توسعه سبز در چاپ دیجیتال مجموعه مدیا

گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت مشاور طراح مدیا

0
89
مجموعه مدیا

مجموعه مدیا؛ ما کشوری در حال توسعه هستیم اما باید توجه داشت که توسعه با معجزه اتفاق نمی‌افتد. کشورهای زیادی در این مرحله هستند اما درجات توسعه زیرساختی آنها متفاوت است. یک مساله مهم دیگر، سرعت این روند است. باید دید ما نسبت به دیگر کشورها چه سرعتی در توسعه داریم و برای اینکه یک کشور توسعه‌یافته شویم چه اهدافی را پیش‌روی خود قرار داده‌ایم.

گاهی ما فکر می‌کنیم باید دستی از بیرون بیاید و ما را یاری‌رسان شود، یا انتظارات زیادی از دولت داریم و چشم به یارانه‌های مختلف بسته‌ایم تا به کمک آنها بتوانیم کارمان را گسترش دهیم. باید دانست که راه تعالی مشخص است و راه توسعه‌یافتگی تا به حال از طرف کشورهای زیادی مورد تجربه قرار گرفته است که هر چند از لحاظ فرهنگی، منابع پایه و دیگر ملاحظات متفاوت هستند اما بخش‌هایی از روند آن‌ها می‌تواند الگو قرار بگیرد. یکی از مسائل مهم در کنار توسعه‌یافتگی مبحث حفظ محیط زیست است. توسعه امروز باید پایدار بوده و همیشه نگاهی به حفظ محیط زیست داشته باشد.

این باعث مباهات است که شرکتی خصوصی در کشور توسعه اصولی را مدنظر قرار داده است و در بلبشوی بازار امروز اولویتش سودآوری نیست! چاپ و نشر گفت‌وگویی داشته با محمد هوشنگ‌نژاد، مدیرعامل شرکت مشاور طراح مدیا (به اختصار چاپ مدیا) که از مجموعه‌های چاپی موفق کشور در عرصه چاپ دیجیتال است. این شرکت در سال جاری اعم دستگاه‌های خود را علیرغم اینکه هنوز کاربری خوبی داشتند تعویض کرد! این هزینه‌ای است که هر شرکتی حاضر به تقبلش نیست. آینده‌نگری و فلسفه این مدیر برای ما جالب بود.

 

مجموعه مدیابسیاری از چاپخانه‌های دیجیتال شما را به عنوان موفق‌ترین چاپخانه دیجیتال ایران می‌شناسند، نظرتان در این مورد چیست؟ این مساله چه بار مسئولیتی روی شانه‌های شما می‌گذارد؟

این که نظر لطف‌شان است اما تا به حال هیچ مرجعی به طور اختصاصی چاپخانه‌های دیجیتال را رتبه‌بندی نکرده است؛ البته می‌توان گفت مجموعه مدیا، به خاطر برخورداری از دستگاه‌های مختلف و تنوع در محصولات، یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های چاپ دیجیتال در ایران به حساب می‌آید.

در رابطه با مسئولیت هم باید بگویم که این مساله همیشه در ذهن من بوده است که باید کمک حال تمامی همکاران باشم، مثلاً در مواردی دستگاه‌های به روز و با کیفیت را برای اولین بار تست کرده و معرفی کنم.

 

بازار امروز ایران در هاله‌ای از حرکت و سکون به سر می‌برد که تصمیم‌گیری را مشکل ساخته است، با این حال می‌بینیم که مجموعه مدیا دست به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ زده است. آیا این روند سرمایه‌گذاری دائمی است؟ آیا شما گمان می‌کنید که دوره رکود نسبی فعلی گذرا است یا اینکه مجموعه مدیا در فکر حفظ جایگاه خود و پیشتازی در این عرصه است؟

این بخش از فرمایش شما در مورد بازار ایران را قبول ندارم؛ می‌شود گفت بازار ایران در سال‌های اخیر حرکت چشمگیری نداشته است حتی می‌توان گفت که همیشه کند بوده اما نمی‌توان گفت سکون داشته است. این خصیصه بارز بازار ایران است و در مورد این حرفه هم باید گفت که این خصیصه چاپ دیجیتال است. این چاپ نسبت به انواع قبلی خود جدیدتر است و ما هر روز شاهد نوآوری جدیدی در این عرصه هستیم. دستگاه‌های دیجیتال همیشه با به‌روز بودن و تکمیل بودن مجموعه دستگاه‌ها است که قابلیت رقابت پیدا می‌کند و مجموعه مدیا هم مجبور است که دائم دستگاه‌های خود را به روز کند.

