معرفی برند Hi-Pack در نمایشگاه 23 ام چاپ

نمایشگاه بین‌المللی به سمت بین‌المللی شدن

0
892
Hi-Pack

Hi-Pack؛ در نشست خبری دوره بیست‌وسوم نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی و ماشین‌های وابسته به آن، سؤال بی‌جوابی مطرح کردم مبنی بر اینکه لفظ نمایشگاه بر چه چیزی اطلاق می‌شود؟ آیا اینکه یک شرکت خارجی غرفه‌ای 12 متری بگیرد و کاتالوگ پخش کند نمایشگاه می‌شود؟

علاقه‌مندان، دست‌اندرکاران و عموم افرادی که برای بازدید از نمایشگاه می‌آیند انتظار دارند ماشین‌های جدید و احتمالاً طرز کار آن‌ها را ببینند و حتی با دستگاه‌های نسل آینده که انبوه‌سازی نشده‌اند آشنا شوند و تکنولوژی را تعقیب کنند. این‌ها در حالی است که نمایشگاه‌هایی مثل دروپا این خصیصه را دارند.

مقایسه نمایشگاه داخلی با بزرگ‌ترین رویداد صنعت چاپ جهان اساساً کار معقولی نیست، اما به‌هرحال باید طی بیست‌و‌سه دوره تغییراتی به چشم بخورد. نمایشگاه بین‌المللی چاپ ما به خاطر ملاحظاتی که کسی نمی‌داند (!) تابه‌حال به شکل گسترده به این مهم دست نیافته بود.

 

گفت و گو با مدیران برند تجاری Hi-Pack

چاپ و نشر پی‌گیرانه به دنبال علت گشت و در گزارشی که در همین شماره نشست خبری نمایشگاه در اتاق اصناف تهران را پوشش داده هم مشروح سؤال و جواب‌ها را چاپ نموده است. این بحث دامنه‌دار گشت و به بیرون از جلسه کشیده شد. آنجا بود که یکی از دوستان دست‌اندرکار خبر خوشحال‌کننده‌ای داد؛ شرکت ایرانی والا (با نام تجاری Hi-Pack) امسال قصد کرده خط تولیدی را راه‌اندازی کند تا در حین نمایش ماشین‌هایش کارگاهی عملی-آموزشی را نیز برگزار کند. همین جمله کافی بود که سرحال بیاییم و در پی یافتن چند و چون کار برآییم.

Hi-Packمهندس صالحی، مدیریت محترم شرکت چاپ و بسته‌بندی والا علیرغم نزدیکی زمان برگزاری نمایشگاه و با توجه به حساسیت بالای کاری که می‌خواهند انجام دهند در میان تمام بلبشوها لطف کردند زمانی را برای مصاحبه با چاپ و نشر اختصاص دادند.

آقای صالحی با روی گشاده ما را در دفترشان واقع در کوچه بادامچی خیابان 15 خرداد پذیرفتند. در میان هیاهو و تکاپو کنج دنجی یافتیم و کمال استفاده را از مصاحبتشان بردیم. هنوز آغاز مصاحبه بود که مدیر فروش شرکت جناب آقای جمالی هم سری به آنجا زدند و ما هم فرصت را غنیمت شمرده و از حضورشان مستفیض شدیم.

دیرتر از زمان مقرر رسیدیم، در میان آن شلوغی در دست و پا بودیم و… اما خوش‌برخوردی این دو عزیز چانه ما را گرم کرد. حاصل تلاش ما و تحمل مدیران Hi-Pack مصاحبه‌ای شد که در ادامه شرح آن را ازنظر می‌گذرانیم.

