رقابت ناسالم بسته بندی های محصولات ایرانی و خارجی

    گفت و گو با سیدعطاالله حسینی، عضو هیئت مدیره اتحادیه چاپخانه داران تهران

    0
    67
    بسته بندی

    حسینی معتقد است؛ محصولات ایرانی با بسته بندی های بد؛ قابل رقابت با بسته بندی های لوازم آرایشی و بهداشتی خارجی نیستند.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین؛ سیدعطاالله حسینی، عضو هیئت مدیره اتحادیه چاپخانه داران تهران و کارشناس صنعت چاپ در برنامه گفت و گوی فرهنگی درباره مشکلات صنعت چاپ کشور اذعان داشت: مشکل اصلی صنعت چاپ با سیستم نظارت دولتی است. ابتدا باید نگاه سیاست و اقتصادی کلان کشور، نسبت به صنعت چاپ تغییر پیدا کند.

    وی با بیان اینکه صنعت چاپ بخشی از تولید است، افزود: هر محصولی که تولید می‌شود، لباسی به نام بسته بندی دارد که آن لباس در حقیقت وظیفه ارائه اطلاعات در رابطه با محصول و حفاظت از محصول را برعهده دارد بنابراین؛ باید قبول کنیم که بخشی از تولید است و آن را به چشم مرحله‌ای کم اهمیت نبینیم.

    حسینی با اشاره به اینکه امروز بیشترین خدمات چاپ، در حوزه بسته بندی است، گفت: متصدیان امور نظارتی بر صنف چاپ بر این مسئله که صنعت چاپ احتیاج به سرعت عمل دارد، درکی ندارند. در حالیکه باید به سرعت به درخواست مشتری، تولید و ارائه آن پاسخ داده شود.

    این کارشناس صنعت چاپ بیان کرد: در تمام داروخانه‌های کشور، لوازم آرایشی و بهداشتی خارجی، دارای بسته بندی‌ های بسیار شکیلی هستند و قرار است با محصول ایرانی که وزارت بهداشت بر آن نظارت سختی دارد و بسته بندی بدی دارد، رقابت کنند.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه چاپخانه داران تهران در ادامه گفت: بخش ارزآوری، یک بخش از کاری است که می ‌توان با تسریع کردن، تصحیح کردن عوامل کنترل محتوا انجام داد، بخشی دیگر عدم خروج ارز است. اگر بتوان بسته بندی خوبی داشته باشیم و تولید کننده کشور بتواند، محصول خود را بهتر در داخل بفروشد، عملا جلوی خروج ارز را گرفته‌ایم.

    وی ادامه داد: بخشی از ارزی که از کشور خارج می ‌شود بابت این است که خریدار، محصولات خارجی خریداری می ‌کند که بسته بندی تاثیر بسیاری در پذیرش آن محصول از سوی خریدار دارد. اگر بتوان قوانین را تغییر داد تا بتوان بسته بندی‌ها را شکیل تر به دست خریدار برسانیم، آن را با محصولات خارجی قابل رقابت کنیم، عملا باعث می‌شود که محصولات خارجی کمتر وارد کشور شوند و خروج ارز از ایران کمتر انجام شود.

    حسینی همچنین عنوان کرد: صادرات مسئله‌ بسیار مهمی است و بخشی از آن در جریان ارزآوری است. صادرات می ‌تواند ما را به رقابت در کیفیت و مقدار قیمت وادار کند ولی وقتی عملا با دنیا قطع رابطه می‌ کنیم، سطح توقع به سطح مشتری داخلی تنزل پیدا می‌ کند.

    این کارشناس صنعت چاپ و بسته بندی با بیان اینکه عمده مشکلات در خصوص صادرات، کنترل محتوا است، گفت: بخش حمل و نقل و گمرگی صادرات نیز از جمله مشکلات است که وجود دارد.

    حسینی افزود: عمده مصرف کاغذ در صنعت چاپ وارداتی است، و تولید کاغذ داخلی، عمدتا از کاغذهای بازیافت است و به دلیل پائین آمدن کیفیت بیشتر برای ساخت کارتن و پشت طوسی (نوعی مقوا) استفاده می‌شود. به دلیل عدم امکانات آبی و جنگلی امکان تولید کاغذ به صرفه در ایران وجود ندارد. و بیشتر از کشورهای اندونزی، کره و چین کاغذ وارد ایشان می‌شود که به نوع کاغذ بستگی دارد. در بخش مقوا باید بیشتر بر توانایی‌ها و نقاط قوت سرمایه گذاری کنیم.

    وی اذعان داشت: در تولید فیلم PP بسیار قوی هستیم و در عرضه آن مشکلی نداریم. جالب است که بدانید گاهی قیمت PP در بورس ما، از قیمت صادرات PP به خارج از کشور بیشتر است. در بازار جهانی همواره خریدارهای ناامن یا وفادار داریم. خریدار ناامن، خریداری است که با یک فشار سیاسی یا علل دیگر از ما خرید نمی ‌کنند، اما من می‌گویم که بازار داخلی بسیار بازار امنی است. اگر صنایع پتروشیمی به تولید داخل کشور و تولید کننده داخلی کمک کند، مصارف کشور تامین خواهد شد و امکان ارزآوری بالا و بازار مویرگی بیشتری خواهیم داشت.

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    4 × دو =