ضرورت طراحی برنامه کسب و کار

    0
    6
    برنامه کسب و کار

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از فرصت امروز: شروع کسب و کار برای هر کارآفرینی کار دشواری محسوب می ‎شود. این امر در مورد کسب و کارهایی که از ابتدا و بدون هیچ ‎گونه تجربه قبلی شروع به کار می ‎کنند، سختی ‎های بیشتری به همراه دارد. دنیای کسب و کار به طور مداوم در حال تغییر و تحول است. با این حساب اگر کارآفرینان توانایی انطباق با شرایط تازه را نداشته باشند، به سرعت دچار مشکلات عمیق خواهند شد. سردرگمی در زمینه سازماندهی امور مربوط به کسب و کار اتفاقی رایج در میان کارآفرینان محسوب می ‎شود.

    سالانه شمار بالایی از کسب و کارها به دلیل تصمیم‎ های اشتباه با واکنش نامناسب در قبال رویدادهای مختلف ضررهای چند میلیون دلاری می ‎کنند. مهمترین راهکار برای پرهیز از شکست‎ های مشابه تلاش برای طراحی برنامه کسب و کار است.

    مزیت اصلی برنامه کسب و کار در زمینه مدیریت برند یکپارچه سازی تمام تصمیم هاست. نتیجه این امر کاهش سطح نیاز به اختصاص زمان قابل توجه برای یکپارچه سازی اطلاعات و گردآوری نظرات افراد مختلف شرکت خواهد بود. هرچه فرآیند مدیریت کسب و کار و پیگیری اهداف سریع‎ تر انجام شود، در هزینه‎ های نهایی شرکت صرفه ‎جویی بیشتری خواهد شد.

    چرا طراحی برنامه کسب و کار ضروری است

    خوشبختانه امروزه طراحی برنامه کسب و کار مدنظر بسیاری از برندها قرار می ‎گیرد. این نکته در مورد بسیاری از کسب و کارها شامل طراحی برنامه کسب و کار پس از شروع فعالیت در بازارهای مختلف است. نکته مهم در این میان ضرورت طراحی برنامه کسب و کار حتی پیش از شروع به کار رسمی سازمان است. این امر فرصت بسیار بهتری در اختیار کسب و کارها برای فعالیت هماهنگ تمام بخش ‎های ‎شان خواهد داد.

    امروزه یکی از مشکلات اصلی کسب و کارها ناتوانی برای طراحی برنامه ‎های کسب و کار براساس نیازهای شرکت است. این امر اغلب موجب پیگیری اهداف بیش از اندازه بلند پروازانه از سوی کسب و کارها می‎ شود. در نتیجه بسیاری از برندها امکان تاثیرگذاری بر روی بازار هدف‎ شان را از دست می‎ دهند. بدون تردید طراحی برنامه کسب و کار امر ساده ‎ای نیست. بسیاری از برندها در عمل نیاز به کمک‎ های زیادی در زمینه طراحی چنین برنامه ‎ای دارند.

     هدف اصلی مقاله کنونی بررسی برخی از مزیت ‎های اصلی برنامه ‎ریزی کسب و کار به منظور ترغیب کارآفرینان در راستای استفاده از این ابزار است. متاسفانه برخی از کارآفرینان همچنان تمایل به مدیریت کسب و کار به صورت انفرادی و براساس نظرات شخصی ‎شان دارند. این امر بدون ثبت یک برنامه رسمی برای آگاهی تمام اعضای شرکت هرگز نتیجه مناسبی در پی نخواهد داشت.

    برنامه کسب و کاربرنامه کسب و کار چیست و چرا اهمیت دارد؟

    در یک تعریف ساده، برنامه کسب و کار به معنای نقشه راه یک شرکت برای کسب موفقیت است. کارآفرینان در لحظه توانایی اندکی برای تصمیم‎ گیری مناسب دارند بنابراین طراحی یک برنامه کسب و کار و تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بهترین گزینه خواهد بود. این امر نیاز به تصمیم ‎گیری‎ های دشوار و در لحظه از سوی کارآفرینان را به شدت کاهش می دهد.

    طراحی برنامه کسب و کار نیازمند توجه به اهداف اصلی، وضعیت بازار و همچنین امکانات در دسترس برند است. بدون تردید کسب و کارها با بودجه نامحدود در زمینه بازاریابی و توسعه کسب و کار مواجه نیستند بنابراین توجه به وضعیت بودجه در دسترس و توانایی نیروی انسانی شرکت اهمیت بالایی دارد.

