حذف قبوض کاغذی و نارضایتی مردم!

    0
    13
    قبض آب

      دولت از سال گذشته برای حذف قبوض کاغذی برنامه داشت که در نهایت با شروع پاییز عمر قبوض کاغذی به پایان رسید. درحالی که تصور می‌شد این اتفاق مشکلات مربوط به قبوض را کاهش دهد؛ ولی به تازگی شایعاتی درمورد تغییر پنهانی تعرفه برق با حذف قبوض رواج پیدا کرده‌ و مردم بر این باورند دولت نه تنها با حذف قبوض، تعرفه‌ها و مالیات را افزایش داده،‌ بلکه طرح‌های تخفیفی را حذف کرده‌است.

    درمقابل وزیرنیرو با اشاره به اینکه دستگاه‌‌های نظارتی بر نحوه صدور قبض نظارت کامل دارند، افزایش تعرفه برق را در پی حذف قبوض تکذیب کرد.براساس محاسبات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طرح حذف قبوض کاغذی، صرفه‌جویی ۱۴۴۰ میلیارد تومانی را به دنبال دارد؛ ولی مردم معتقدند با اجرای این طرح پول بیشتری عاید دولت می‌شود؛ چراکه به صورت پنهایی تعرفه‌ها را افزایش داده است!

    مردم چه می‌گویند؟

    اگر سری به بخش امور مشترکین‌ اداره برق بزنید، متوجه خواهید شد که مردم معترض به قبض‌های برق پیامک شده‌ هر روز از ساعت هشت صبح صف می‌کشند تا دلیل افزایش قبض خود را بررسی کنند. حذف قبوض طی چند ماه گذشته باعث ایجاد تغییرات زیادی شد که به عقیده مردم یکی از این تغییرات به افزایش تعرفه‌ها به ویژه برای برق اختصاص دارد. بر این اساس مشترکان بر این باورند که تعرفه‌های برق برای همه مردم به یک میزان افزایش نیافته است؛ بلکه تعرفه قبض هر مشترک به طور متفاوت تا ۷۰ درصد بالا رفته است. همچنین تخفیف کم باری و نرخ پله‌های مصرف ۳۰ روز از قبض برق حذف شده و در مقابل عوارض برق و مالیات در مقایسه با قبل دو برابر شده است.

    مسئولان چه می‌گویند؟

    مشترکان درحالی بر گران شدن تعرفه‌های برق با حذف قبوض کاغذی پافشاری می‌کنند که مسئولان بر این باورند تنها تغییرات ایجاد شده حذف قبوض کاغذی است و نرخ تعرفه‌ها ثابت است. به گفته رضا اردکانیان، وزیر نیرو: «حذف قبوض کاغذی، حرکتی رو به جلو به‌شمار می‌رود که قابل استمرار  است؛ ولی به طور کلی هم‌زمان شدن دو مسئله حذف قبوض کاغذی و افزایش تعرفه‌های مصوب سال ۹۸ سوء‌تفاهم  ایجاد کرده است؛ ولی به تازگی تغییری در نرخ تعرفه‌های قبوض ایجاد نشده است.» همچنین حمیدرضا پیرپیران، مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با اشاره به اینکه حذف قبوض کاغذی ارتباطی با افزایش تعرفه برق خانگی ندارد، اعلام کرد:«در استان اصفهان دو میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک وجود دارد و سالانه در شش دوره، ۱۶ میلیون قبض کاغذی صادر می‌شد که به تازگی فقط قبض کاغذی این مشترکان حذف شده است و محاسبه میزان مصرف و قیمت آن مانند گذشته است که هیچ ارتباطی بین حذف قبوض کاغذی و افزایش وجوه مصرف برق در ماه‌های اخیر وجود ندارد.» در واقع مسئولان بر این باورند که مردم هنوز به روش جدید توزیع برق عادت نکرده‌اند؛ چرا که تا چند ماه قبل قبض مشخصی برای هر دوره توزیع می‌شد ولی اکنون مردم باید در سامانه اقدام به پرداخت قبض خود کنند که با طولانی شدن دوره، وجوه قبض بالا می‌رود؛ برای مثال در گذشته هر ۳۰ تا ۴۰ روز قبض برق صادر می‌شد؛ ولی در حال حاضر قبض تعدادی از مشترکان مربوط به ۷۰ روز است.

    تعرفه‌ها در چه زمانی افزایش یافته است؟

    بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعرفه برق در سال جاری فقط یک بار در اردیبهشت‌ماه افزایش یافته و پس از آن هیچ تغییری در آن ایجاد نشده‌است. طبق گفته‌های مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان، تمام تعرفه‌های برق از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال ۹۸،هفت درصد گران شد که در بخش خانگی در صورت عدم رعایت الگوی مصرف ۱۶ درصد به نرخ قبلی افزوده می‌شود و در کل افزایش ۲۳ درصدی را برای پرمصرف‌ها در بر خواهد داشت. از این‌رو تا شروع سال آینده خبری از افزایش تعرفه برق وجود ندارد و همواره قبل از شروع فصل گرما و بالا رفتن مصرف برق، میزان وجوه پرداختی بابت برق زیاد می‌شود.مصطفی رجبی، سخنگوی صنعت برق نیز در مورد شایعات موجود گفت:«عده‌ای از مشترکان از حذف تخفیف کم باری و نرخ پله‌های مصرف ۳۰ روز و افزایش عوارض و مالیات شاکی‌اند؛ ولی این مسئله صحت ندارد و طرح‌های تخفیفی به قوت خود باقی هستند به علاوه عوارض قبض ۱۰ درصد بوده و همین مقدار نیز لحاظ می‌شود و بیشتر از این نیست. مالیات نیز ۹ درصد محاسبه می‌شود؛ بنابراین هیچ تغییری در نحوه محاسبه قبض رخ نداده است.» از طرفی حذف کاغذ و چاپ نکردن قبوض موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود و دلیلی برای افزایش عوارض یا مالیات برق وجود ندارد.

     مشترکان پیگیر  باشند!

    مسئولان بارها خبر گران شدن برق در پی حذف قبوض کاغذی را تکذیب کرده‌اند، با این حال بعضی از مشترکان همچنان بر این باورند که نرخ  قبوض برق تا ۷۰ درصد رشد داشته است. از این رو وزیر نیرو اعلام کرد:« مشترکان می‌توانند اطلاعات قبض خود را با دوره‌های قبل مقایسه کنند و متوجه شوند که تغییری رخ نداده است. با این حال اگر برای شهروند تعرفه بیشتری لحاظ شده باشد، با شماره ۸۹۶۰۶۱۰۰ تماس بگیرند و مشکلشان را مطرح کنند که در صورت صحت مبلغ اضافی قابل برگشت است.» در مجموع مشترکان پیگیر قبوض خود باشند چراکه سامانه مربوط به قبوض برق جدید بوده و امکان بروز اشتباه در آن وجود دارد.

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    11 − هفت =