 

نمی‌خواهم وقتتان را با سؤالات کلیشه‌ای بگیرم، برند Hi-Pack آن‌قدر مُعرف حضور دست‌اندرکاران حوزه چاپ هست که نیاز به معرفی نداشته باشد و در طول مصاحبه هم بالطبع اشاره‌هایی خواهد شد… لطف کنید بگویید این حرکت گسترده که خبرش را تصدیق کردید با چه هدف و به چه منظور برنامه‌ریزی‌شده است؟

بیست‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی مصادف شد با بیست‌و‌پنجمین سال فعالیت شرکت Hi-Pack، از همین‌رو تصمیم گرفتیم به‌صورت گسترده در این نمایشگاه شرکت داشته باشیم.

Hi-Packچنین حرکت گسترده‌ای کار شاق و هزینه‌بری است… شما تجربه‌تان در این نمایشگاه بیشتر است چنین حرکت گسترده‌ای از شرکت‌های داخلی سراغ دارید؟

به این صورت که ما قرار اجرا گذاشته‌ایم بعید می‌دانم؛ چیزی به خاطر ندارم اما شرکت ما در همه نمایشگاه‌ها حضور می‌یابد و همیشه هم اصرار به نمایش کاربری دستگاه‌هایش داشته است، چرا که به این عمل اعتقاد دارد؛ ما سال‌های پیش هم در این نمایشگاه حضور یافته‌ایم و همیشه اصرار به راه‌اندازی دستگاه‌ها و نشان دادن عملکردشان داشته‌ایم. حتی گاهی که به هر زعمی امکانات اجازه مانور زیادی به Hi-Pack نداده حتی شده یک دستگاه هم در نمایشگاه داشته باشیم آن را به کار انداخته‌ایم، به بروشور و کاتالوگ بسنده نکرده‌ایم و دستگاه خاموش به نمایش نگذاشته‌ایم، در این دوره هم که قرار است حضور گسترده‌ای داشته باشیم.

 

گفتید در نمایشگاه‌های زیادی شرکت کرده‌اید تابه‌حال نظیر چنین پروژه‌ای را عملی کرده‌اید؟ کمی هم درباره برنامه‌ای که قصد اجرا کردنش را دارید صحبت کنید.

سال گذشته در سالن آلمان یک غرفه 300 متری داشتیم که آنجا هم 7 دستگاه برده بودیم که راه‌اندازی نمودیم، امسال اما کار را گسترش دادیم، سالن شماره 20 نمایشگاه را که سال پیش شرکت هایدلبرگ قسمت عمده آن را در اختیار داشت به‌طور اختصاصی گرفته‌ایم و قرار است در فضای 500 متری آن 10 الی 12 دستگاه را نصب و راه‌اندازی کنیم.

 

می‌توانید مشخصات دستگاه‌ها را بگویید؟

عموم آن‌ها دستگاه‌های اساسی و اصلی این صنعت محسوب‌اند، از دستگاه‌های چاپ فلکسو گرفته تا دیگر دستگاه‌های مورداستفاده در چاپ و بسته‌بندی…

 

این دستگاه‌ها تنها برای نمایش است؟

علاوه بر اینکه دیدن روند چاپ چه برای مشتری و خریدار و چه برای بازدید‌کننده علاقه‌مند جذاب و آموزنده است، اتفاق دیگری که افتاده هماهنگی برای برگزاری کارگاه‌های عملی در جریان نمایشگاه است. وقتی دوستان در ستاد برگزاری از نیت ما باخبر شدند پیشنهاد دادند که بیایند در کنار این خط تولید کارگاه‌های آموزشی برقرار کنند و از اساتید و صاحبان فن و دانشجویان دعوت کنند تا برای دیدن دستگاه‌ها، انتقال نقطه‌نظرها و کار عملی با آن‌ها در این کارگاه‌ها شرکت کنند که ما هم با آغوش باز از این ایده استقبال کردیم.

حالا که هزینه شده و هماهنگی‌های زیادی صورت گرفته تا خط تولید دستگاه‌های Hi-Pack راه‌اندازی شود چه بهتر که سود علمی هم از این فرصت ببریم و سایر علاقه‌مندان به این حوزه را با عملکرد دستگاه‌های چاپ آشنا کنیم.

