مدیران کسب و کارهای دنیای دیجیتال چگونه عمل می کنند

    0
    38
    دنیای دیجیتال

    مدیران و رهبران دنیای دیجیتال در عرصه کسب و کار جایگزین های قطعی برای مدیران سنتی محسوب می شوند. بدون تردید بحران کرونا انتقال حوزه ‏های سنتی کسب و کار به دنیای دیجیتال را سرعت بخشیده است.

    امروزه بسیاری از کسب و کارها دیگر شانسی برای ادامه فعالیت به صورت سنتی ندارند. نقش مدیران دیجیتال در این میان روز به روز در حال افزایش است. همانطور که در حوزه کسب و کارهای سنتی بحث از مدیران موفق و شکست خورده مطرح است، در این حوزه تازه نیز چنین بحثی قابل بیان به نظر می‏ رسد. بسیاری از مدیران تجاری در دنیای دیجیتال موفقیت های قابل ملاحظه ای کسب کرده اند. بررسی ویژگی‏ های چنین مدیرانی موضوع اصلی مقاله کنونی را تشکیل داده است. در ادامه این بحث را به طور دقیق تری مورد بررسی قرار خواهیم داد.

      تمایل برای نوآوری

    تمایل برای نوآوری در حوزه کسب و کار مهمترین ویژگی مدیران دیجیتال است. آنها همیشه به دنبال راهکارهای تازه برای فعالیت در عرصه کسب و کار هستند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای آنها به همراه خواهد داشت. جست وجوی شرایط و موقعیت های تازه یکی از مهمترین ویژگی‏ های چنین مدیرانی محسوب می شود.

    بسیاری از مدیران سنتی پس از یافتن شیوه هایی برای فعالیت و ساماندهی کسب و کار دیگر به دنبال تغییر آنها نیستند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای آینده هر کسب و کار به همراه خواهد داشت. وقتی تغییری در میان نباشد، امکان جلب نظر مخاطب هدف نیز از میان خواهد رفت. نیاز به آگاهی از شرایط تازه حوزه کسب و کار برای هر مدیردنیای دیجیتال مطرح است. دلیل این امر تغییرات سریع در دنیای دیجیتال، در مقایسه با کسب و کارهای سنتی است بنابراین هرگونه سکون و عدم نوآوری در حوزه کسب و کارهای دیجیتال به معنای پایان موفقیت کسب و کارها خواهد بود.

     

    اختراع در کنار الگوبرداری از دیگران

    بسیاری از کارشناس ها در زمینه ارزیابی مدیران دنیای دیجیتال بر روی اختراع تکنیک ها و حتی محصولات تازه از سوی آنها تاکید دارند. بدون تردید یکی از مصداق های نوآوری در عرصه کسب و کار مربوط به اختراعات تازه است. این امر هیجان و شور زیادی در میان مشتریان و بازارهای مختلف ایجاد می کند. بسیاری از مدیران دیجیتال موفق نیز در عمل از همین شیوه استفاده می کنند. مهمترین نکته در این میان توجه به اهمیت الگوبرداری از دیگران در کنار اختراع شیوه های مدیریتی یا محصولات تازه است.

    بی شک مدیران بزرگ در کسب و کارهای مختلف همیشه برای ارائه محصول یا ساماندهی کسب و کارشان دست به اختراع نمی زنند. دلیل این امر دشواری های اختراع تازه است بنابراین یکی از نکات مهم در این میان انگیزه و مهارت بالای مدیران دیجیتال برای الگوبرداری از دیگران است.

    گاهی اوقات الگوبرداری از رقبا بدل به امر دشوار می شود. دلیل این امر عدم تمایل برخی از کارآفرینان برای تقلید از رقبای شان است. این امر نوعی واکنش احساسی به عرصه کسب و کار محسوب می شود. مهمترین مسئله در این میان نیاز به تعامل منطقی با حوزه کسب و کار است.

