انواع بسته بندی های عصر جدید/ کمک به حفظ محیط زیست

    0
    13
    انواع بسته بندی های

     شرکت های مختلف بر آن هستند تا بر ساخت انواع بسته بندی های تمرکز کنند که به کمک آن محیط زیست را از نابود برهانند.

    تولیدکنندگان صنایع غذایی امروز با نسلی روبه‌رو هستند که بر سالم‌خوری تمرکز کرده‌اند، موبایل خود را سریعاً برای خواندن نظرات دیگران در ارتباط با محصول بیرون می‌آورند و مواد تشکیل‌دهنده آن را سرچ می‌کنند یا به دنبال سوابق تولیدکننده می‌گردند، به طوری که تولیدکنندگان را وادار می‌کنند برای فروش محصول خود نه‌تنها بر مسائلی چون فاقد گلوتن بودن، غیرتراریخته و ارگانیک بودن تمرکز بیشتری داشته باشند، بلکه بسته‌بندی را نیز مورد توجه قرار دهند.

    وقوع پاندمی کرونا سبب شد مصرف‌کنندگان اقبال بیشتری به مصرف غذاهای بسته‌بندی‌شده نشان دهند، از این‌رو شرکت‌های غذایی نیز در تلاش هستند با سرعت بیشتری ابتکار و نوآوری در بسته‌بندی‌های خود را دنبال کنند. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که مردم امروز «احتمالاً» یا «به احتمال زیاد» محصولات غذایی‌ای را انتخاب می‌کنند که بسته‌بندی آنها قابل بازیافت یا قابل استفاده مجدد است.

    ایجاد تغییرات اساسی در بسته‌بندی محصولات غذایی برای شرکت‌ها در اولویت قرار گرفته است به طوری که مثلاً شرکت نستله ۱/ ۲ میلیارد دلار روی بسته‌بندی‌های پایدار خود سرمایه‌گذاری کرده و غول‌های بسته‌بندی چون تتراپک  (Tetrapack)نیز بسته‌بندی‌های با اشکال نوآورانه و دوستدار محیط زیست به بازار عرضه کرده‌اند. تولیدکنندگان غذا به مرور در حال برقراری ارتباط با تغییر در بسته‌بندی‌ها هستند، تغییری که از سال‌های گذشته آغاز شده ولی با شیوع پاندمی کرونا سرعت بالایی به خود گرفته است.

    عرضه محصولات غذایی در انواع بسته بندی های خوراکی نیز یکی دیگر از اهداف شرکت‌های صنایع غذایی برای ایجاد کمترین آسیب برای محیط زیست و تولید پایدار است؛ جوهرهای تولیدشده از سویا و ظروف غذایی قابل تبدیل به کمپوست این روزها در راه بازار مواد غذایی هستند و البته برخی تولیدکنندگان محصولات غذایی بسته‌بندی‌شده نیز رویکردهای دیگری چون طراحی و استفاده از حروف‌چینی‌های خاص شرکت‌های مالی و حقوقی را برای ایجاد اطمینان بیشتر در مصرف‌کنندگان به کار گرفته‌اند.

    انواع بسته‌بندی‌های دوستدار طبیعت ترندی است که هر روز بیش از روز گذشته نظر مصرف‌کنندگان را به خود جلب می‌کند، برقراری ارتباط با سلامت افراد، قابل اطمینان بودن و پایداری با افزایش اهمیت تجارت الکترونیک برای برندها نیز اهمیت بیشتری پیدا کرده است به طوری که اکنون این پیام‌ها باید به راحتی از طریق بسته‌بندی‌ای که تصویر کوچک آن در سایت‌ها نمایش داده می‌شود، قابل انتقال باشد.

    شرکت پپسی به تازگی حلقه‌های نگهداری بطری ساخته‌شده از تفاله‌های قالب‌گیری‌شده را برای قوطی‌های سودای خود به عنوان جایگزین مشابه لاستیکی آنها مورد آزمایش قرار داده است. این حلقه‌های نگهداری قابل بازیافت هستند و قابلیت تبدیل به کمپوست و تجزیه زیستی را دارند. این شرکت مدعی است که این کار قدمی برای تبدیل تمام بسته‌بندی‌های مورد استفاده این شرکت به بسته‌بندی‌های قابل بازیافت، قابل تبدیل به کمپوست و تجزیه زیستی است.انواع بسته بندی های

    انواع بسته‌بندی‌های خوراکی به بازار می‌آیند

    انواع بسته بندی های آینده، دوستدار محیط زیست خواهند بود؛ بسته‌بندی‌هایی با میزان پسماند صفر و  بسته بندی های خوراکی در راه بازار هستند؛ تصور کنید کارتن را گاز بزنید یا به‌جای دور انداختن بطری آب آن را قورت دهید؛ خیلی دور از ذهن به نظر می‌رسد ولی عصر بسته‌بندی‌های خوراکی فرارسیده است.