ما دوره پیش هم چیزی حدود 20 تا 25 نفر از صاحب صنایع چینی را دعوت کردیم که با متخصصان مختلفشان آمدند و در کنار ماشین‌ها حضور یافتند تا توضیحات لازم را در اختیار شرکت‌کنندگان و دست‌اندرکاران این حوزه قرار دهند.

جناب جمالی که کمی قبل به ما پیوسته بود هم نکته جالبی به بحث اضافه کرد: چینی‌ها موقع رفتن از هوش و نکته‌سنجی ایرانی‌ها تعریف می‌کردند. در نمایشگاه پیش وقتی صنعت گران داخلی با باریک‌بینی و دقت مشکلات ریز و نامحسوس برخی دستگاه‌ها را گفتند که با تغییرات شدنی و جزئی قابل‌حل بود چینی‌ها به وجد آمده بودند و جالب است بدانید که آن‌ها را در نمونه‌های بعدی لحاظ کردند و حتی در سفارشات کشورهای دیگر به کار بستند.

 

خب پس مشتری‌های تیزبینی دارید… چه تسهیلاتی برای این مشتریان نکته‌سنج قائل می‌شوید؟

اساس شرکت ما بر مشتری‌مداری است، از روز اول هم بر همین مبنا پا به عرصه گذاشتیم. ما حدود نیم‌قرن در کار چاپ و بسته‌بندی تجربه داشتیم، وضعیت بازار را سنجیدیم و به فکر راهی بودیم که در کنار کیفیت دستگاه قیمت عرضه به مشتری را نیز کاهش دهیم، از همین‌رو شرکت‌های چینی را برگزیدیم تا بتوانیم دستگاه‌های چاپ را با قیمت بهتری در اختیار صنعتگران داخلی قرار دهیم.

در کنار پایین بودن قیمت نسبی دستگاه‌ها نسبت به مشابه‌های اروپایی و آمریکایی آن‌ها برای مشتری‌های قدیمی و با اعتبارمان تسهیلات فروش اقساطی هم گذاشتیم. البته این نکته را هم بگویم که بازار سرمایه بی‌رحم است و می‌دانید که رکود اقتصادی حاکم بر بازار قدرت مانور زیادی به ما نمی‌دهد؛ دستگاه‌های چاپ جزو ماشین‌های صنعتی گران محسوب می‌شود و شرکت ما هم باید حساب شده گام بردارد و خواب سرمایه و هزینه‌های جاری خدمات و سایر مقتضیات را در نظر بگیرد؛ با این حال تمام تلاشمان را می‌کنیم تا صنعتگر داخلی و باسابقه بتواند کماکان به کارش ادامه دهد.

Hi-Packصحبت فروش اقساطی شد… جناب جمالی لطف می‌کنید واضح و صریح خدمات فروش و تسهیلات Hi-Pack را برای ما بازگو کنید؟

همان‌طور که مستحضرید و جناب صالحی هم اشاره‌هایی کردند، نمی‌شود بی‌گدار به آب زد… اول اینکه این تسهیلات مختص مشتری‌های معتبر است که اعتبارشان برای ما محرز باشد، چون شرکت ما و گمان می‌کنم عموم شرکت‌های این‌چنینی که با کالاهای گران‌قیمت سر و کار دارند، آن‌هم با این وضعیت اقتصادی قدرت ریسک زیادی ندارند اما Hi-Pack تا حد توان در خدمت بازار بوده و این را می‌توانید از مشتریان ما بپرسید؛ شرکت‌های زیادی وجود ندارند که هنوز مشتریانشان بعد از 25 سال رفاقتانه با آن‌ها برخورد کنند و چشم در چشم شوند!

ما دو نوع فروش اقساطی داریم؛ مشتری می‌تواند به بیان عامیانه دستگاه انتخابی‌اش را ازدم‌قسط بردارد، یعنی بدون پیش‌پرداخت که در این صورت مثلاً می‌تواند مبلغ دستگاه را در 10 یا نهایتاً 12 قسط پرداخت کند که البته سودی برابر با وام بانکی جاری به مبلغ دستگاه اضافه خواهد شد و در واقع تسهیلات Hi-Pack برای او تنها محدود به کسر مکافات‌های وام گرفتن از بانک‌ها می‌شود.

