گروه بین المللی سارینا/ انقلابی در صنعت چاپ دیجیتال

گفت و گو با معین طیبی مدیرعامل گروه بین المللی سارینا

0
70
گروه بین المللی سارینا

گروه بین المللی سارینا را با عرضه دستگاه های باکیفیت چاپ بنر می شناسیم که دستگاه های برند زئوس این شرکت از اولین انتخاب های متخصصین این حوزه است. این شرکت جوان و موفق در پی مطالعات و بررسی های خود، وارد بازار عرضه دستگاه های چاپ روی پارچه هم شده و طی همین زمان کم توانسته جایگاه شایسته خود را در بازار تصاحب کند. در این شماره گفت وگویی داریم با معین طیبی، مدیرعامل جوان، خوش‌فکر و بلندپرواز گروه بین المللی سارینا که با ما از ویژگی های صنعت چاپ پارچه گفته و صحبت هایش در مورد چاپ سابلیمیشن و دایرکت بر روی پارچه چیزهای زیادی را به ما آموخت. پیشنهاد می کنم حتماً این مصاحبه آموزنده را بخوانید.

گروه بین المللی سارینا

شرکت سارینا، این مجموعه در سال 1387 با پشتوانه 30 ساله بنیان‌گذارانش در بخش چاپ و تبلیغات تأسیس شد. ما در سال 1381 به عنوان دومین چاپخانه لارج فرمت ایران کارمان را شروع کردیم و درست 6 سال بعد بود که گروه بین المللی سارینا متولد شد و ما واردات ماشین های چاپ لارج فرمت را آغاز کردیم. گروه بین المللی سارینا در همان قدم اول توانست نمایندگی یکی از بهترین و شناخته شده ترین کمپانی های تولیدی این حوزه را اخذ کند. ما به عنوان نمایندگی شرکت زئوس کارمان را شروع کردیم و تا امروز با قدرت آن را ادامه داده ایم.

شرکت زئوس یک کمپانی کانادایی است که طراحی و تکنولوژی دستگاه های آن در کشور کانادا و مونتاژ آن در چین انجام می شود. به لطف خداوند در زمانی کوتاه به علت همکاری

با برندی معتبر و ارائه دستگاه های باکیفیت و همچنین خدمات پس از فروش با استاندارهای مرسوم دنیا، جایگاه خود را به عنوان برندی قابل اعتماد در بازار بدست آوردیم.

گروه بین المللی ساریناتغییر به سمت بهبود

در سال های اخیر به خاطر رقابتی شدن بازار و عدم پیشرفت چشمگیر تکنولوژی دستگاه های چاپ لارج فرمت خصوصاً چاپ بنر، توجه بازار به دستگاه های ارزان قیمت تر معطوف شد و ماشین های چاپ درجه دو و سه به خاطر قیمت پایین ترشان مورد توجه قرار گرفتند. از طرفی قیمت چاپ هم پایین آمده بود و خرید دستگاه پیشرفته به صرفه تولیدکننده داخلی نبود.

سرمایه گذاری بالا در این شرایط منطقی نبود و این موارد بازار را به دو بخش عمده تقسیم کرد، یک بخش بسیار پیشرفته که سفارشات زیاد و حجم کار بالایی داشت و نیاز آن دستگاه های حرفه ای و با کیفیت بود و یک بخش 80 درصدی بازار هم وجود داشت که سفارشات کم و توان خرید دستگاه های حرفه ای از توانش خارج بود.

بر اساس مطالعات و بررسی های انجام شده، از آغاز سال جاری گروه بین المللی سارینا تصمیم گرفت دستگاه های پیشرفته تر شرکت زئوس را به بازار ایران عرضه کند و وضعیت بازار فعلی را به سمت بهبود تغییر دهد.

هفت‌گانه‌ی چاپ بنر زئوس

دستگاه های زئوس بر اساس حرفه ای بودن و پیشرفته بودن تکنولوژی شان در هفت طبقه دسته بندی می شوند. ما تا سال گذشته (1395) تا زئوس 4 را وارد می کردیم چرا که بازار ما بیش از این کشش نداشت اما با بررسی های انجام شده در سال جاری دستگاه چاپ بنر زئوس 5 به سبد محصولاتمان افزوده شد. بسیاری از چاپخانه های مشتری ما درخواست دستگاهی حرفه ای تر و پیشرفته تر داشتند و ما هم از این رو در رفع نیاز آن‌ها کوشیدیم و زئوس 5 را به بازار عرضه کردیم، این روند در حال تکامل است و به زودی پای زئوس 6 هم به بازار ایران باز خواهد شد.

چاپ پارچه حرفه ای با زئوس

دستگاه های پیش گفته همگی مربوط به بخش چاپ بنر گروه بین المللی سارینا بودند، بخش مهم تری که ما به عنوان نمایندگی رسمی زئوس به آن مبادرت داریم، حوزه دستگاه های چاپ پارچه است.

