خلاقیت در بازاریابی نوین

    0
    15
    استراتژی بازاریابی

     بازاریابی در دنیای نوین با گوشی های هوشمند گره خورده است. استفاده از گوشی هوشمند برای زندگی مردم گریز ناپذیر شده است.این امر باعث توسعه و بهبودی روندهای ارتباطی میان مردم شده است. نمود بارز این توسعه در استفاده هرچه بیشتر از شبکه های اجتماعی و اپ های پیام رسان قابل مشاهده است.

    یکی از بخش های جذاب مربوط به ارسال پیام متنی در اپ های پیام رسان و شبکه های اجتماعی مربوط به کاربرد اموجی (شکلک ها) است. اکنون اموجی های بسیار زیادی در انواع و سایزهای مختلف در اختیار کاربران گوشی های هوشمند قرار دارد. این امر فرآیند ارتباط با دیگران در دنیای آنلاین را لذت بخش و ساده می سازد. نکته مهم در این میان نحوه استفاده مناسب از کاربرد اموجی ها برای ساماندهی کمپین های بازاریابی جذاب است.

    اموجی ها در مقیاسی وسیع در فرآیند ارتباط میان انسان ها در دنیای آنلاین مورد استفاده قرار می گیرند. اگر شکلک های محبوب کاربران وجود نداشت، فرآیند ایجاد ارتباط میان ما خالی از هرگونه احساس می شد. همچنین باید به سهولت هرچه بیشتر انتقال منظور اصلی مان با استفاده از اموجی توجه داشته باشیم. با این حساب مشاهده تلاش برندها برای استفاده هرچه بیشتر از اموجی های مختلف در فرآیندهای بازاریابی جای تعجب نخواهد داشت. نکته مهم در این میان استفاده درست از اموجی ها برای دستیابی به اهداف بازاریابی است.

    بازاریابی

    بازاریابی با اموجی های جذاب

    پیش از اینکه به بررسی بیشتر درباره کاربرد اموجی و نحوه استفاده از آن در بازاریابی بپردازیم، باید چند نکته مهم درباره اموجی ها را مورد بررسی قرار دهیم. براساس گزارش موسسه HubSpot نکات ذیل درباره اموجی ها در دنیای آنلاین قابل تامل است:

    • توییت های دارای اموجی در پلتفرم توییتر به طور میانگین ۲۵٫۴درصد تعامل بیشتر مخاطب هدف را برمی انگیزاند.
    • پست های فیس بوکی دارای اموجی به طور میانگین ۵۷درصد لایک و ۳۳درصد کامنت بیشر دریافت می کنند.

    صرف نظر از کاربرد اموجی ها در دنیای آنلاین، براساس گزارش موسسه اموجی پدیا نکات ذیل درباره این شکلک ها به طور عادی قابل توجه است:

    • اکنون به طور استاندارد ۳۰۱۹ اموجی مختلف به ثبت رسیده است.
    • روزانه میلیاردها اموجی در فیس بوک و شبکه های اجتماعی زیرشاخه اش رد و بدل می شود.
    • دسترسی به اطلاعات مربوط به اموجی های پرطرفدار در سطح اینترنت یا شبکه های اجتماعی با یک جست وجوی ساده در گوگل یا بخش پشتیبانی شبکه های اجتماعی امکان پذیر است

    براساس گزارش موسسه اموجیکس، امروزه به طور میانگین ۶ میلیارد اموجی در سطح اینترنت میان کاربران رد و بدل می شود. این امر با توجه به آمار ۴۰درصدی تعامل بیشتر نسل میانسال با محتوای متنی دارای اموجی قابل توجه تر خواهد شد. همچنین در اینستاگرام محتوای دارای اموجی به طور میانگین ۴۸درصد تعامل بیشتر کاربران را جلب می کند.

