نمایشگاه چاپ و جای خالی نوآوری

    0
    19
    چاپ

    نمایشگاه خوب و پویا باید به سمت ارائه‌ی نوآوری برود؛ ولی متأسفانه این نمایشگاه بیشتر به سمت عرضه و معرفی محصولات تولیدی پیش رفته است و در آن نوآوری کمتر به چشم می‌خورد.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین، مرتضی حاکی مدیرعامل مجموعه چاپ و بسته‌بندی آراد درباره حضور در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی اظهار داشت: تعدد سال‌های حضور مجموعه آراد باعث شده تا عدد دقیق آن را به خاطر نیاورم ولی فکر می‌کنم آراد از سال ۹۰ به‌صورت مستمر در این نمایشگاه و نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت کرده‌ است.

    وی درباره تاریخ برگزاری نمایشگاه‌ها در مرکز نمایشگاه بین‌المللی تهران گفت: روی صحبت من به برگزارکننده و مسئولان اصلی نمایشگاه بین‌المللی است و معتقدم اگر بتوانند بازه‌ای را بین برگزاری دو دوره نمایشگاه در مرکز نمایشگاه بین‌المللی تهران در نظر بگیرند قطعاً دچار بی‌نظمی نمی‌شوند و این‌گونه می‌توانند به یک روز ثابت برسند.

    مدیرعامل مجموعه چاپ و بسته‌بندی آراد ادامه داد: اگر مسئولان روز ثابتی چون چهارشنبه را برای افتتاحیه نمایشگاه‌ها -که غالباً چهار روزه هستند- در نظر بگیرند، پنجشنبه، جمعه و شنبه نیز برای روزهای بعدی برپایی نمایشگاه برنامه‌ریزی می‌شود و سه روز بعدی هفته فرصتی برای جمع‌آوری این نمایشگاه و غرفه‌سازی برای نمایشگاه بعدی خواهد بود و دیگر روز جمعه با افتتاحیه هیچ نمایشگاهی برابر نمی‌شود و همه آن‌ها بسیار با ثبات‌تر و در قالب یک سیاست کلی برگزاری می‌شوند.

    حاکی تأکید کرد: بخشی از علت کم بازدید بودن این دوره از نمایشگاه به‌روز اول آن که روز تعطیل و جمعه بود برمی‌گردد؛ به نظر من جمعه‌ی این دوره از نمایشگاه چاپ، روز خوبی نبود درصورتی‌که در همه‌ی نمایشگاه‌ها روز جمعه بسیار پراهمیت است و همه سعی می‌کنند در فراغت از کارشان به نمایشگاه سر بزنند؛ این دوره برخلاف همیشه عمل شد و روز شروع جمعه بود. متأسفانه بحث آلودگی هوا نیز مزید بر علت شد و نمایشگاه با افت بازدیدکننده روبرو شد.

    وی درباره نمایشگاه بیست و ششم گفت: در این دوره از نمایشگاه به نسبت نمایشگاه‌های قبلی ستاد برگزاری نمایشگاه خوب عمل کرد و کارگاه‌های جانبی نسبتاً قابل‌قبولی ارائه داد. در این دوره از نمایشگاه نیز مانند دوره‌ گذشته بیشتر غرفه‌گذاران از شرکت‌های داخلی بودند و حضور شرکت‌های خارجی خیلی پر رنگ نبود.

    حاکی تصریح کرد: نمایشگاه خوب و پویا باید به سمت ارائه‌ی نوآوری برود؛ ولی متأسفانه این نمایشگاه بیشتر به سمت عرضه و معرفی محصولات تولیدی پیش رفته است و در آن نوآوری کمتر به چشم می‌خورد.

    این فعال صنعت چاپ بیان کرد: بحث اطلاع‌رسانی این نمایشگاه ضعیف است؛ نه اینکه که تنها این دوره ضعف داشته، دوره‌های گذشته هم ضعیف بوده است. بنده تنها یک بیلبورد تبلیغاتی نمایشگاه چاپ را نزدیک پل مدیریت دیدم که اصلاً کفایت نمی‌کند.

    صنعت چاپ، صنعت مادر

    وی با اشاره به این نکته که صنعت چاپ یک صنعت مادر است و موتور محرک دیگر صنایع است، اظهار داشت: جا دارد بیش از این به صنعت چاپ توجه شود و رسانه ملی به آن ورود کند. من در نمایشگاه هیچ‌یک از دوستان رسانه ملی را ندیدم، هیچ پوشش خبری از برگزاری نمایشگاه باعظمت چاپ را حتی در شبکه‌های خبر و ایران‌کالا که مأموریت مستقیم اطلاع‌رسانی و حمایت از کسب‌وکارهای داخلی را بر عهده دارند، مشاهده نکردم.

    حاکی با تأکید بر صنعت استراتژیک چاپ و جلوگیری از خام‌فروشی گفت: توجه به صنعت چاپ برای کشور بسیار مورد اهمیت است زیرا این صنعت چاپ و بسته‌بندی است که به تمام کالاها ارزش‌افزوده می‌دهد و بدون توجه به چاپ و بسته‌بندی این امر محال است. باید به بحث اطلاع‌رسانی در این حوزه توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

    وی در انتها با اظهار تأسف بیان کرد: همکاران در نمایشگاهی با اهمیت ذکر شده تنها به دیدوبازدید می‌پردازند و از اشکالات بزرگ نمایشگاه غیبت و حضور کمرنگ تولیدکنندگان صنایع دیگر است؛ درصورتی‌که اگر افرادی که نیازمند چاپ و بسته‌بندی هستند به بازدید از این نمایشگاه بپردازند و دستاوردهای ما را شاهد باشند این صنعت نیز رونق می‌یابد. علت این غیبت هم عدم اطلاع‌رسانی کافی به دیگر صنایع است.

    سابقه‌ی قابل‌توجه این نمایشگاه که کمتر نمایشگاهی از آن برخوردار است، خود نقطه قوت آن به‌حساب می‌آید و این قدمت را باید ارج نهاد و کاری کرد تا بازدیدکننده‌ بیشتری جذب این نمایشگاه شود و در این صورت ما به صنعت خودمان (صنعت چاپ) و پیشرفت اقتصاد کلان کشور کمک خواهیم کرد.

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    3 + یک =