جلسه بررسی مشکلات نشریات، چاپخانه ها، کانون های آگهی و تبلیغات، موسسات و کتابفروشی های استان پیرامون مالیات و بیمه تامین اجتماعی سه شنبه ۳۰ دی ماه جاری به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، عباسعلی بهاری معاون امور فرهنگی و اجتماعی استانداری در ابتدای جلسه با اشاره به مطالبات خبرنگاران و فرهیختگان در حوزه مالیات و بیمه عنوان کرد: تاکنون نشست های متعددی مطرح شده اما اصحاب رسانه پاسخ های قانع کننده ای دریافت نکردند.
وی با تاکید بر این که باید به صورت اقناعی و در جهت مرتفع شدن مشکلات صحبت کرد، ادامه داد: خواسته ها، مشکلات و انتظارات اصحاب رسانه در این نشست مطرح و در پایان گزارشی مبتنی بر واقعیت ها و کارهای عملیاتی و اجرایی به استاندار ارائه شود.
در ادامه مشکلات مالیات و بیمه فعالان حوزه نشر، چاپ، کانون های آگهی و تبلیغات، موسسات و کتابفروشی ها مطرح شد که از اهم آن ها می توان به معاف نشدن نشریات و موسسات فرهنگی و هنری و کانون های آگهی تبلیغات از مالیات و بیمه و مشکلات فعالان حوزه چاپ و خبرنگاران و سختی عضویت در صندق اعتباری هنر، توجیه نبودن کارشناسان مالیات و بیمه، حق بیمه کارفرما و افزایش حمایت دولت از بیمه شدگان اشاره کرد.
رسیدگی تخصصی تر به موضوع مالیات و بیمه
احسانی مهر مدیر کل امور مالیاتی خراسان جنوبی در پاسخ به برخی از موارد مطرح شده عنوان کرد: یقین داشته باشید دیدگاه ما به عرصه فرهنگ دیدگاه مالی نیست و تا حد امکان برای تسهیل امور قانون را منعطف می کنیم.
وی با بیان این که مشمولان مالیات به نرخ صفر طبق جدول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعم از انتشاراتی ها، مطبوعات، فعالیت های فرهنگی و هنری و جشنواره های قرآنی مشخص شده اند، تصریح کرد: مگر این که موسسه مد نظر فعالیتی خارج از جدول انجام داده و یا درآمدی غیر عملیاتی داشته باشد که معاف نخواهد بود.
مدیر کل امور مالیاتی همچنین با بیان این که مودیان هر ساله از کارشناسان این اداره استعلام درخصوص بدهکاری یا عدم بدهکاری اخذ کنند، ادامه داد: در راستای رسیدگی تخصصی تر نیز سعی می کنیم بررسی مسایل مالیات و بیمه حوزه رسانه و فرهنگ را به فردی با وحدت رویه واگذار کنیم.
بیشتر بخوانید: سامانه ایرانیان اصناف استعلام گواهی مالیات را حذف کرد
احسانی مهر به مشکل نداشتن وسع کافی برای استخدام حسابدار تخصصی و تنظیم دفاتر در موسسات کوچک اشاره کرد و افزود: اگر فرد دارای شخصیت حقوقی است که باید نسبت به تکلیف خود عمل کند کار مشکلی نیست ولی اگر در قالب شخص حقیقی است، تکلیفی درخصوص نگهداری دفاتر ندارد.
وی پیشنهاد داد: به صورت هفتگی یا ماهیانه با حضور کارشناسان این اداره کل و فعالان اصحاب فرهنگ و رسانه، دوره های آموزشی در خصوص تکمیل دفاتر و سایر مسایل مالیاتی برگزار شود.
احسانی مهر همچنین عنوان کرد: این اداره کل آمادگی دارد به صورت مصداقی به مشکلات فعالین فرهنگ و رسانه حضوری پاسخ دهد.
آموزش به بازرسان حوزه فرهنگ و رسانه
محمدی مدیر کل تامین اجتماعی خراسان جنوبی نیز در پاسخ به برخی موارد مطرح شده، بیان کرد: دولت هزینه ۲۰ درصد سهم کارفرما برای استخدام تا ۵ نفر را در چاپخانه ها و رسانه ها تقبل کرده است و در حال حاضر مشولین شرایط از این امتیاز استفاده می کنند.
به گفته وی همچنین تفاهم نامه ای برای بیمه هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عقد شده است و معادل ۱۰ درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار از معافیت حق بیمه به عنوان کمک دولت برخوردار می شوند.
محمدی با بیان این که مسئولیت صحت مندرجات لیست بیمه بر عهده کارفرما است، تصریح کرد: از آنجاییکه احتمال سوءاستفاده از گذرواژه کارفرما هنگام تهیه لیست اعضا در کافی نت ها وجود دارد، آمادگی داریم علاوه بر آموزش به کارفرمایان، نرم افزار تهیه لیست را نیز در سیستم شخصی آن ها نصب کنیم.
وی همچنین با تاکید بر این که بازرسان حوزه فرهنگ و رسانه آموزش داده خواهند شد، برای برگزاری نشست های مشترک با این فعالین در راستای حل مشکلات بیمه ای اعلام آمادگی کرد.
کارگاه های آموزشی بسیار کارا خواهند بود
ناصر نبی زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز با تاکید بر استمرار این جلسات، عنوان کرد: نشست های تخصصی و عمومی براساس پیشنهاد مدیران حوزه مالیات و بیمه، با هماهنگی خانه مطبوعات، نشریات، موسسات فرهنگی و هنری، چاپخانه ها، کانون های آگهی و تبلیغات و کتابفروشی ها برگزار شوند.
به گفته وی کارگاه های آموزشی بسیار کارا خواهند بود و بخش عظیمی از مشکلات را حل می کنند.