    اکنون ما با آگاهی نسبی از اهمیت اموجی ها در شبکه های اجتماعی و به طور کلی فضای اینترنت باید به سراغ هدف اصلی مقاله مان برویم. در ادامه راهکارهای استفاده از شکلک های جذاب و زیبا در فرآیندهای بازاریابی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

    افزایش تعامل مخاطب با محتوای بازاریابی

    نیل پاتل، کارشناس ارشد بازاریابی، در وبلاگ رسمی اش پیرامون بازاریابی اموجی محور این گونه اظهارنظر کرده است: «احساسات اکنون بخش جذایی ناپذیری از ارتباط آنلاین روزانه میلیاردها کاربر شده است. این امر بدون توجه به اهمیت و نقش اموجی ها قابل درک نخواهد بود. اموجی ها ابزار بسیار مهمی در زمینه جلب نظر کاربران و همچنین افزایش جذابیت کمپین های بازاریابی محسوب می شود.»

    اهمیت اموجی ها فقط معطوف به حوزه بازاریابی نیست. از نقطه نظر روانشناختی تاثیر محتوای بصری بر روی ذهن انسان بسیار بیشتر از سایر فرمت هاست. همین امر اموجی ها را بدل به المان هایی جذاب برای نسل های مختلف کرده است. به هر حال همه ما از مشاهده محتوای بصری جذاب در کنار متن های طنز یا خنده دار لذت می بریم. این امر تاثیر روانی مثبتی بر روی سیستم عصبی ما بر جای می گذارد. همچنین در متن های طولانی استفاده از اموجی موجب افزایش تمایل مخاطب برای مطالعه دقیق تر محتوا خواهد شد.

    بازاریابی

    یکی از مشکلات اصلی برندها در زمینه بازاریابی ناتوانی برای انتقال احساسات مناسب به مخاطب هدف است. استفاده از اموجی های جذاب و کاربردی در کنار متن اصلی بازاریابی امکان انتقال هرچه بهتر پیام محتوای بازاریابی را فراهم می سازد. وقتی کاربران در دنیای آنلاین به اموجی های مختلف نگاه می کنند، واکنش مغز آنها مانند نگاه به صورت واقعی انسان است. این نکته اهمیت بسیار زیادی برای بازاریاب ها دارد. ما همیشه باید در تلاش برای جلب نظر مخاطب هدف به شیوه تاثیرگذار باشیم. چالش سنتی در شبکه های اجتماعی دشواری انتقال احساسات انسانی است. به این ترتیب شاید استفاده از اموجی های مناسب راهکاری برای حل مشکلات بازاریاب ها باشد.

    نیل پاتل در وبلاگش علاوه بر تاکید بر روی ضرورت استفاده مناسب از اموجی ها درباره محدودیت این فرآیند نیز هشدار می دهد: «استفاده از اموجی نقش مهمی در توسعه کمپین های بازاریابی دارد، اما استفاده بیش از اندازه یا نامناسب از اموجی ها نیز تاثیر معکوس خواهد داشت، بنابراین ما باید مراقب نحوه کاربرد اموجی ها و هماهنگی آنها با محتوای بازاریابی مان باشیم. در غیر این صورت به جای تاثیرگذاری بیشتر موجب دلسردی مخاطب هدف خواهیم شد.»

    الگوهای استفاده از اموجی در کمپین های بازاریابی

    استفاده از الگوی بازاریابی اموجی محور نیازمند ایجاد توازن مطلوب میان پیام بازاریابی و احساسات نهفته در اموجی های مختلف است. اشتباه بسیاری از برندها بی توجهی نسبت به مفهوم هر اموجی خاص است. به این ترتیب منظور ما از کاربرد یک اموجی برای مخاطب پیام های دیگری را تداعی خواهد کرد. وظیفه اصلی ما در اینجا یادگیری پیام دقیق نهفته در هر اموجی است. این امر بروز مشکلات و کج فهمی های مختلف را به حداقل خواهد رساند. توصیه من در این بخش استفاده بیشتر از اموجی ها دارای بار مثبت و خنده دار است. این امر تاثیر روانی بسیار بهتری بر روی مخاطب هدف خواهد داشت.