در مدل دیگر تسهیلات، ما 30 تا 40 درصد قیمت دستگاه را به‌صورت پیش‌پرداخت گرفته و مابقی را در اقساط 6 تا نهایتاً 8 ماه دریافت می‌کنیم اما با این مدل دیگر Hi-Pack از مشتریانش سودی نمی‌گیرد.

ما همواره راه دوم را به مشتری پیشنهاد می‌کنیم تا بتوانیم این لفظ ناخوشایند سود را از ادبیات Hi-Pack حذف کنیم. این را هم تجربی خدمتتان عرض می‌کنم، مشتریانی که مخصوصاً با روش دوم از ما خرید کرده‌اند بسیار راضی بوده‌اند و دستگاه جدید آن‌قدر بهره‌وری برایشان داشته است که با درآمد خود آن بتوانند هزینه‌هایش را پرداخت کنند.

 

جناب جمالی می‌دانم که بدون هماهنگی مصدع اوقات شدیم اما لطفاً این سؤال را هم که به بخش شما بیشتر مربوط می‌شود پاسخ دهید… صحبت از دستگاه‌های چینی شد… لفظ چینی بین مردم ما بد جا افتاده و هر جنس بی‌کیفیتی را چینی می‌نامند؛ احساس نمی‌کنید اینکه Hi-Pack سفارشاتش را به شرکت‌های چینی می‌دهد به‌نوعی حتی سو تبلیغ باشد؟

ما این‌طور فکر نمی‌کنیم و این را ازلحاظی افتخار هم می‌دانیم، دیده‌اید که همین‌جا هم حتی از آن‌ها اسم بردیم و در کل نمایشگاه‌هایی که شرکت کرده‌ایم از متخصصین آن‌ها دعوت به عمل آورده‌ایم تا در غرفه ما حضور یافته و همکاری داشته باشند.

بگذارید مثالی از بازار چین بزنم؛ چند وقت پیش یکی از دوستان که به تجارت و واردات مشغول است از چین مقدار زیادی مته آورده بود که موقع کار مثلاً روی دیوار خم می‌شد و L می‌رفت؛ او که خود را مال‌باخته می‌دانست اذعان می‌کرد که سرش کلاه رفته است، ما هم از روی دوستی و دلسوزی با ارتباطات و به کمک دفتر شرکتمان در چین کار را پیگیری کردیم.

رئیس شرکتی که با او معامله کرده بود یافتیم و جالب است بدانید که او به‌هیچ‌وجه تولیدی‌اش را مقصر نمی‌دانست، او می‌گفت وقتی‌که دوست شما پیش ما آمد و مذاکره کرد ما قیمت جنس درجه اول تا سوم را به او دادیم و کاملاً روشنش کردیم اما ایشان اصرار داشتند که قیمت پایین‌تر بیاید و در چند وهله همان جنس درجه سوم را کاهش قیمتی دادند،

ما حتی از این قیمت کمتر هم می‌توانستیم بیاییم اما امکان داشت موقع کار تراشه از آن جدا شده و ایمنی لازم را نداشته باشد ازاین‌رو دیگر پایین‌تر نیامدیم. دوست ما داستان را کامل نگفته بود و طمعش دشمنش شده بود.

ما از روز اول دنبال کیفیت بودیم و هرگز آن را فدای مسائل مالی نکرده‌ایم. ببینید ما ابتدا از اروپا دستگاه می‌آوردیم، وقتی بازار را دیدیم و مشکلات اقتصادی را مشاهده نمودیم به سمت بازار چین رفتیم، از همان ابتدا هم به دنبال دستگاه‌هایی بودیم که کیفیتشان قابلیت رقابت با جنس اروپایی را داشته باشد و قیمتش کمتر تمام شود.