    اگر سطح انتظارات مدیران از نیروی انسانی یا توان مالی شرکت بسیار بالا باشد، در نهایت توانایی کسب و کارها برای مدیریت بهینه وضعیت ‎شان به شدت کاهش خواهد یافت. واقع‎ گرایی در زمینه طراحی نقشه کسب و کار اهمیت اساسی دارد. کسب و کارها در صورت عدم توجه به این نکته با مشکلات بسیار زیادی مواجه می‎شوند.

    یکی از نکات اساسی در مورد طراحی برنامه کسب و کار مربوط به زمان انجام این کار است. متاسفانه بسیاری از کسب و کارها فقط در صورت نیاز فوری به برنامه اقدام به طراحی ‎اش می ‎کنند. وقتی یک کسب و کار با مشکلات بسیار زیادی در زمینه مدیریت کسب و کار مواجه است، تمرکز لازم برای طراحی برنامه کاری را نخواهد داشت.

    این امر در نهایت موجب کاهش توانایی کسب و کارها برای دریافت اثربخشی از نقشه راه ‎شان می‎ شود. بهترین زمان برای طراحی نقشه کسب و کار درست پیش از شروع رسمی کسب و کار است. این امر امکان شروع منظم و دقیق کسب و کار برای دستیابی به اهداف را فراهم می ‎سازد.

    برخی از کسب و کارها در زمینه تهیه برنامه کسب و کار عملکرد مناسبی دارند. با این حال محتوای برنامه را فقط در سطح مدیریتی نگه می ‎دارند. اگر تمام اعضای یک کسب و کار نسبت به برنامه ‎ای آگاهی نداشته باشند، انتظار دریافت نتیجه مناسب غیرمنطقی خواهد بود.

    پیشرفت یک کسب و کار در گرو هماهنگی مداوم تمام بخش‎ های شرکت است. در غیر این صورت شرکت ‎ها توانایی جلب نظر مخاطب هدف را نخواهند داشت. با این حساب یکی از نخستین اقدامات هر برند برای مدیریت کسب و کار باید اعلام رسمی برنامه‎ اش به تمام بخش ‎های برند باشد.

    چرا کسب و کارها به برنامه دقیق نیاز دارند؟

    پس از بررسی مفهوم و اهمیت برنامه کسب و کار باید به دنبال تاثیرگذاری ‎اش نیز باشیم. بسیاری از کارآفرینان در صورت عدم مشاهده تاثیرگذاری یک امر هرگز اقدام به استفاده از آن نخواهند کرد. این امر در مورد برنامه کسب و کار نیز صحت دارد. در ادامه برخی از مهمترین مزیت‎ ها و تاثیرهای برنامه کسب و کار مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این امر به کارآفرینان برای انتخاب هرچه سریع‎ تر شروع فرآیند برنامه ریزی کمک خواهد کرد.

    رسمی سازی اهداف شرکت

    پیگیری اهداف کسب و کار برای هر برندی طبیعی قلمداد می‎ شود. هر کارآفرینی پس از تاسیس شرکتش به خوبی از ضرورت دستیابی به اهداف آگاهی دارد. نکته مهم در این میان نیاز به تعریف دقیق اهداف کسب و کار برای رسیدگی بهینه به آنهاست. اهداف اغلب کسب و کارها از همان ابتدا کاملا روشن نیست.

    بدون شک فروش بیشتر و کسب سود هدف مناسبی است، اما شیوه دسترسی به این هدف روشن نخواهد بود. کسب و کارها دارای ایده‎ های مختلف برای رسیدگی به برنامه‎ شان هستند. این امر نیاز به تعیین برنامه کسب و کار را به طور قابل ملاحظه ‎ای افزایش می ‎دهد.

    یکی از مزیت‎ های اصلی برنامه کسب و کار رسمی‎ سازی اهداف شرکت است. بدون تردید کارآفرینان بسیار زیادی به صورت همزمان تمایل به رسیدگی به بخش ‎های مختلف شرکت ‎شان را دارند. این امر شامل تعریف اهداف مختلف و تلاش برای کسب آنها در بازه‎ های زمانی کوتاه است. مهمترین مسئله در این میان استفاده از برنامه کسب و کار برای رسمی‎ سازی اهداف شرکت است.