می توان گفت که صنعتی ترین دستگاه چاپ پارچه در بازار داخلی که با قیمتی به صرفه ارائه می شود، دستگاه چاپ زئوس است. در بازار چاپ روی پارچه برخی دستگاه های ارزان ساخت چین وجود دارد که سرعت کمی داشته و کیفیت شان بسیار پایین است. برای افرادی که تصمیم دارند وارد این بازار شوند مهم است که بدانند در این شغل بحث تیراژ مهم و با کار در حوزه چاپ بنرو فلکس متفاوت است.

بازار کار چاپ روی پارچه به این صورت نیست که کسی بیاید به شما 50 یا 100 متر پارچه سفارش بدهد، بلکه صحبت از متراژهای حداقل 500 متر و 1000 متر است، در نتیجه سرعت کار دستگاه، دوام، صنعتی بودن و سه شیفت کار کردن آن مطرح است.

دستگاه های چینی سرعت محدودی دارند و برای بازارهای کوچک و مثلاً استفاده در یک مزون لباس مناسب هستند. دسته دیگر، دستگاه های حرفه ای و فوق صنعتی اروپایی هستند که تکنولوژی آن‌ها جدید اما قیمت هایشان نجومی است.

قیمت این دستگاه ها از 500 میلیون شروع شده و تا 3 میلیارد می رسد. این دستگاه ها برخلاف نوع چینیشان که به آن اشاره شد، بسیار حرفه ای، صنعتی و پرسرعت هستند اما متاسفانه بازار امروز کشور ما منطقی برای خرید آن‌ها باقی نگذاشته است. صنعتگران این صنف، هنوز بازخورد آنچنانی از این کار نگرفته اند و از طرفی شاید آنقدر سفارشات درخواست نداشته باشد که بتوانیم سرمایه این دستگاه را برگردانیم و این عمل چند سالی طول بکشد.

به صورت اقتصادی باید دستگاه در یک تا دو سال سرمایه اولیه را بازگردانده وبعد از آن سودآوری خالص کند و با این اوصاف فکر کنم که برگشت یک سرمایه گذاری 2 میلیاردی در بازار فعلی زمان طولانی طول بکشد. با توجه به مباحثی که مطرح شد، می توان گفت زئوس در میانه ای این دو بازار (چینی و اروپایی) قرار گرفته است.

این دستگاه ها هم مقاوم بوده و هم از سرعت و کیفیت قابل قبولی برخوردارند و مهم تر از آن قیمت متوسط و به صرفه آن‌ها است. ما با مطالعه و بررسی کامل این کمپانی را انتخاب کردیم و اطمینان می دهیم که هرکسی بخواهد به صورت صنعتی در بخش چاپ پارچه فعالیت کند می تواند به سوددهی رؤیایی نائل شود.

گروه بین المللی ساریناهم سابلیمیشن هم دایرکت

به طور کلی دستگاه های چاپ پارچه به دو بخش سابلیمیشن و دایرکت تقسیم می شوند که شرکت زئوس هر دو این تکنولوژی ها را پوشش می دهد. دستگاه چاپ مستقیم (دایرکت) روی پارچه زئوس مدل T7 است که قابلیت چاپ پارچه تا عرض 2 متر را دارا است و بر روی سایر پارچه ها توانایی چاپ با نهایت کیفیت را ممکن ساخته است.

در دستگاه های سابلیمیشن هم چاپ بر روی انواع کاغذهای سابلیمیشن انجام شده و سپس بر پارچه منتقل می شود. سابلیمیشن به نسبت دایرکت، تکنولوژی قدیمی تری محسوب می شود و به همان اندازه هم در بازار جاافتاده تر است؛ هنوز افراد زیادی هستند که به علت پایین بودن کیفیت دستگاه های دایرکت چینی به چاپ دایرکت اعتقاد ندارند و کار با سابلیمیشن را ترجیح می دهند.

از طرفی افرادی معتقدند که دردسر چاپ سابلیمیشن زیاد است و اگر دستگاهی یافت شود که بتواند چاپ با کیفیت و مقاومی بر روی پارچه ها صورت بدهد مسلماً از روش قدیمی تر بهتر است چرا که سرعت و زحمت چاپ دایرکت بسیار کمتر است. زئوس هر دو مدل را پوشش می دهد چرا که هر دو بازار مطرح هستند و هریک کاربران و طرفداران خود را دارند.

دستگاه سابلیمیشن با نام اختصاری T3 معرفی می شود که قابلیت چاپ بر روی پارچه تا عرض 180 سانتیمتری را دارا است. هر دو دستگاه (سابلیمیشن و دایرکت) زئوس از هد 512i کونیکا بهره می برند که جدیدترین تولید این کمپانی معروف و شناخته شده است. این دستگاه ها از دو نوع هد 6 و 13PL استفاده می کنند که بنا به نوع کاربری می تواند تغییر کند. دستگاه سابلیمیشن زئوس نسبت به مشابه های چینی خود بسیار قابل قوی تر است و برای کاربرد صنعتی طراحی شده است. دستگاه های چینی برای استفاده در تیراژ بالا به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند.

