لزوم توجه به طراحی در صنعت چاپ

    0
    26
    چاپ

    بیست و ششمین نمایشگاه چاپ و بسته بندی ماشین آلات وابسته در آذر ماه امسال در محل نمایشگاه بین المللی برگزار شد. در این نمایشگاه فعالان این حوزه حضور بهم رساندند و به تبادل اطلاعات با یکدیگر پرداختند. یکی از فعالان این حوزه درباره پتانسیل های این صنعت مادر با چاپ و نشر آنلاین گفت و گو کرد.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین، مهرداد افسری، مدیر موسسه چاپ و گرافیک مهرگان با اشاره به اینکه هشت سال در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی حضور داشته درباره بیست و ششمین دوره از این نمایشگاه گفت: این دوره از نمایشگاه هم ازنظر تاریخ برگزاری، هم ازنظر تعداد شرکت‌کنندگان به نسبت بهتر بود.

    وی افزود: نکته‌ای که اکنون می‌خواهم بیان کنم سال گذشته نیز خطاب به مجری برگزاری متذکر شده بودم که نباید تنها با تفکرات سنتی عمل کرد، وضعیت ثبت‌نام به‌صورت سنتی است و هیچ نوآوری خاصی در برگزاری نمایشگاه وجود ندارد، درصورتی‌که در عصر حاضر ثبت‌نام بسیاری از نمایشگاه‌ها به‌صورت آنلاین انجام می‌شود.

    مدیر موسسه چاپ و گرافیک مهرگان تأکید کرد: تعدادی از سالن‌ها در زمانی محدود، بدون اینکه اطلاع‌رسانی شود، بسته شدند و برخی از شرکت‌ها که آورده چندانی برای صنعت چاپ ندارند، غرفه‌های بزرگی در سالن‌های پر تردد گرفتند و در مقابل شرکت‌هایی که نیازمند پیشرفت و توجه بیشتر هستند در نمایشگاه گم شده بودند. به‌هرحال ما نیز تمام تلاشمان را کردیم تا با ارتباط گرفتن بهتر و گفت‌وگو با مشتریان و ارائه توضیحات مکفی نیاز آنان را در نمایشگاه مرتفع کنیم.

    افسری تصریح کرد: با توجه به اینکه بنده از نمایشگاه‌های خارجی چون ترکیه بازدید داشته‌ام باید اذعان کنم که وسعت نمایشگاه چاپ تهران خیلی عالی است و شاید کل نمایشگاه چاپ ترکیه در حد یک سالن نمایشگاه تهران نیز نباشد ولی هنوز جا دارد که خیلی پر بارتر شود.

    وی افزود: حضور ۵۱۳ غرفه‌گذار در این دوره از نمایشگاه که هر کدام مشتریان خاص خود را داشتند، باعث تاثیر و ازدیاد بازدیدکننده شد و رقابت خوبی ایجاد کرد. قبل از اینکه وضعیت اقتصادی کشور با اخلال روبرو شود خیلی از شرکت‌ها تمایلی به حضور در نمایشگاه نداشتند ولی این مسئله باعث شده تا شرکت‌های بیشتری اقدام به تهیه غرفه در نمایشگاه کنند که خود شور و حال بیشتری را ایجاد کرده بود.

    افسری درباره ارتقای نمایشگاه در سال آینده پیشنهاد داد: مهم‌ترین کاری که ستاد برگزاری و مجری نمایشگاه می‌تواند برای سال آینده انجام دهد این است که وضعیت ثبت‌نام را به سمت اینترنتی شدن و شیوه آنلاین پیش ببرد.

    وی تأکید کرد: در این نمایشگاه شرکت‌های بسیار کمی در حوزه طراحی و گرافیک وجود دارند، درصورتی‌که نمایشگاه می‌تواند بستری برای معرفی یک گرافیست فعال در زمینه‌ی چاپ باشد. باید توجه داشت که اگر طراحی چاپ ضعیف انجام شود تأثیر منفی دارد، به‌خصوص در حوزه کارهای صادراتی که این مسئله بسیار موردتوجه و اهمیت است.

    جای خالی دیجیتال مارکتیگ در صنعت چاپ

    مجری نمایشگاه در سال‌های آتی می‌تواند در بحث طراحی و گرافیک وارد شود و سالنی را به این بخش اختصاص دهد. از مسائل قابل توجه دیگر مبحث دیجیتال مارکتینگ است که امروزه نیاز بسیار پراهمیتی است اما متأسفانه  این صنعت با آن نا آشنا است و نمایشگاه یکی از مکان‌هایی است که می تواند در این امر اثرگذار واقع شود.

    حوزه چاپ پتانسیل های فراوانی برای اشتغال زایی دارد. این حوزه می تواند در شکوفایی اقتصادی مملکت نقش مهمی ایفا کند اما نیازمند توجه و رسیدگی دولت و مسئولان دارد. برگزاری این نمایشگاه ها می تواند به فعالان این حوزه کمک کند تا نقاط قوت و ضعف این صنعت را بهتر بشناسند، با یکدیگر تعامل برقرار کنند و علاوه بر رقابت سازنده، استانداردهای جهانی صنعت چاپ را بالا ببرند. 

    بیشتر بخوانید:

    نمایشگاه چاپ چهارراه برقراری ارتباط صنایع

     

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    یک × چهار =