شرکت‌هایی که ما با آن‌ها کار می‌کنیم همان شرکت‌هایی هستند که سفارشات اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها را می‌زنند. الآن اپل و بنز هم به خاطر ارزان بودن نیروی کار سفارش‌هایشان را به چین می‌دهند، بسیاری از شرکت‌های ژاپنی هم همین‌طور، حتی در آنجا از صفر تا صد کار بسته می‌شود یعنی بسته‌بندی هم می‌شود و یک عدد آن‌هم در چین به فروش نمی‌رسد. ما که از این شرکت‌ها بزرگ‌تر نیستیم.

Hi-Pack سرسختانه به این شعار معتقد است؛ فروش پایان یک معامله نیست، آغاز یک تعهد است. چون Hi-Pack از همان آغاز خدمات پس از فروش برایش مهم بوده، آن را در انتخاب و سفارش‌هایش لحاظ کرده؛ جنس بد اگر وارد می‌کردیم بیخ ریش خودمان می‌ماند. ما در این 25 سال جوری عمل کرده‌ایم که مشتری بعد از خرید فقط به فکر تولیداتش باشد.

البته همان‌طور که مثالش را هم زدم خیلی افراد برای سود بیشتر تن به واردات اجناس و کالاهای بی‌کیفیت چینی می‌زنند اما Hi-Pack متفاوت عمل می‌کند. همه شرکت‌هایی که با آن‌ها کار می‌کنیم تحت لیسانس Hi-Pack هستند و روال کاری ما این‌طور است که سفارشات را از طرح تا انجام دنبال می‌کنیم و کیفیت آن‌ها را در هر مرحله می‌سنجیم.

Hi-Packاین‌طور که گفتید به نظر می‌آید دستگاه‌های چینی Hi-Pack در حد دستگاه‌های مثلاً اروپایی باشد و تنها ازلحاظ قیمت متفاوت باشد…

خیر، منظور ما این نیست، این را به‌عنوان دانش پیش‌فرضی مخاطب گذاشتیم… بگذارید این‌گونه بگویم شما دستگاه اروپایی را دارید با یک قیمت مشخص، ما تا حد امکان دستگاهمان را برای کاربری به آن‌ها نزدیک کرده‌ایم اما خب طبعاً نمی‌توانیم با این قیمت تمام شده به آن‌ها برسیم؛ مثلاً یک دستگاه چاپ اروپایی دو میلیاردی را در نظر بگیرید که Hi-Pack مشابه آن را به شما 300 تا 400 میلیون می‌دهد، قیمت ما یک پنجم آن است اما کاربری دستگاهمان یک دوم آن؛ این کفه ترازوی مقبولیت دستگاه ما را سنگین‌تر می‌کند.

صنعتگران ما به‌خوبی این مسئله را درک می‌کنند و هشیارانه دست به انتخاب می‌زنند. این را هم بگویم که شما به‌هیچ‌وجه اختلاف فاحشی در کاربری دستگاه‌های ما با ماشین‌های ساخت شرکت‌های اروپایی و آمریکایی ملاحظه نمی‌کنید، افتراق تنها در جزئیات دستگاه است که عموماً نامحسوس است و در عمل، دستگاه میلیونی ما همان کار دستگاه میلیاردی را انجام می‌دهد.

اگر ما رفته‌ایم جنس درجه سه چینی خریده‌ایم و بعد از مدت کوتاهی با مشکل روبرو شده‌ایم این بدان معنا نیست که جنس چینی بدردنخور است، این انتخاب ما بوده است؛ چین جنس درجه‌یک هم دارد و برای همان شرکت‌های اروپایی هم قطعه و دستگاه می‌سازد این بستگی به دید و انتخاب ما دارد که چه جنسی از آن‌ها بخواهیم.