دستگاه هایی چون اپسون (Epson) هم وجود دارند که چون با هدهای خود اپسون کار می کنند سرعت پایینی دارند و می دانیم که معضل اصلی کارخانه های چاپ روی پارچه، سرعت دستگاه است، چرا که برای پوشش سفارشات شان مجبور به خرید چندین دستگاه هستند و این در حالی است که زئوس می تواند در هر ساعت بیش از 100 متر کاغذ مخصوص را چاپ کند. من چاپخانه هایی را سراغ دارم که برای رسیدن به تیراژ مورد سفارش شان از 10 دستگاه اپسون استفاده می کنند و این دستگاه ها دائماً روشن و در حال کار هستند؛ که با تعداد کمتری دستگاه زئوس می توانند این تیراژ را داشته باشند.

باید توجه داشت که خط تولید پارچه مثل چاپ دیجیتال و یا چاپ بنر نیست و باید به چشم یک کارخانه به این کسب و کار نگاه کرد. در حوزه بنر، در تمامی دنیا کارخانه های معدود لارج فرمت با خط تولید وسیع وجود دارند اما در ایران هرمغازه ای با یک دستگاه این کار را انجام می دهد و تنها توان سفارشات محدود دارد.

چاپ بنر در ایران به سبک متفاوتی پایه گذاری شد اما خوشبختانه در مبحث چاپ روی پارچه ما سیری متناسب با جهان داریم، چرا که دستگاه های ارزان قیمت این حوزه جوابگو نیستند و سفارشات در حدی است که اگر کسی قرار است وارد این حوزه شود باید به دید صنعتی و یک کسب و کار بزرگ به آن نگاه کند. اینطور نیست که شما بگوید من یک دستگاه چاپ پارچه تهیه می کنم و روزی 50 متر با آن تولید می کنم، همه افرادی که در این شغل فعالیت دارند، امروز به حالت سه شیفت در حال کار هستند.

گروه بین المللی ساریناکسب درآمد در صنعت تبلیغات و دکوراسیون با دستگاه چاپ پارچه

جدا از بازار چاپ پارچه برای حوزه منسوجات و پوشاک، کاربرد پول ساز دیگری که اخیراً در بخش دکوراسیون و تبلیغات محیطی فضای داخلی مصرف دارد و انقلابی در این حوزه ها به راه انداخته است چاپ پارچه های مخصوص به لایت باکس است، یعنی پارچه هایی که از پشت به آن‌ها نور می دهند. به این پارچه اصطلاحاً تکس لایت می گویند که تمامی مجتمع های خرید (شاپینگ مال ها) بزرگ دنیا برای آذین و تبلیغات فضای داخلی از این محصول استفاده می کنند.

دوران استفاده از فلکس و بک لایت های قدیمی که از جنس پلاستیک بودند به سر آمده است. جنس های پلاستیکی و براق نور را منعکس می کردند و این خصیصه باعث می شد تبلیغات درج شده روی آن‌ها آن طور که باید به چشم نیاید و بیننده خیلی زود چشمش را از آن‌ها بگیرد.

پارچه های مخصوص بک لایت امروز محبوب و جذاب شده اند و درخواست زیادی در بازار دارند، از انجا که اکثریت دستگاه های چاپ پارچه به علت اینکه در طراحی کاربرد بک لایت در آن دیده نشده توان چاپ با پشت تور جذاب را ندارند، ولی شرکا زئوس دستگاه چاپ دایرکت خود را مخصوص این چاپ طراحی کرده بنابراین با کمک دستگاه های زئوس می توان با کیفیت ترین و ماندگارترین طرح ها را بر این پارچه ها ایجاد کرد.

به علت سبکی بودن پارچه نسبت به فلکس و ورق های آکریلیک برای ساخت لایت باکس های معمول و همچنین جذابیت بسیار بالای رنگ های روی پارچه مخصوص تکس لیت در دنیا این محصول در صنعت دکوراسیون داخلی و همچنین تبلیغات محیطی در فضای باز بسیار طرفدار پیدا کرده است.

گروه بین المللی سارینا با هدف خدمت به بازار چاپ و کمک به صنعتی شدن مقوله چاپ روی پارچه شرایط فروش اقساطی را نیز در برنامه عرضه خود قرار داده است، ضمن اینکه گروه بین المللی سارینا از وجود یک چاپخانه حرفه ای با 15 سابقه کار بهره می برد و این مژده را به مشتریان گرامی می دهم که تمهیداتی انجام گرفته تا از آذرماه سال جاری دستگاه های جدید زئوس در این مکان نمایش داده شوند تا مشتریان عزیز بتواند نحوه کار این دستگاه ها را از نزدیک مشاهده نمایند.

در آخر از شما بابت مصاحبه تشکر می کنم و امیدوارم بتوانیم در آینده نزدیک با کمک مشتریان آگاه و رسانه های صنعت چاپ و نشر و تبلیغات این حرفه را با استفاده از دانش و تکنولوژی های روز دنیا موفق تر از گذشته نماییم.

نویسنده: میلاد حاتمی لندی

منتشر شده در شماره 152 نشریه چاپ و نشر- مهرماه 1396

بیشتر بخوانید:

این هنر پاپیروس است

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

هشت + یازده =