این لطف شما است که مجموعه ما را پیشتاز می دانید، بالاخره هر مدیرمسئولی برای ادامه بقا و حفظ جایگاه مجموعه خود تدابیری می‌اندیشد و دقیقاً با نتیجه همان تدابیر است که در بازار رتبه‌بندی می‌شود.

مجموعه مدیامجموعه مدیا در کنار سایر ویژگی‌هایش به کارهای هنری نیز معروف است، داشتن دستگاه‌هایی با تکنولوژی روز چقدر در این روند مؤثر بوده است؟

وقتی ایده‌ای بزرگ دارید باید برای انجام دادنش ابزار خوبی داشته باشید. در همین مورد اگر شما دستگاه خوب و توانمندی داشته باشید دیگر فقط به ایده و طرح فکر می‌کنید، بدون اینکه نگران بخش اجرایی آن باشید. خوشبختانه مجموعه مدیا در سال‌های اخیر با برخورداری از تکنولوژی بالا و نوین توانسته آثار ماندگار و با کیفیتی برای هنرمندان تولید کند که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده مطمئناً این روند ادامه‌دار خواهد بود؛ سرمایه‌گذاری‌های جدید هم در همین راستا شکل گرفته است.

 

آیا مجموعه مدیا سریع است؟ اگر هست، چگونه توانسته سرعت و کیفیت را همزمان با هم به کار گیرد.

این بستگی دارد که سرعت را چگونه ببینید، اگر سرعت را در قالب کیفیت و دقت و ماندگاری چاپ ببینید، بله، اما اگر سرعت را بر اساس تنها سرعت تولید و تیراژ بدون فکر ببینید، خیر، سریع‌تر از مدیا همیشه هست.

اما در کل با توجه به داشتن دو عدد دستگاه عرض 5 می‌توان گفت مدیا جزو مجموعه‌های سریع در ایران است.

مجموعه مدیااستفاده از تکنولوژی روز و مطابق با فناوری‌های محیط زیستی مانند اکوسالونت و یووی در کشورهای دیگر رشد بسیاری داشته، آیا مدیا گامی در این راستا برداشته است؟

بله، خوشبختانه مجموعه مدیا همیشه به سلامتی کارکنان و جامعه فکر کرده است. از اواسط سال جاری بود که مدیا اقدام به فروش و تعویض ماشین‌آلات قدیمی و سالونت و تبدیل آنها به اکوسالونت و یووی نمود تا به سهم خود سلامتی پرسنل و سلامتی محیط زیست را تضمین کند. نگاه سبز و سالم همیشه مورد توجه مجموعه مدیا بوده و مطمئن باشید که چنین اقداماتی همچنان ادامه خواهد داشت.

 

به عنوان سؤال پایانی اگر حرف یا پیشنهادی در جهت بالا بردن کیفیت چاپ در ایران دارید بفرمایید.

فکر می‌کنم زمان آن رسیده که همگی همکاران به فکر کیفیت در تولید باشند تا کاهش قیمت. باید بدانیم که این رقابت سالم است که باعث ارتقا و رشد در صنف ما می‌شود و مطمئناً در این صورت است که سرمایه‌گذاری برگشت‌پذیر خواهد بود. اگر چنین روند رو به رشدی برقرار باشد آنگاه توانایی خرید ماشین‌آلات جدید وجود خواهد داشت و این خود به خود تکنولوژی‌های جدید را وارد صنف ما می‌کند و بازار کار را گسترش می‌دهد.

در آخر از شما و کلیه همکاران و دوستانی که بنده را با راهنمایی‌هایشان تا این لحظه کمک و یاری نموده‌اند کمال تشکر را دارم، امیدوارم همیشه خدا یارتان باشد.

نویسنده: میلاد حاتمی لندی

منتشر شده در شماره 146- اسفند 1395

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

چهارده − 7 =