    اگر این نکته مهم مدنظر کارآفرینان قرار نداشته باشد، شانسی برای تعامل با بازار و رقابت موثر نخواهند داشت. مهمترین مسئله در این میان امکان الگوبرداری از دیگران در حوزه کسب و کار است. این امر یکی از ترندهای رایج در میان کارآفرینان دنیای دیجیتال محسوب می شود بنابراین باید در آینده به آن عادت کنیم.

      تخریب مرزهای صنعت

    مدیراندنیای دیجیتال با هر نوع محدودیت و مرزی مخالفت دارند. این امر در زمینه مدیریت کسب و کار و ورود به عرصه های تازه معنا پیدا می کند. بدون تردید محدودیت در عرصه کسب و کار برای تمام کارآفرینان وجود دارد. نکته مهم در این میان تمرکز مدیران ارشد و دیجیتالی بر روی نیمه پر لیوان است. مقابله با محدودیت ها و تلاش برای رفع شان اهمیت بسیار زیادی دارد. اغلب اوقات نوآوری های خلاقانه در حوزه کسب و کار از دل همین فعالیت ها خارج می شود.

     

    نوآوری فراتر از خلاقیت است

    نوآوری و خلاقیت هرگز به یک معنا نیست. بسیاری از مردم این دو مفهوم را درست مانند یکدیگر تصور می کنند. وقتی کارآفریان دارای یک ایده تازه برای مدیریت کسب و کار یا تولید محصول هستند، نوآوری معنا پیدا می کند. با این حال وقتی از تغییرات کوچک در شیوه های جاری صحبت می کنیم، خلاقیت وارد عرصه می شود. خلاقیت یکی از مهارت های موردنیاز برای نوآوری در حوزه کسب و کار است، اما به تنهایی به نوآوری منجر نخواهد شد.

    مدیران دنیای دیجیتال همیشه تفاوت میان نوآوری و خلاقیت را مورد شناسایی قرار می دهند. درست به همین خاطر توانایی قابل ملاحظه ای برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دارند. کسب و کارها همیشه به نوآوری برای موفقیت در بازار نیاز ندارند. گاهی اوقات خلاقیت های ساده نیز برای موفقیت بازاریابی و کاری کفایت می کند. شناسایی مرز میان این دو مفهوم مهمترین نکته برای فعالیت بهینه در حوزه کسب و کارهای دیجیتالی است.

     بیشتر بخوانید:

    همکاری تیک تاک با UFC

    چگونگی فعالیت استارت آپ ها در فضای مجازی

    کسب مهارت های نوین در دوره پسا کرونا

    بازار یابی و روابط عمومی در کسب و کارهای…

     

    تشکیل تیم با افراد دارای مهارت های متنوع

    تشکیل تیم های کاری یکی از مهمترین نکات برای کسب و کارها محسوب می شود. مدیران دنیای دیجیتال همیشه مهارت بالایی برای ترکیب مناسب کارمندان و ایجاد تیم های مناسب دارند. اغلب اوقات مدیران سنتی بر روی مهارت های یکسان اعضای تیم تاکید دارند. این امر موجب تشکیل یک تیم یکدست از کارمندان می شود. کارآفرینان و مدیران دیجیتالی در نقطه مقابل قرار می گیرند. آنها به طور مداوم در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به ضرورت تنوع مهارت اعضای تیم توجه دارند. همین امر موجب تشکیل تیم های دارای تفاوت های معنادار از نظر نوع مهارت ها می شود.

    هر تیم موفق کاری باید مهارت های متنوعی را داشته باشد. دیدگاه سنتی در این راستا جذب کارمندانی با دامنه وسیع مهارت در حوزه ‏های مختلف است. امروزه تیم های کاری بیشتر از افراد دارای مهارت های تخصصی و متنوع تشکیل می شود. مزیت این امر امکان مدیریت کارها به صورت جداگانه و همراه با تخصص بالاست.

