صنعت چاپ و جای خالی تکنولوژی

    گفت‌و‌گو با دکتر مجید محبی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران آذربایجان غربی

    0
    79
    چاپخانه داران آذربایجان غربی

    صنعت چاپ کشور  امروز باید از دانش روز و تکنولوژی استفاده کند، ایران  به گورستان ماشین آلات چاپی به درد نخور تبدیل شده است.

    دکتر مجید محبی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران آذربایجان غربی در گفتگوی خود با مجله چاپ و نشر در خصوص کیفیت بیست و ششمین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی و ماشین‌آلات به خبرنگار چاپ و نشر گفت: اولین بار است که در نمایشگاه غرفه داریم اما از سال ۷۶ و از دوره دانشگاه و زمانی که دانشجو بودیم، به‌صورت مداوم در نمایشگاه‌ها شرکت می‌کردم. من درزمینه‌ی چاپ تحصیل کرده‌ام و صنایع غذایی با گرایش چاپ و بسته‌بندی خوانده‌ام و به این جهت حضوری مداوم در نمایشگاه داشتم. با این سابقه، وضعیت نمایشگاه امسال را بسیار ضعیف ارزیابی می‌کنم.

    محبی افزود: این نمایشگاه برای ارائه ماشین‌آلات نیست بلکه بدرد جمع‌ کردن نمونه‌های ویترینی می‌خورد. خاطرم هست که در سال‌های قبل و دهه ۸۰ غرفه‌داران ماشین‌آلات می‌آوردند و سفارش می‌گرفتند که باعث جذب مشتری می‌شد.

    وی در خصوص لزوم توجه به ارائه آموزش در صنعت چاپ افزود: به نظر من باید رویکردی اتخاذ شود که طی آن تکنولوژی‌ها را در نمایشگاه ارائه دهند. اینجا محلی برای بازاریابی و فروش است و خبری از آموزش تکنولوژی و ارائه تکنولوژی‌های صنعت چاپ نیست که به نظرم این نشان از ضعف اتحادیه‌ها است؛ این‌ها ایراد است چون متولیان چاپ نتوانسته‌اند مواظب و معاوض صنعت چاپ باشند. ایران با این رویکردها است که تبدیل به گورستان ماشین‌های چاپ شده است. ما قبل از این به کشورهایی مثل افغانستان ماشین چاپ صادر می‌کردیم اما الان خودمان داریم از افغانستان ماشین چاپ وارد می‌کنیم.

    محبی در همین باره ادامه داد: این ضعف نمایشگاه است، ما باید تکنولوژی‌های ناب روز را معرفی کنیم، اکنون در تکنولوژی، آموزش و پژوهش ضعف داریم. یکی از وظایف نمایشگاه این است که فناوری‌های روز چاپ دنیا را به چاپخانه‌ها معرفی کند در حالی که شرکت‌کنندگان بیشتر محصولات چاپی را به هم معرفی می‌کنند. من خودم دارم نمونه چاپی جمع می‌کنم چراکه بیش از این دیگر چیزی عایدمان نمی‌شود.

    باید فناوری های روز دنیا را آموخت

     وی در خصوص کیفیت نمایشگاه افزود: در دوران دانشجویی و دهه ۸۰ ما برای اینکه از تکنولوژی روز دنیا آگاه شویم به نمایشگاه می‌رفتیم، کیفیت نمایشگاه هم خوب بود و فنّاوری‌های جدید را یاد می‌گرفتیم. اگر نمایشگاه دروپا یا لیبل اکسپو را در نظر بگیرید خواهید دید که آن‌ها تکنولوژی‌های روز دنیا را معرفی می‌کنند. ضعف ما در شناساندن تکنولوژی و آموزش آن است، ما آموزش ندیده‌ایم و به همین دلیل در خریدهایمان انتخاب غلط می‌کنیم. دستگاه‌های کهنه را وارد کشور می‌کنیم و به همین خاطر متضرر می‌شویم.

     محبی در ادامه و در خصوص رقبای خارجی ایران در صنعت چاپ و جایگاه جهانی کشور در این صنعت نکاتی را گوشزد کرد و توضیح داد: صنعت چاپ ما خیلی از قافله عقب‌مانده است، ترکیه ۸۰ درصد از لیبل‌های مصرفی ما را چاپ می‌کند و در این خصوص در منطقه نامبروان شده است، دولت ترکیه هم با سیاست‌های درست از این صنعت حمایت می‌کند. آن‌ها تکنولوژی را وارد کشورشان کرده و ماشین‌آلات دسته دومشان را برای ایران و هند صادر می‌کنند. آن‌ها با فعالیت‌هایی که در صنعت چاپ انجام داده‌اند قیمت‌هایشان را به‌مراتب پایین‌تر آورده و طبعاً کارخانه‌ها نیز سفارش‌های خود را به آن‌ها می‌دهند.

    در این میان هم واسطه‌هایی ایجاد شده‌اند چرا که خیلی از چاپخانه‌های ترکیه‌ای دارند سفارش‌های خود را از ایران می‌گیرند. این‌ها ضعف سیستم و متولیان صنعت چاپ است، دستگاه‌هایی وارد شده که از سیستم روز دنیا خارج‌ شده و قابلیت رقابت در بازار را از ایران صلب کرده است. بنابر این جا دارد تا مسئولان به صنعت چاپ از سوی دیگری نگاه کنند، سیاست های درستی در راستای پیشرفت این صنعت اتخاذ کنند و جلوی ورود ماشین آلات به درد نخور گرفته شود. بنا براین دانش روز دنیا باید وارد کشور شود و رشته چاپ در دانشگاه ها مورد توجه قرار گیرد.

    بیشتر بخوانید: نمایشگاه صنعت چاپ و نقش پر رنگ آن

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    پنج × پنج =