    اگر علاقه مند به بازاریابی اموجی محور هستید، نکات ذیل را مدنظر قرار دهید:

    1. جست وجو پیرامون کاربرد اموجی ها از سوی مخاطب هدف

    فهم دقیق از سلیقه مخاطب اهمیت بسیار زیادی در فرآیندهای بازاریابی دارد. هیچ برندی بدون شناخت درست و عمیق از مخاطب هدف امکان تولید محتوای بازاریابی جذاب را ندارد. دلیل اصلی شکست اغلب برندها نیز ناتوانی در زمینه فهم درست سلیقه مخاطب هدف است. وقتی ما میزان استفاده کاربران از اموجی های مختلف را مورد شناسایی قرار دادیم، امکان طراحی محتوای بازاریابی جذاب و استفاده از اموجی های مورد علاقه کاربران در آن نیز فراهم خواهد شد. در این زمینه به نکات ذیل توجه کنید:

    • نکته نخست آگاهی از ضرورت استفاده از اموجی در بازاریابی است. گاهی اوقات مخاطب هدف ما علاقه چندان زیادی به اموجی ها ندارد. اگرچه این امر بسیار نادر است، اما گاهی اوقات احتمال وقوع دارد.
    • استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای ارزیابی هوشمند و سریع فعالیت مخاطب هدف در شبکه های اجتماعی و میزان استفاده از اموجی ها ضروری به نظر می رسد.
    • تلاش برای فهم معناهای مختلف هر اموجی امری حیاتی است. بسیاری از برندها به دلیل عدم توجه به برخی کج تابی های موجود در اموجی های مختلف در عمل پیام های گوناگونی برای مخاطب هدف ارسال می کنند. این امر اغلب با هدف اصلی کمپین بازاریابی در تضاد قرار خواهد گرفت.
    • آزمایش کمپین بازاریابی اموجی محور پیش از انتشار رسمی آن ضرورت دارد. این امر به ما در زمینه کاهش خطاهای احتمالی کمک شایانی خواهد کرد.

    امروزه برخی از برندها با استفاده درست از اموجی ها موفق به بازنمایی شخصیت اصلی شان براساس برخی اموجی های مناسب شده اند. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. به این ترتیب وقتی مخاطب اموجی موردنظر را در هر حالتی مشاهده می کند، به یاد برند ما خواهد افتاد.

    1. متن همه چیز است

    ارتباط میان متن و اموجی موردنظر ما اهمیت بسیار زیادی دارد. همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، بسیاری از برندها به دلیل ناتوانی در زمینه ایجاد ارتباط میان این دو عامل در عمل با شکست مواجه می شوند. پیش از طراحی متن اصلی بازاریابی و ایجاد هماهنگی میان آن و اموجی ها به نکات ذیل توجه کنید:

    • آیا مخاطب هدف ما متوجه پیام اصلی محتوای متنی و ارتباط آن با اموجی ها خواهد شد؟
    • آیا اموجی های موردنظر ما به خوبی شخصیت و ارزش های برندمان را بازنمایی خواهد کرد؟
    • آیا اموجی های انتخابی به خوبی با سلیقه مخاطب هدف هماهنگی دارد؟
    • آیا اموجی های موردنظر ما در پلتفرم مناسب مورد استفاده قرار گرفته است؟ امروزه یکی از نکات مهم در زمینه بازاریابی استفاده از شبکه اجتماعی مناسب است. به عنوان مثال، استفاده از اموجی در لینکدین به دلیل فضای فعالیت حرفه ای چندان توصیه نمی شود، بنابراین استفاده از اموجی ها باید براساس موقعیت و شرایط موجود موردنظر قرار گیرد.

    اگر شما قصد تعامل با مخاطب هدف از طریق استیکر نظرخواهی در شبکه های اجتماعی را دارید، باید استفاده از اموجی های جذاب را مدنظر قرار دهید. گاهی اوقات پرسش های ما دربردارنده احساسات مختلفی است. به همین خاطر استفاده از اموجی به عنوان پاسخ مناسب ضروری خواهد بود. این امر تمایل کاربران به پاسخگویی مناسب را افزایش می دهد. به عنوان مثال، اگر شما در زمینه فست فود فعالیت دارید، با معرفی برگر تازه برای ارزیابی نظر مشتریان درباره آن به جای پاسخ های متنی از اموجی های مختلف استفاده کنید. این امر میزان خلاقیت مخاطب هدف را به طور قابل توجهی افزایش می دهد.

    نکته مهم در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده از اموجی های درست است. این امر اهمیت بسیار زیادی دارد، با این حال اغلب برندها در زمینه استفاده از اموجی های درست با مشکلات زیادی مواجه هستند.