    تولیدکنندگان صنایع غذایی جهان امروز بسته‌بندی‌های خوراکی ساندویچ، کوکی، بستنی و سایر غذاهایی را که به صورت تکی بسته‌بندی می‌شوند، به بازار عرضه کرده‌اند؛ بسته‌بندی‌هایی درست‌شده از موادی چون سیب‌زمینی، کاغذ برنج، جلبک دریایی، شکر روکش‌شده و گوجه‌فرنگی.

     بسته بندی ها در صنایع غذایی امروز میان دو خواسته مصرف‌کنندگان یعنی راحتی و آسایش و پایداری گیر افتاده است؛ با وجودی که اقبال مصرف‌کنندگان به مصرف اسنک‌ها در مقابل غذاهای سنتی بیش از گذشته افزایش یافته، ولی بسته‌بندی‌های پلاستیکی و فومی این محصولات هزینه‌های گزافی را به محیط زیست وارد می‌کنند که بسیاری از مصرف‌کنندگان تمایلی به پرداخت آن ندارند.

    شرکت استارت‌آپی لولی‌ویر (Loliware) پیاله‌هایی خوراکی با قابلیت تبدیل شدن به کمپوست تولید کرده است که از جلبک دریایی و شیرین‌کننده‌های ارگانیک درست شده‌اند. بسته‌بندی‌های بر پایه شیر نیز از دیگر نوآوری‌های محققان حوزه بسته‌بندی غذاست که با هدف کاهش ضایعات بسته‌بندی‌ها ابداع شده است؛ این ماده خوراکی با نام کازئین (Casein) در نهایت می‌تواند جایگزین محصولات پلاستیکی باشد که برای بسته‌بندی محصولات فسادپذیر چون پنیر و گوشت گاو مورد استفاده قرار می‌گیرد، چراکه پلاستیک‌های نازک فرآیند بازیافت مشکل‌تری نسبت به انواع ضخیم‌تر مثل بسته‌بندی‌های تخم‌مرغ و شیر دارند.

    انواع بسته بندی های گیاهی در مقابل پلاستیکی

    شاید بطری‌های پلاستیکی در میان مصرف‌کنندگان محبوب‌تر از سودا باشد ولی صدمه بسیار زیادی به محیط زیست وارد کرده‌اند و با وجود پیشرفت تکنولوژی امروز تنها ۳۰ درصد بطری‌های پلاستیکی بازیافت می‌شوند.برای حل این مشکل شرکت‌های پپسی و کوکاکولا در حال کار بر روی ساخت بطری‌های قابل تجزیه زیستی هستند که از موادی چون قارچ‌ها و جلبک‌ها ساخته می‌شود، ولی نکته اینجاست که با وجود اینکه این استراتژی بطری‌های پلاستیکی را از اقیانوس‌ها بیرون می‌کشد ولی منابع را از تولید غذا منحرف کرده و نوعی دیگر از فشار زیست‌محیطی را ایجاد می‌کند.

    به همین دلیل شرکت‌های دنون و نستله‌واتر، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آب‌های بسته‌بندی‌شده در جهان، در عملی مبتکرانه در حال ساخت بطری‌هایی با استفاده از محصولات پایدار با منشأ چوبی مانند مقوا و خاک‌اره دور‌ریخته‌شده هستند.

    دیگر برچسبی در کار نخواهد بود

    برای مدت‌های طولانی ازبسته بندی ها برای افزایش ماندگاری محصولات غذایی و کاهش نرخ فساد استفاده می‌شود، ولی برچسب‌های گیج‌کننده روی محصولات می‌تواند باعث شود مصرف‌کنندگان حتی قبل از فاسدشدن غذاها آنها را دور بیندازند. در همین رابطه شرکتی به نام بارکسم (Barksem) با همکاری دانشگاه‌های آمریکایی و برزیلی در حال کار بر روی انواع بسته‌بندی‌های است که رنگ آنها در زمان فساد غذا تغییر می‌کند. این بسته‌بندی تغییرات PH غذا را اندازه‌گیری کرده و مشتریان را از بابت کیفیت محصولی که به خانه می‌برند مطمئن می‌کند و به شرکت‌ها نیز در کنترل سلامت محصول چه در زمان حمل و چه در نقطه فروش کمک می‌کند.انواع بسته بندی های

    بنابراین به نظر می‌رسد تولید محصولات غذایی سالم‌تر، ایمن‌تر، پایدارتر و دوستدار محیط زیست که نه‌تنها به لحاظ طعم و مزه و بافت نظر مشتریان را به خود جلب کند بلکه به ارتقای ایمنی بدن افراد کمک می‌کند، بیش از پیش مورد توجه تولیدکنندگان صنایع غذایی جهان قرار گرفته و در حال شکل دادن به آینده این صنعت است.

    بیشتر بخوانید:

    بسته بندی های جدید برای طلای سرخ

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    13 − هشت =