتوانند رقابت داشته باشند. وقتی تولیدکنندگان می بینند کالایی که تولید می کنند کفاف بازار داخلی را نمی دهد به صادرات فکر نمی کنند.

    صنف لوازم التحریربه گفته وی؛ این صنف هنوز به آنجایی نرسیده که محصولاتشان جنبه صادراتی داشته باشد. زیرا هنوز بازار داخلی با مشکلاتی مواجه است که اول باید به دنبال تامین نیازهای بازار داخلی باشند تا با کمبود در فصل مدارس روبه رو نشویم.

    کارشناس صنف لوازم التحریر اضافه کرد: دو سالی که کرونا بود و دانش آموزان به مدارس نمی رفتند یکسری محصولات در انبارها مانده بود برای همین سال گذشته نیاز بازار برطرف شد و مشکلی به وجود نیامد و کمبودی در این راستا ایجاد نشد. ولی امسال هنوز مواد اولیه تامین نشده و در انبارها خیلی جنس نداریم.

    وی افزود: تولیدکنندگان امیدوار هستند با برطرف شدن موانع بتوانند مواد اولیه و سرمایه لازم را تامین کرده و کمبود بازار را برطرف کنند.

    وی در خصوص تاثیر محصولات خارجی بر تولیدات داخلی بیان کرد: جنس های فانتزی یک درصد پایینی در بازار وجود دارند و مصرف چندانی هم ندارند. چیز واجبی نیست و بچه ها به خاطر جذابیتی که این کالاها دارد سمتشان می روند. بنابراین محصولات فانتزی تاثیر چندانی بر بازار لوازم التحریر ندارد.

    بیشتر بخوانید: صادرات نوشت‌ افزار ایرانی به کشورهای همسایه

    فرزانیان درباره پیشرفت بازار لوازم التحریر گفت: حمایت های دولت از بخش تولید از اهمیت زیادی برخوردار است. مثلا ماشین آلات جدید برای بخش تولیدی این صنف نیاز است و سرمایه در گردش فراوانی نیاز دارد که کسی جرات نمی کند در آن ورود پیدا کند. مگر این که دولت تسهیلاتی برای ماشین آلات قائل شود.

    مقاله قبلیتولید کاغذ و تنگناهای اجرا
    مقاله بعدینقش تبلیغات در بازاریابی و روش های آن

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.