    1. استفاده متعادل از اموجی ها

    بازاریاب ها در استفاده از ابزارهای در دسترس شان باید دقت نظر زیادی داشته باشند. این امر در زمینه بازاریابی اهمیت بسیار زیادی دارد. وقتی ما از بهترین ابزارهای بازاریابی نیز به طور مکرر و بدون توجه به شرایط استفاده کنیم، به تدریج کاربرد آنها از بین می رود. این امر به معنای مرگ ابزارهای بازاریابی، هرچند تاثیرگذار، با فعالیت نامناسب برند ماست.

    برخی از برندها در زمینه استفاده از اموجی ها زیاده روی می کنند. این امر در نهایت موجب نارضایتی کاربران نسبت به نحوه عملکرد آنها می شود. ما همیشه باید استفاده متعادل از اموجی ها را مدنظر داشته باشیم. در غیر این صورت نتیجه معکوسی دریافت خواهیم کرد.

    همه ما تجربه مشاهده توییت های پر از اموجی را داشته ایم. استفاده فراوان از اموجی ها در یک توییت موجب گم شدن پیام اصلی برند موردنظر می شود. به این ترتیب مخاطب هدف کمترین توجهی به توییت یا محتوای تبلیغاتی موردنظر نخواهد کرد. در این زمینه هیچ عاملی به اندازه تیم بازاریابی مقصر نیست، بنابراین باید استفاده درست و متعادل از محتوای بازاریابی را مدنظر قرار دهیم.

    1. اعطای جلوه انسانی به برند

    اموجی ها، برخلاف گیف ها، هنوز هم سادگی بسیار زیادی دارند. این امر تاثیرگذاری آنها بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. به همین خاطر استفاده از اموجی های مناسب از هر کار دیگری مهم تر است. امروزه یکی از چالش های اصلی برندها در زمینه تعامل با مخاطب هدف و بازاریابی ارائه جلوه ای انسانی از کسب و کارشان است. برندهای بزرگ به خوبی توانایی انجام این کار را دارند، اما در مورد سایر شرکت ها ماجرا اندکی دشوارتر است. توصیه من در این بخش استفاده مناسب و درست از اموجی های جذاب است. به این ترتیب ما فرصت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به ساده ترین شکل ممکن را خواهیم داشت.

    وقتی برند ما دارای یک چهره مشخص و جذاب برای مخاطب هدف باشد، شانس مان برای تعامل سازنده با آنها افزایش خواهد یافت. مشتریان همیشه به دنبال یافتن احساسات تازه در برندها هستند. این امر بدون استفاده از المان های بصری و تعامل نزدیک با مخاطب هدف امکان ناپذیر خواهد بود.

    اشتباه اصلی برندها در زمینه تعامل سازنده با مخاطب هدف تلاش برای حفظ جایگاه و فاصله شان است. این امر هیچ نتیجه مناسبی برای آنها در پی ندارد. به این ترتیب تلاش ما باید استفاده از تکنیک های مختلف، از جمله اموجی ها، برای نزدیکی هرچه بیشتر با مشتریان است.

    یکی از بهترین فعالیت های برندها در زمینه بازاریابی با استفاده از اموجی مربوط به برگر کینگ است. این برند با همکاری موسسه کینگ جونیور اقدام به طراحی ۳۰ اموجی اختصاصی با تم برگر کرده است. به این ترتیب در زمان های موردنیاز و در تعامل با مخاطب هدف در شبکه های اجتماعی به طور مداوم از آنها استفاده می کند. این امر بدل به نوعی عادت میان برند برگر کینگ و مشتریانش شده است. به این ترتیب مشتریان نیز برای نگارش توییت درباره برگر کینگ از این مجموعه اموجی ها استفاده می کنند.

    بدون تردید بازاریابی اموجی محور در عصر کنونی اهمیت بسیار زیادی دارد. بسیاری از برندها شروع به فعالیت در این حوزه کرده اند. اگر شما هنوز نسبت به این موضوع حساسیت نشان نداده اید، باید هرچه سریع تر دست به کار شوید. استفاده از توصیه های مطرح در این مقاله کمک شایانی به شما در شروع فرآیند بازاریابی تان خواهد کرد.

    بیشتر بخوانید:

    ۸ گام برای شروع کسب و کار

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    3 × 2 =