    این امر در صورت بروز شکایت ‎های حقوقی شانس بالایی برای کسب و کارها به منظور پیروزی در دادگاه به همراه دارد. یکی از نکات جالب در این میان امکان انحصاری‎ سازی برخی از محصولات در صورت رونمایی از آنها در برنامه رسمی شرکت است. این امر امکان تولید محصول به صورت انحصاری در صورت نوآوری قابل ملاحظه ‎ای را به همراه دارد.

    ایده‎ های جذاب در زمینه مدیریت کسب و کار یا حضور در بازار فروش همیشه از سوی دیگر کسب و کارها مورد تقلید قرار می‎ گیرد. رسمی ‎سازی اهداف شرکت امکان ارزیابی انتقادی تمام اهداف را به همراه دارد. بسیاری از برندها در این زمینه عملکرد مناسبی از خود نشان نمی‎ دهند. اهداف کسب و کارها همیشه مطلوب و بدون ایراد نیست. نکته مهم ایجاد فضایی مناسب برای نقد ایده های شرکت است. اغلب کسب و کارها به این نکته مهم توجهی ندارند بنابراین وضعیت کسب و کارشان حتی با طراحی برنامه کسب و کار نیز تغییر نمی ‎کند.

    برنامه کسب و کارایجاد زیربنا برای کسب و کار

    مدیریت کسب و کار درست مانند ساختن یک بنای بزرگ است. معمارهای حرفه‎ ای پیش از ساخت یک بنا اقدام به طراحی نقشه ‎اش می‎ کنند. این امر تاثیر قابل توجهی بر روی وضعیت رشد و توسعه کسب و کارها خواهد داشت. هرچه زیربنای یک کسب و کار محکم‎ تر باشد، شانس بالاتری برای موفقیت در عرصه کسب و کار خواهد داشت. مشکل برخی از کارآفرینان اطمینان بیش از اندازه به ذهنیت ‎شان است. این امر موجب پرهیز از طراحی برنامه کسب و کار می ‎شود.

    شاید در نگاه نخست فقدان برنامه کسب و کار ایراد مهمی در توسعه شرکت نباشد. مسئله محوری در این میان مربوط به توانایی کسب و کارها برای انطباق با شرایط تازه و بروز انعطاف از خودشان است. رویدادهای مختلف توان کسب و کارها را به شدت تحت تاثیر قرار می ‎دهد.

    بسیاری از شرکت‎ ها در بلندمدت توانایی تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را ندارند. این امر موجب مواجهه با شکست‎ های مختلف از سوی کسب و کارها در بازه‎ های زمانی دشوار می‎ شود. برنامه کسب و کار شاید در روزهای عادی تاثیر ملموسی نداشته باشد، اما در بازه‎ های زمانی سخت کمک قابل توجهی به کسب و کارها می ‎کند.

    ترکیب بودجه و سرمایه در دسترس شرکت

    هر کسب و کاری برای توسعه نیاز به سرمایه دارد. بدون تردید بسیاری از کارآفرینان برای توسعه کسب و کار علاوه بر بودجه فعلی به سرمایه در دسترس نیز فکر می ‎کنند. سرمایه در دسترس به معنای مقدار اعتبار مالی احتمالی برای شرکت ‎ها است. استفاده از وام ‎های مختلف و تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از جمله مهمترین اهداف هر کسب و کار محسوب می‎ شود. وام‎ های احتمالی برای کسب و کارها هرگز جزئی از برنامه رسمی نیست. با این حساب در برنامه‎ های کسب و کار باید فکری به حال این بخش از بودجه احتمالی کرد.

    برنامه ‎ریزی دقیق برای استفاده از بودجه جاری و سپس برنامه ‎ریزی برای سرمایه‎ در دسترس ضرورت بالایی دارد. برخی از کسب و کارها سرمایه در دسترس را قطعی تلقی می ‎کنند. این امر موجب مواجهه با بحران مالی از سوی کسب و کارها در صورت ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف می ‎شود. بسیاری از برندها در پی همین اشتباه با بحران مالی گسترده و حتی حذف از بازارهای مختلف مواجه می ‎شوند.