در اینجا تلفن‌های مکرر جناب جمالی را از ما جدا کرد و ایشان مجبور به ترک مصاحبه شدند، با آقای صالحی ادامه دادیم ضمن آنکه به خاطر سعه‌صدرشان از مصاحبتشان سیر نمی‌شدیم اما سعی کردیم بیش از این وقتشان را نگیریم و سؤال‌های تکمیلی را پرسیده و از خدمتشان مرخص شویم.

 

الآن جایگاه Hi-Pack در بازار ایران کجاست؟

شرکت ما وارد بیست و پنجمین سال فعالیتش شده است و طی این ربع قرن به شرکت‌ها و تولیدی‌ها و کارخانه‌های زیادی دستگاه فروخته و خدمات‌رسانی کرده و هرروز هم نسبت به گذشته‌اش گسترش‌یافته و سیر صعودی داشته است. به جرات می‌توان گفت که امروز در تمام کارگاه‌ها و مراکز چاپ داخلی حداقل یک دستگاه از Hi-Pack وجود دارد.

علاوه بر آن در سال‌های اخیر Hi-Pack فعالیت خود را فرا مرزی کرده و در یکی دو سال اخیر در افغانستان و عراق چندین خط تولید نصب و راه‌اندازی کرده است، مثلاً در اربیل عراق خط تولید چهار کارخانه بسته‌بندی را با برند Hi-Pack به راه انداخته‌ایم و مرتب هم با آن‌ها در عراق در ارتباط هستیم و در تکمیل فرآیند کارخانه‌هایشان شرکت داریم.

دستگاه‌های برند Hi-Pack امروز مستقیم در چین بارگیری می‌شود و به بندر ام‌القصر می‌رود، نمایندگان ما آن‌ها را ترخیص کرده و به کارخانه سفارش‌دهنده حمل و آنجا نصب می‌کنند، بعدازآن‌هم مثل یک شرکت داخلی به آن‌ها خدمات پس از فروش می‌دهند.

 

جناب صالحی این‌طور که گفتید تجارت شما را می‌توان با توجه به بازار اقتصادی به دو بخش تقسیم کرد، قبل از تحریم اقتصادی و بعدازآن، در این دو دوره چه بر Hi-Pack گذشت؟

همان‌طور که گفتم Hi-Pack ابتدا با اروپا کار می‌کرد و بعد از رکود بازار به چین سوق پیدا کرد. باز در همین چین هم با مشکلات عدیده‌ای برخورد کردیم، کار به جایی کشید که شرکت‌های معتبر برای فروش برخی دستگاه‌ها که در سفارش آن با شرکت‌های اروپایی مشترک بودیم از آن‌ها کسب اجازه می‌کردند و گاهی هم به مشکل بر می‌خوردیم.

به‌طور مثال می‌خواستیم یک دستگاه لیزر برای قالب‌سازی خریداری کنیم که تحت لیسانس یک شرکت ایتالیایی بود و آن‌ها خیلی محافظه‌کارانه برخورد می‌کردند و متوجه شدیم که از فروش آخرین‌مدل‌های مدرنش طفره می‌رود و سعی دارد مدل‌های پایین‌تر که تکنولوژی از تاریخ گذشته‌ای داشتند به ما بفروشد؛ اما مقاومتی که من همیشه آن را خصیصه بارز مردم کشورم می‌دانم کارساز واقع شد و ما با پافشاری و کوتاه نیامدن از قصد و اراده‌مان به هر روشی که بود آن دستگاه را تهیه کردیم.

ما همیشه به‌روزترین دستگاه‌ها را از این شرکت‌ها مطالبه کرده و آن‌ها هم طی این مدت مدید همکاری، ما را شناخته بودند و می‌دانستند به کمتر راضی نمی‌شویم. حتی در بحث تأمین قطعات هم در عین تحریم هیچ‌گاه نشد ما کم و کسری داشته باشیم و خدمات پس از فروشمان مشتری را معطل کند.