     تمرکز بر روی نتیجه نهایی ممنوع

    کارآفرینان و مدیران دیجیتالی هرگز به نتیجه نهایی کارشان فکر نمی کنند. آنها اهداف بلندمدت را در کنار اهداف کوتاه مدت مدنظر قرار می دهند بنابراین اولویت اصلی آنها دستیابی به موفقیت در رابطه با اهداف کوتاه مدت است. مزیت اصلی این امر کاهش فشار مداوم بر روی تیم های کاری خواهد بود. نکته جالب اینکه وقتی فشار کاری بر روی اعضای شرکت کاهش پیدا می کند، کیفیت کاری شان به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت. این امر به معنای امکان تاثیرگذاری بهتر بر روی کارمندان و پیگیری اهداف کوتاه مدت است.

    طراحی اهداف کوتاه مدت اغلب از طراحی اهداف بلندمدت نیز سخت‎تر است. دلیل این امر ضرورت هماهنگی میان اهداف کوتاه مدت با اهداف بلندمدت است. اگر کسب و کارها به این نکته مهم توجه نداشته باشند، تمام فعالیت ها و تلاش های کسب و کارشان بی نتیجه باقی خواهد ماند. این امر اهمیت بسیار زیادی از نقطه نظر کارآفرینان دیجیتال دارد. درست به همین خاطر اغلب اوقات آنها اهداف کوتاه مدت را با دقت نظر بالایی طراحی می کنند. به این ترتیب دستیابی به اهداف بلندمدت به طور غیرمستقیم و در نتیجه پیگیری اهداف کوتاه مدت حاصل می شود.

    استفاده از هوش مصنوعی

    مدیران فعال در حوزه ‏های دیجیتال اغلب اوقات نیاز به آگاهی دقیق از ترندها و نوآوری های این عرصه دارند. بسیاری از کارشناس ها در زمینه ارزیابی وضعیت مدیران دیجیتال بر روی مهارت آنها برای مدیریت دقیق و 24 ساعته کسب و کار تاکید دارند. امروزه بسیاری از مدیران دیجیتال در عمل نظارت اندکی بر روی وضعیت کسب و کارشان دارند. دلیل این امر استفاده از ابزارهای دارای هوش مصنوعی است.

    نظارت بر روی وضعیت فروش، بازاریابی و هماهنگی با نیازهای بازار زمان زیادی را طلب می کند. استفاده از ابزارهای دیجیتال و دارای هوش مصنوعی صرفه‏ جویی قابل ملاحظه ای در زمان و هزینه مدیران دیجیتالی به همراه دارد. درست به همین دلیل اغلب مدیران دیجیتالی دیگر توجهی به جزییات در حوزه کسب و کار ندارند.

    نظرخواهی از کارمندان برای آشنایی با مشکلات احتمالی کسب و کار یکی از نکات مهم برای کارآفرینان محسوب می شود. آنها اغلب اوقات نسبت به مشکلات درونی کسب و کارشان، حتی بیشتر از مشکلات بیرونی، حساسیت نشان می دهند. دلیل این امر باور آنها به شروع فرآیند شکست کسب و کار از داخل شرکت است بنابراین برگزاری انواع دوره های تقویت روحیه و مهارت افزایی کارمندان در دستور کار اغلب مدیران دیجیتال قرار دارد.

    امروزه کسب و کارهای دنیای دیجیتال در بازارهای مختلف توسعه بسیار زیادی پیدا کرده است. همین امر بسیاری از کارآفرینان را به سوی این عرصه سوق داده است. آشنایی با برخی از ویژگی‏ های چنین کارآفرینانی برای موفقیت بلندمدت در این عرصه ضروری خواهد بود. استفاده از مطالب مورد بحث در این مقاله گام موثری برای شروع فعالیت به عنوان یک مدیر دنیای دیجیتال موفق خواهد بود.

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    17 − 11 =