    امروزه وضعیت مالی کسب و کارها در شرایط حساسی قرار دارد. شیوع ویروس کرونا و تعطیلی برخی از کسب و کارها نیاز برای طراحی برنامه ‎های کاربردی را به شدت افزایش داده است. در این میان اگر یک کسب و کار به موقع اقدام به طراحی برنامه کاربردی برای کسب و کارش نکند، با شرایط بسیار دشواری مواجه خواهد شد.

    استخدام افراد مناسب

    برنامه کسب و کار فقط شامل وجوه مالی نیست. بسیاری از برندها دارای برنامه ‎ای مشخص برای بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف هستند. مسئله اساسی در این میان استفاده از افراد مناسب در شرکت است. بسیاری از برندها به دلیل عدم ارزیابی دقیق وضعیت کارمندان‎ شان به طور مداوم با ناتوانی آنها برای ارائه عملکرد مناسب مواجه می ‎شوند.

    اگر یک کسب و کار در زمان استخدام کارمندان به نکات اصلی توجه داشته باشد، امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را خواهد داشت در غیر این صورت مسیر بسیار دشواری برای تعامل با مخاطب هدف پیش روی آنها خواهد بود.

    طراحی برنامه کسب و کار کمک قابل ملاحظه‎ ای به شرکت‎ ها برای تعریف معیارهای مورد انتظار برای استخدام کارمندان در بخش ‎های مختلف می‎ کند. این نکته در نگاه نخست بسیار ساده به نظر می‎ رسد، اما بسیاری از کسب و کارها در عمل به طور مداوم کارمندانی با سطح مهارت یا توانایی غیرمرتبط را استخدام می‎ کنند بنابراین وضعیت شرکت‎ ها باید به طور مداوم در برنامه کسب و کار، دست ‎کم از نظر استخدام نیروی کار مورد ارزیابی قرار گیرد.

    ارتباط بهتر با دیگر کسب و کارها

    فعالیت در دنیای کسب و کار امری یک سویه نیست. بسیاری از برندها در مسیر بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف نیاز به همکاری با شمار بالایی از کسب و کارها دارند. اگر در این میان برخی از کسب و کارها اقدام به همکاری مناسب با دیگر برندها نکنند، توانایی تعامل با مخاطب هدف را از دست خواهند داد.

    ارتباط با دیگر برندها از نظر ساماندهی کسب و کار و بهره‎ گیری از تجربه آنها اهمیت دارد. متاسفانه برخی از شرکت ‎ها دیگران را فقط به چشم رقیب مشاهده می‎ کنند. بدون شک رقابت در بازارهای مختلف دارای اهمیت بالایی است. با این حال کسب و کارها باید آمادگی همکاری مناسب با هم را نیز داشته باشند. در غیر این صورت فرآیند توسعه کسب و کار با مشکلاتی جدی مواجه خواهد شد.

    امروزه انجمن ‎های مربوط به حوزه‎ های کاری مختلف نقش مهمی در دور هم جمع کردن کسب و کارها دارد. بسیاری از برندها در این میان نیازهای فوری به توسعه کسب و کار دارند. این امر شرایط دشواری برای توسعه کسب و کار در اختیار برندها قرار می‎ دهد. استفاده از کمک و توصیه‎ های دیگر کسب و کارها در این مسیر همیشه بهترین گزینه محسوب می ‎‏شود. البته یک کسب و کار در صورت تمایل برای استفاده از نکات و توصیه‎ های دیگران باید خود نیز نکاتی برای ارائه داشته باشد.

    فروش راحت تر محصولات

    تعیین برنامه کسب و کار نقش مهمی در فروش بهینه محصولات دارد. کارآفرینان در طراحی برنامه کسب و کار بازارهای مناسب برای فروش محصولات را مشخص می ‎کنند بنابراین تلاش تمام اعضای شرکت معطوف به حضور موفق در بازار موردنظر خواهد شد. این امر مزیت بسیار مناسبی برای شرکت ‎ها در زمینه جلب سرمایه و حضور موفق در یک بازار را دارد.

    امروزه بسیاری از کسب و کارها در تلاش برای حضور در بازارهای مختلف هستند. این امر تمام توان و انرژی کسب و کارها را از بین می‎ برد. اگر یک کسب و کار به دنبال بازاریابی و تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف است، باید تمرکز بر روی یک یا دو بازار را در دستور کار قرار دهد. برنامه کسب و کار بهترین فرصت برای تمرکز بر روی یک یا چند بازار اساسی برای کسب و کارها خواهد بود.

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    8 + 14 =