بعد از تحریم هم که بحمدالله اوضاع بهتر شده، با شرکت‌های طرف حسابمان روابط مستحکم‌تری برقرار کرده‌ایم و دیگر با مشکلات پیشین روبرو نیستیم اما متأسفانه بازار هنوز در رکود است و این مشکلات ارزی و بازار کساد عرصه را بر صنعتگر تنگ کرده است. بانک‌ها هم که انگار چاپ را صنعت نمی‌دانند و به آن تسهیلاتی نمی‌دهند.

بحث کمبود نقدینگی امروز از معضلات آشکاری است که گریبان گیر بازار و جامعه شده است، قیمت متغیر ارز قدرت ریسک ما را پایین آورده اما با این حال تمام سعی‌مان بر حفظ قیمت در عین کیفیت بوده و هست تا در نوسازی ناوگان صنعت چاپ و بسته‌بندی مثمر باشیم. فروش اقساطی به مشتریان معتبر که جناب جمالی شرحش را دادند ازجمله تلاش‌های ما بوده است.

 

Hi-Pack در ایجاد اشتغال چقدر موفق بوده؟ پرسنل شرکت شما الآن چند نفرند؟

در مجموعه خود ما حدود 30 پرسنل مشغول به کار هستند، از مکانیک و برقکار و تراشکار گرفته تا سیستم اداری. علاوه بر آن و مهم‌تر، این نکته است که ما با فروش هر دستگاه که از مشابه غربی هم بسیار ارزان‌تر است و صنعتگر را هم تحت‌فشار نمی‌گذارد، حداقل به‌طور متوسط سه نفر را به کار مشغول کرده‌ایم؛ حالا شما با توجه به فروش دستگاه‌ها ببینید که Hi-Pack چقدر در کارآفرینی مؤثر بوده است.

Hi-Packپیش‌تر گفتید که Hi-Pack چشمی هم به بازار منطقه داشته و در کشورهای عراق و افغانستان‌ هم خطوط تولید متعددی را راه‌اندازی کرده است… شما در شهرستان‌ها و استان‌های داخلی نمایندگی دیگری ندارید؟

چرا در استان‌هایی که قطب صنعتی محسوب‌اند نمایندگی‌های فعالی داریم، در مشهد و اراک نمایندگی‌های Hi-Pack فعال‌اند و به مشتریان خدمات‌رسانی می‌کنند اما برای بحث خرید اکثر مشتریان مستقیم با شرکت ما در تهران تماس می‌گیرند. Hi-Pack در همه نمایشگاه‌ها شرکت می‌جوید و این خصیصه باعث شده ما مشتریانمان را در این بازه‌ها در جاهای مختلف ملاقات کنیم و عموم قراردادهای فروش را همان‌جا ببندیم.

Hi-Pack همیشه گوش شنوای مشتریانش بوده و تا موقعیتش اجازه داده خود را با شرایط آن‌ها وقف داده است، ازاین‌رو مشتریان شهرستانی پر و پا قرص و خوبی داریم که رفیقمان محسوب می‌شوند، Hi-Pack در دسترسشان بوده و مستقیم و چشم در چشم به آن‌ها خدمات‌رسانی کرده و می‌کند.

بیشتر بخوانید: محدودیت واردات ماشین‌آلات چاپ از سوی وزارت صمت

 

صحبت از اشتغال شد؛ الآن در ایران تولیدات جزئی از برخی دستگاه‌ها انجام می‌شود، واردات شما به این شرکت‌های عمدتاً کوچک و نوپا آسیب نمی‌زند؟ خود Hi-Pack چه؟ دوست ندارد وارد بازار تولید شده و دستگاه‌های خودش را بسازد؟

همه‌چیز به اقتصاد و وضع بازار وابسته است، در آینده نزدیک که بعید می‌دانم اما شاید با بهبود اوضاع وارد عرصه تولید داخلی شویم، البته باید مطالعه و ارزیابی کرد و همه جوانب را سنجید، گفتم که الآن به خاطر نیروی کار و تولید نهایی ارزان اکثر شرکت‌های بزرگ هم به چین روی آورده‌اند تا ببینیم چه پیش می‌آید اما در مورد بخش اول سؤالتان باید بگویم ما کاملاً حواسمان معطوف بازار داخلی است تا خدای ناکرده از واردات ما آسیبی به صنعت داخلی زده نشود.

 مثال می‌زنم؛ ما قبلاً چسب‌هایی برای سلفون‌کشی‌هایمان می‌آوردیم ولی بعد دیدیم که همین چسب را تولید‌کننده داخلی با کمک پتروشیمی تولید می‌کند، ما هم مشتری آن‌ها شدیم و واردات آن را متوقف کردیم. یا مثلاً ماشین بسته‌بندی شیرینگ که امروز در شرکت‌های داخلی چون دناپک یا آل طه ساخته می‌شود و کیفیت قابل‌قبول و خوبی هم دارد که با نمونه‌های خارجی برابری می‌کند، وقتی این‌گونه است ما برای چه با واردات عرصه را بر تولید‌کننده کشورمان تنگ کنیم.

پیش‌تر اشاره کردم که Hi-Pack به دنبال ایجاد اشتغال و رونق داخلی است و به این نکته معتقد است که با رونق بازار کشور و ایجاد اشتغال، این گردش مالی به نفع همه ازجمله خودش خواهد بود.

Hi-Packتعصب به‌جایی دارید که باعث مباهات است. می‌دانم نزدیک به زمان نمایشگاه هستیم و با حرکت نوینی که در پیش دارید سرتان بسیار شلوغ است. قرار بود با شما در مورد نمایشگاه صحبت کنیم اما بحثمان دامنه‌دار شد و البته خوب بود که مخاطب با روند کار شما و علل مقبولیتتان نزد مشتری آشنا شود، به‌هرحال چاپ و نشر برای وقتی‌که در اختیارش قرار دادید ممنون است.

حالا که از همه‌چیز سخن رفت، به‌عنوان سؤال پایانی و برای آگاهی تکمیلی مخاطبان، کمی هم در مورد خدمات پیش و پس از فروش Hi-Pack توضیح دهید؟

خواهش می‌کنم، آگاه‌سازی رسالت شما و هدف ما است. Hi-Pack کادر مجرب و متخصصی در اختیار دارد که از مشاوره تا سفارش خرید، تولید و ارسال و پس‌ازآن نصب و آموزش در خدمت مشتریانش است و بعدازآن هم همواره در خدمات پس از فروش، عیب‌یابی و تعمیر و سایر احتمالات دیگر در کنار مشتری و پشتوانه و دلگرمی او است.

به‌قول‌معروف ما با مشتری‌ رو بازی می‌کنیم… گاهی لازم بوده و پیش‌آمده که ما با دفترمان در چین هماهنگ کرده‌ایم و مشتری را به هزینه Hi-Pack به چین برده و طریقه ساخت دستگاه و کارش را به او نشان داده‌ایم؛ مثلاً مشتری بوده که قصد خرید خط تولید ورق را داشته، این یک سرمایه‌گذاری کلان بوده و نیاز به ارزیابی و آگاهی بیشتری داشته، ما در حین مشاوره او را به محل تولید دستگاه برده و نمونه‌های خط تولید در چین را هم نشانش داده‌ایم و این‌گونه او با اطمینان قلبی و دیدی باز به خرید دست زده است.

ما کنار او بوده‌ایم و خدمات‌‌رسانی کرده‌ایم، او امروز از Hi-Pack راضی است و رفیق ما است، این آرامشی به ما می‌دهد که گام‌هایمان را برای ادامه استوار می‌کند و با هیچ قیمتی قابل وصول نیست.

منتشر شده در شماره 143 نشریه چاپ و نشر؛ دی ماه 1395

نویسنده: میلاد حاتمی لندی

مطلب قبلیآغاز به کار مجدد کارخانه بازیافت کاغذ مقوایی گتوند
مطلب بعدیمرکب ‌های چاپ افست، زیر ذره‌بین

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.